Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

olika oophaga i sverige?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
juicee

olika oophaga i sverige?

Inlägg av juicee »

av lite nyfikenhet undrar jag hur många olika oophaga arter som hålls i sverige?

håller någon dessa? och om inte hur kommer det sig? är dom för dyra, eller är dom svåra att hålla?

Oophaga sp. escudo 'nominaat'
Oophaga sp. escudo 'Koi'
Oophaga pumilio 'Sheppard'
Oophaga pumilio 'Loma Partida'
Oophaga pumilio 'El Dorado' (vet jag att några håller, men hur stor är populationen i sverige på dessa?)
Oophaga pumilio 'Colon Bocas del Drago'
Oophaga pumilio 'Christobal red
Oophaga pumilio 'Cayo de Aqua'
Oophaga pumilio 'Cauchero' ( tror mej ha sett att någon håller dessa med, men finns de många som håller den?)
Oophaga pumilio 'Esperanza'
Oophaga pumilio 'Black jeans'
Oophaga pumilio 'Almirante blue'

dessa jag skrivit tycker jag är riktigt läckra, och av någon anledning är de just oophaga arterna som intresserar mej mest, både utseende och de lilla jag läst om dom för tillfället. skulle va kul om någon som håller någon av dessa kunde säga något litet om hur de är?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: olika oophaga i sverige?

Inlägg av RicardH »

Kolla denna lista vilka som har vad: forum/grodor.php?cat=all
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
juicee

Inlägg av juicee »

nemen se där, det har jag helt missat:) kollade lite på oophaga där och såg att de faktist inte är så många som har den arten och dess olika morpher?
som jag frågade ovan, vad beror det på? såg även att vissa av morpherna jag nämnt är de inga som håller, går dom inte få tag på? är dom för dyra? eller hur kommer de sig?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

juicee skrev:nemen se där, det har jag helt missat:) kollade lite på oophaga där och såg att de faktist inte är så många som har den arten och dess olika morpher?
som jag frågade ovan, vad beror det på? såg även att vissa av morpherna jag nämnt är de inga som håller, går dom inte få tag på? är dom för dyra? eller hur kommer de sig?
Hej!

Först får vi räta ut begreppen. Hoppas det känns ok. :)
Oophaga är ett släkte och ett exempel på art i det släktet är pumilio. Att de heter sp. före sitt artnamn, är för att de inte är helt 100 namngivna och det kan bero på en del andra saker. När det är 'Sheppard', 'Cayo de Aqua' etc. så är det i bästa fall fångstplats/lokalitet som anges och i värsta fall en affärsmans mer eller mindre fantasifulla benämning. Hursom helst. En del av dem är så nya att de knappt finns i hobbyn och om de gör det är kan det vara svårt att veta om det är legala djur. Alltså djur med papper som bevisar att de inte är vildfångade eller ungar från vildfångade djur. Vet inte om det var det du hoppades på i svarsväg men jag förstår verkligen att du går igång på många av dem du räknar upp. Ofantligt vackra!

Får du tag i något så får du höra av dig! Spännande! :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
bootboys
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2004

Inlägg av bootboys »

nemen se där, det har jag helt missat:) kollade lite på oophaga där och såg att de faktist inte är så många som har den arten och dess olika morpher?
Nu är den grodinvernteringen nyligen upplagd så den är absolut långt ifrån komplett.
Jag är i stort sett säker på att alla dessa finns det någon som håller i Svergie:
Oophaga pumilio 'El Dorado' (vet jag att några håller, men hur stor är populationen i sverige på dessa?)
Oophaga pumilio 'Colon Bocas del Drago'
Oophaga pumilio 'Christobal red
Oophaga pumilio 'Cayo de Aqua'
Oophaga pumilio 'Cauchero' ( tror mej ha sett att någon håller dessa med, men finns de många som håller den?)
Oophaga pumilio 'Esperanza'
Oophaga pumilio 'Black jeans'
Oophaga pumilio 'Almirante blue'

När det kommer till varför inte alla finns ja dom är ju inte jätte billiga men inte orimligt dyra. Men så är det även att Svergie är ett litet land och det är ju långt ifrån alla som håller pilgift som har Oophaga eller ja det är ju Oophaga pumilio du undrar över. Plus att det finns verkligen en massa morpher, kolla här: http://www.tropical-experience.nl/index ... 52&lang=en
Finns ju fler arter Oophaga riktigt vackra arter med massor med olika morpher. Men svåra att föda upp och rätt ovanliga.

Hej!

Först får vi räta ut begreppen. Hoppas det känns ok.
Oophaga är ett släkte och ett exempel på art i det släktet är pumilio. Att de heter sp. före sitt artnamn, är för att de inte är helt 100 namngivna och det kan bero på en del andra saker. När det är 'Sheppard', 'Cayo de Aqua' etc. så är det i bästa fall fångstplats/lokalitet som anges och i värsta fall en affärsmans mer eller mindre fantasifulla benämning. Hursom helst. En del av dem är så nya att de knappt finns i hobbyn och om de gör det är kan det vara svårt att veta om det är legala djur. Alltså djur med papper som bevisar att de inte är vildfångade eller ungar från vildfångade djur. Vet inte om det var det du hoppades på i svarsväg men jag förstår verkligen att du går igång på många av dem du räknar upp. Ofantligt vackra!

Får du tag i något så får du höra av dig! Spännande!
När det kommer till alla dessa morpherma så finns ju dom med på Wouthers lista (alla har han klart inte till salu för tillfället) så då ska det va lagliga djur som jag förstår det. Sen sp som det står på escudo är ju för den troligtvis inte är en pumilio skiljer sig en del men amn är ju som sagt inte helt klar.
Iallfall håller med dig Hulteke dom är otroligt vackra, vi behöver mer pumilios i Svergie ;)
juicee

Inlägg av juicee »

jag får tacka för många bra svar:) kul att folk vill hjälpa en som inte kan så mycket men är väldigt intresserad! finns de någon länk till några burkar med pumilio? hade varit kul o se hur ni håller dom.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"