Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Helt grön praktiskt!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Re: Helt grön praktiskt!

Inlägg av Illustratören »

Så fick man hem "den lille", och det var en hel del överraskningar som dök upp.
Terrariumets top måste moddas med ett täckglas istället för nät under lampan. Nätet tar upp lite för mycket ljus och lampan behöver all sin kapacitet. Sedan behöver armaturen moddas med en ny reflektor, den plåtbiten som satt i va inte mycket att ha. Varför har dom inte gjort den större och bättre reflektor?!

Den "stam" som jag tillverkat visade sig för "stor" i båded höjd och diameter, så den fick sig ett nytt utseende. Jag fick kapa den längst med röret och därmed kommer stammen att placeras mot bakrutan och inte i mitten. Toppen av stammen tänkte jag låta penetrera nätet i taket så att jag inte behöver pilla i terrariet när jag behöver komma åt tekniken.

Måste köpa lite svart silicon och svart film till baksidan, sedan behöver jag ny reflektor-plåt och glas. Får ta de lite pö om pö =-)
Bilagor
Toppen måste ändras!
Toppen måste ändras!
Moddning av "stammen".
Moddning av "stammen".
Prylarna har kommit!
Prylarna har kommit!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Lite mer bilder!
Bilagor
Armaturen behöver en ny reflektor, den som satt i är för dålig. En ny reflektor skulle hjälpa till att utnyttja ljuskällan mycket bättre!
Armaturen behöver en ny reflektor, den som satt i är för dålig. En ny reflektor skulle hjälpa till att utnyttja ljuskällan mycket bättre!
Visuellt test av grunden till inredningen.
Visuellt test av grunden till inredningen.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Vilken underlig lampa... Är det glödlampssockel på den?

Du skall inte prova att sätta roten i ena bakre hörnet? Det skulle kunna bli snyggt. :)
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Vilken underlig lampa... Är det glödlampssockel på den?

Du skall inte prova att sätta roten i ena bakre hörnet? Det skulle kunna bli snyggt.
Japp det är vanlig sockel på den, och lampan är en Exo Terra 26w Repti Glo som ska fungera bra för växter och reptiler. Jag tror den kommer fungera superbra bara den får en rättvis reflektor och inte den lilla mes plåtbiten som satt i.

Roten kan tyvärr bara stå i mitten eftersom jag vill lämna luftutrymme åt tre håll åt växter. Terrariet kommer stå med ryggen mot en vägg och sidorna fria. Ena sidan kommer vara riktad mot mig när jag jobbar och andra sidan blir riktad mot min dörr (så att alla som går förbi kan se).

Blev förvånad vad man kan få för 750:-, terrarium, armatur, lampa och lite bottenmaterial.

Men visst blir det ett stiligt litet terrarium =-)
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Var och köpte lite prylar idag:
Knivar
Svart silicon (akvarie)
Termometer
Hygrometer
Svart fönster film (biltema)
Fogger

Eftersom ingen kunde svara på foggerfrågan så blir det till att testa. Ser ut som om foggern behöver flyttas upp en bit i terrariet för att göra riktigt bra ifrån sig. Men det kan nog räcka med en fogger om jag byter ut 2/3 av toppen där det varit nät mot glas.
Ska ut i stugan i helgen och måste ha någonting att göra om det blir dåligt väder =-)

Det som återstår är glas och den nya plåten till reflektorn. Otroligt att varken Bauhaus, Biltema eller Beyers byggvaruhus hade varken borstad eller polerad aluminiumplåt, rättare sagt dom hade i princip ingen plåt alls. Det är ju inte helt ovanligt att man har aluminium i köket till fläktar, spisar, ugn osv. En plåtbit till golvlist i aluminium eller en till taket över fläkten trodde jag garanterat jag skulle hitta på byggvaruhusen men icke.

Blir till att slå en pling till en plåtslagare imorgon.
Bilagor
start7.jpg
start8.jpg
start6.jpg
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Så har jag pillat lite i helgen.
Blev en helt svart bakgrund gjorde av biltemas fönsterfilm.
Sedan byggde jag lite på inredningen och limmade fast den på sin plats. Ska modda den lite till så att jag har foggern där i med. Har klurat lite och tror jag hittat en fiffig lösning.

Spenderade även en hel del tid att läsa litteratur om diverse kryp och teknik kring terrarium.
Bilagor
Ny reflektor monterad.
Ny reflektor monterad.
Bakgrunden på plats!
Bakgrunden på plats!
seve84
Började med grodor år: 2008
Kontakt:

Inlägg av seve84 »

Börjar arta sig...riktigt snyggt me roten i centrum av terrariet!!!
seve84
Började med grodor år: 2008
Kontakt:

Inlägg av seve84 »

.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Tackar tackar! Ja de blev inte så tokigt, kommer dock bli svårt att hitta en fin balans med växter. Är nog stor risk att det kommer bli fullt snabbt i detta lilla terrarium.

Byggde en temporär testmodell av hur jag tänkte lösa fogger-bygget. Själva fogger-generatorn placeras i någon form av burk. Burken har en genomföring i botten och ett utlopp för ett vattenfall i sidan. Vattenfallets utlopp placeras i lagom höjd så att vattenytan blir i lagom höjd för foggern, på så sätt hålls vattenytan där foggern är på en konstant nivå och foggern kan fungera optimalt.
På bygget placerar man sedan någon form av lock så att inte vattenångan far all världens väg.

Gissa om det fungerade bra?!
Efter bara någon minut så var burken fylld med dimma och då hade jag bara halva terrariet täckt med den där "nätklädda" toppen, dvs det var riktigt bra ventilerat. Tror att med täckglas på 2/3 av toppen kommer terrariet få maximal luftfuktighet när foggern sätter igång.
Bilagor
Så här gjorde jag en temporär testmodell av kommande lösning. Ska hitta lite bättre plastburk att borra hål i och modda inför en lång framtida tjänst =-)
Så här gjorde jag en temporär testmodell av kommande lösning. Ska hitta lite bättre plastburk att borra hål i och modda inför en lång framtida tjänst =-)
Toppen av "fogger-systemet".
Toppen av "fogger-systemet".
Dessa kort togs ca 1min efter det att foggern satts igång.
Dessa kort togs ca 1min efter det att foggern satts igång.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Lite närbilder:
Bilagor
Vattenfallet är under utloppen för dimman som kommer från foggern. Eventuellt kan man koppla en luftsladd till cirkulationspumpen om man vill kunna öka luftfuktigheten när inte foggern är igång.
Vattenfallet är under utloppen för dimman som kommer från foggern. Eventuellt kan man koppla en luftsladd till cirkulationspumpen om man vill kunna öka luftfuktigheten när inte foggern är igång.
Vattenfallet och foggern är igång, bilden är tagen uppifrån och rakt ner i terrariet.
Vattenfallet och foggern är igång, bilden är tagen uppifrån och rakt ner i terrariet.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"