Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

tegnérs grodor

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 28 gånger
Kontakt:

tegnérs grodor

Inlägg av tegnér »

Efter en semesterolycka med fel grodvakter så har terrariet legat i skymundan i garderobens mörkaste del, men nu i sommar har jag fått nya tag och lite mer ambitiösa planer.
Den stora inspirationskällan var som för många andra Malms burk: http://www.reptilweb.no/reptilforum/vie ... =78&t=3397
Jag valde att använda norrmannens tråd som mall och såhär ser det ut några aluminiumlister och några timmars silikonerande senare:

Bild

Planen är att gömma två pumpar i det lilla facket, den ena till vattenfall via rötter och den andra till en epiweb bakgrundsdel. Sen kommer jag även att täcka landdelen med epiweb och fylla vattendelen med massor av tuffa växter och kanske en eller två räkor.

Bild

Aluminiumdelen är tänkt att bli helt täckt av svart skiffer.

Bild

Den högra roten ska få verka vattenfall och rinna ner bland skifferstenen på höger sida.

Bild

Buntbandslösningen har jag också snott från Malm, tror det kommer fungera galant.
Sen skall det inhandlas ett glastak, och ett regnsystem från herpers choice med en quad-dysa från Mistking i spetsen.
Bild
Till luftcirkulation har jag tänkt mig två sådana http://www.akvarieshopen.com/terra-fan- ... -5556.html
Har även spenderat massor med timmar att leta efter de perfekta invånarna och det jag har kommit fram till är att ett par R. imitator av någon morf, kommer att göra sig bäst.
Senast redigerad av 4 tegnér, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Re: Projekt 2 (Ranitomeyaburken)

Inlägg av tegnér »

Liten uppdatering i regnvädret!
nytt.jpg
nytt2.jpg
Tänkte passa på att fråga om lite växthjälp, dom två överst är från kolmårdens tropikarium och den nedersta är från botaniska vid victoriadammen.
växtid1.jpg
växtid2.jpg
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Växter du vill ha eller undrar vad de heter?
Den första delade bilden, högra rankan har jag. Gillar ljus men blir lika gles som på bilden.
Vad den heter vet jag inte, bara att den är sydamerikansk.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Någon form av gullranka kanske?Skulle gärna vilja veta vad dom heter så jag kan ta reda på mer om dom, hade tänkt mig att köra lite mer sumpaktiga växter i vattendelen som klarar av att växa sig ur vattnet.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Den nedersta bilden är någon sorts svärdplanta kanske Echinodorus palaefolius latofolius eller liknande. Dom är sumpväxter och trivs i terrarium bara rötterna är under ytan. Hade en sån i akvariet som hela tiden växte tills den blev sönderbränd av lysrören när kom över ytan.
Bra sida är denna http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... /index.php om du letar efter vattenväxter/akvarieväxter som trivs ovan som under vatten.
Ställ bara in sökfunktionen på emersed till Yes så får du många träffar.
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Trevlig sida, tack för tipset!
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

teggner skrev:Någon form av gullranka kanske?Skulle gärna vilja veta vad dom heter så jag kan ta reda på mer om dom, hade tänkt mig att köra lite mer sumpaktiga växter i vattendelen som klarar av att växa sig ur vattnet.
Ibland blir bladen ljusa (bleka), tunnar ut och får vita fläckar, då den liknar en gullranka som mest. Men det brukar vara innan bladen vissnar och blir bruna. När den upplevs som "frisk" är bladen mörkgröna, har ibland droppformade håll som på monstreor's blad. Men om det är en monstrea... Den växer i alla fall, varv efter varv i min 45Bx45Dx60H burk. Lågt som högt och skjuter då och då ned nya rötter. Längsta rotskott jag sett är ca 35 cm.
Relativ luftfuktighet verkar inte avgörande, bara rötterna hittar något att fästa i och kan få näring. Ljus däremot, tror att jag har för dåligt av det nu. Byte till svagare lampor i våras och tillväxten har nästan avstannat och många blad har bleknat bort.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Nu har det hänt mycket sen senast, epiweb och moss-smet på plats och ett vattenfall samt lite växtlighet.
Växterna hittills:
Guzmania theresa
Neoregelia pendula
Neoregelia spec. Brasilien
Oncidium meirax
Begonia schulzei
Anubias nana
Bilagor
3.jpg
2.jpg
1.jpg
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

hej på dig!

så du har fått en quad-en! :) Är det ett 45x45x60-ET-terrarium så lär du inte ha problem med etableringsfasen av din mossa. Blött. :)
Är burken bottenborrad med avslopp?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Japp nu är quaden fast, ska bara inhandla en tryckpump, funderar på den från herpers. Haha ja det är ett 45x45x60 och det är redigt blött :) nu suger det ordentligt i grodtarmen så nu får mossan skynda sig! Det är inte bottenborrat, ska se hur det blir när regnet är påslaget om jag kommer behöva dränera eller ej.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"