Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Revisionen av tidigare Ranitomeya ventrimaculata
-
Simon Bomholt
- Började med grodor år: 1994
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: Revisionen av tidigare Ranitomeya ventrimaculata
Jeg syntes også at revisionen er dybt forvirrende. Det der må adskille frøerne er jo små ting som kaldesekvens og mundskiver på haletudser, samt placering af æg osv. Jeg tror mange af de små frøer vi har i hobbyen idag er hybrider, da folk ikke har vidst bedre.
Jeg syntes det er endnu mere frustrerende at en type som på dendrobase.de bliver kaldt ignea nu figurer som to forskellige arter ud fra billederne. Der er dog tale om stort set samme dyr.
Jeg syntes det er endnu mere frustrerende at en type som på dendrobase.de bliver kaldt ignea nu figurer som to forskellige arter ud fra billederne. Der er dog tale om stort set samme dyr.
-
Adamanteus
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 5 gånger
Missförstå mig inte, jag är för revisionen och tycker att det är bra att man reder ut utvecklingen av dendrobatider. Problemet är att definitionen på vad som är vad var väldigt otydlig i börja och att det kan leda till felaktigheter. Ta till exempel de ventimaculata som kommer från Rio Napo, det är en område som de nämner i samband med amazonican, men som lika gärna kan vara variabilis...
Får göra som Dennis föreslog och kontakta författarna och fråga dem, bara hoppas att de kan hjälpa till att reda ut i röran som de ställt till
Får göra som Dennis föreslog och kontakta författarna och fråga dem, bara hoppas att de kan hjälpa till att reda ut i röran som de ställt till
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej Adamanteus!Adamanteus skrev:Får göra som Dennis föreslog och kontakta författarna och fråga dem, bara hoppas att de kan hjälpa till att reda ut i röran som de ställt till
Jag skickade ett mail i natt. Vi får se vad han säger (Brown). Skickade dina frågeställningar i post 1 och 2 i denna tråd.
Hoppas det är ok?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Adamanteus
- SDS-medlem

Kanon! Det viktiga som jag ser det är att vi kan få lite klarhet och förståelse för revisionen.Hulteke skrev:Hej Adamanteus!Adamanteus skrev:Får göra som Dennis föreslog och kontakta författarna och fråga dem, bara hoppas att de kan hjälpa till att reda ut i röran som de ställt till
Jag skickade ett mail i natt. Vi får se vad han säger (Brown). Skickade dina frågeställningar i post 1 och 2 i denna tråd.
Hoppas det är ok?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Då hoppas vi på det! 
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Bra.
Det skulle vara bra om de klargjorde på dendrobates.org vilka arter de menar att alla vanligt förekommande ventrimaculata/amazonica-populationerna nu tillhör.
Det skulle vara bra om de klargjorde på dendrobates.org vilka arter de menar att alla vanligt förekommande ventrimaculata/amazonica-populationerna nu tillhör.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Jag konstatera att om man går in på ventrimaculata på den sidan får man info om duelmani. Så förtiölfället så går det inte läsa om ventrimaculata.Simon skrev:Bra.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Som jag förstår det ser dom skillnader i dna och läte. I övrigt är det väl mindre förvånande att det skulle finnas lokaliteter med likartade färg och teckning än att färgen skulle vara avgörande för vilken art de tillhör.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Jason Browns svar
Hello fellow SDS:rs. Då har Jason svarat:
När jag ändå hade Jason på "tråden" så ställde jag frågan om han ville komma till oss om han var i Europa. Det kanske inte passar in med en reguljär groddag, men då får vi kanske slänga in ett special event, eller vad säger ni? Vore det intressant?
Så, har ni fler frågor så ös på. Skriv den i tråden här (gärna distinkt [koncentrerat/kortfattat] och med fet text, så jag vet exakt vad frågan är.Jason Brown skrev:Richard,
The variabilis/ amazonica question is difficult. Not all red frogs are Amazonica and not all yellow frogs are Variabilis. In brief, there are consistent genetic and acoustic differences between the two species and in general some morphological differences (as almost all red frogs are R. amazonica). To repeat, this species designation was not based on morphology, but genetic and acoustic data-- because the two species are closely related, they look similar. They could look completely identical (like the photos below) and based on the genetic and acoustic data we would support that they are two different species.
Let me know if you have any more questions regarding this.
Cheers,
Jason
PS. I often am in Europe- next time I pass by I will send you an email, perhaps I could give a talk!
När jag ändå hade Jason på "tråden" så ställde jag frågan om han ville komma till oss om han var i Europa. Det kanske inte passar in med en reguljär groddag, men då får vi kanske slänga in ett special event, eller vad säger ni? Vore det intressant?
-
Adamanteus
- SDS-medlem

Vad bra!
Då är det bara att göra en DNA analys och undersöka vilka frekvensenser djurens spel ligger på... Sen kan vi avgöra vilken art det är man sitter på...
Kul att han svarade så fort och var villig att komma hit när han är i Europa, det tycker jag att vi ska ta fasta på!
Då är det bara att göra en DNA analys och undersöka vilka frekvensenser djurens spel ligger på... Sen kan vi avgöra vilken art det är man sitter på...
Kul att han svarade så fort och var villig att komma hit när han är i Europa, det tycker jag att vi ska ta fasta på!