Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Houmans vivarium

Presentera ditt terrarium här!
Homer

Re: Houmans vivarium

Inlägg av Homer »

drewes skrev:Ser mycket bra ut, men tillandsiorna därnere kommer nog inte att klara sig i längden. För lite ljus och för mycket fukt. Generellt är min erfarenhet att det inte brukar gå så bra för dem i våra terrarier. Så småningom brukar annan växtlighet nå dem och börja konkurrera med dem (om man inte regelbundet ingriper) och det klarar de inte av. Ett undantag är om terrariet är riktigt stort, så att man kan hitta ställen där inget annat trivs.

Tack

jag har precis vattnat dom på bilden, därför de ser så fuktiga ut, annars så står dom på
en väldigt torr platts och får torka ut sig imellanåt längst fram där, ska sätta in fläkt till det hela,
hade tillandsior innan på liknande plattser i vivariet som gick i blom och blev rubinröda och blommade i mitten för att sedan ge nya skott som tog över.
Senast redigerad av 1 Homer, redigerad totalt 20 gånger.
Homer

Inlägg av Homer »

tummen skrev:....vad är det för "småfiskar" du pratar om?
jag minns inte namnet på dem, jag höll dem för 2 årsen, dem är ganska ovanliga i handeln
idag, saken med dessa är att dom lever i små regngölar i regnskogen när regn perioden är igång, och vattnet rör sig upp på land, sedan lever dem bara i 6mån till torkan kommer och de inte lyckas simma tillbaka och dör,
de är neongröngula i färgen och simmar vid ytan, väldigt vackra.

Exelon skrev:Dom små fiskarna kommer nog att dö snabbare än blixten i det där lilla gropen du menar att dom ska leva i. Posthornsnäckor kanske kan överleva men är tveksam. Annars ett stilrent och snygg terrarium.

dessa fiskar jag menar är väldigt tåliga, jag skall göra ett försök, för det skulle bli väldigt läckert, annars blir det små flytväxter istället som får göra sig dekorativa.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Homer skrev:
jag minns inte namnet på dem, jag höll dem för 2 årsen, dem är ganska ovanliga i handeln
idag, saken med dessa är att dom lever i små regngölar i regnskogen när regn perioden är igång, och vattnet rör sig upp på land, sedan lever dem bara i 6mån till torkan kommer och de inte lyckas simma tillbaka och dör,

Exelon skrev:Dom små fiskarna kommer nog att dö snabbare än blixten i det där lilla gropen du menar att dom ska leva i. Posthornsnäckor kanske kan överleva men är tveksam. Annars ett stilrent och snygg terrarium.

dessa fiskar jag menar är väldigt tåliga, jag skall göra ett försök, för det skulle bli väldigt läckert, annars blir det små flytväxter istället som får göra sig dekorativa.
Det låter som en typ av årstidsfisk/Killifisk (någon Nothobranchius art kanske?), då kommer det nog gå bra, men vore det inte ännu bättre med någon växtlekande killifisk i så fall, din "göl" kommer ju inte torka ut...?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Homer

Inlägg av Homer »

tummen skrev:
Homer skrev:

Det låter som en typ av årstidsfisk/Killifisk (någon Nothobranchius art kanske?), då kommer det nog gå bra, men vore det inte ännu bättre med någon växtlekande killifisk i så fall, din "göl" kommer ju inte torka ut...?

ja Kilifisk är det, denna del kommer ligga längst fram så man kommer kunna se de ifrån glaset framtill, och en liten bit in blir det land där grodorna går,
ja jag får se vad det blir för kilifisk, saken är den att det kommer inte finnas något filter av något slag, de kommer enbart finnas en cirkulerande pump, får höra efter hur dom klarar detta
tummen

Inlägg av tummen »

Du kan köpa ett litet innerfilter, då klarar de sig säkert, annars tror jag det går finfint helt utan pump också, de lever ju i små (stillastående) vattensamlingar även i naturen....
Thomas

Homer

Inlägg av Homer »

nu är vivariet klart, jag har satt in flytväxter i vattendelen, och på land ovanför sphagnum substratet ist för jord, har jag planterat en ordenligt mängd med javamossa som kommer stortrivas i den ständigt fuktiga delen,
nu väntar terrariet på sina innvånare av killifisk och grodor. :D :D
Bilagor
IMG_1159.jpg
Senast redigerad av 1 Homer, redigerad totalt 2 gånger.
Homer

Inlägg av Homer »

nu är vivariet klart, jag har satt in flytväxter i vattendelen, och på land ovanför sphagnum substratet ist för jord, har jag lagt en ordenligt mängd med javamossa som kommer stortrivas i den ständigt fuktiga botten,
nu väntar terrariet på sina innvånare av killifisk och grodor. :D :D
Bilagor
IMG_1159.jpg
tummen

Inlägg av tummen »

Kan du avslöja vilken killifisk-art du satsar på?
Och (naturligtvis) vilken grodart?
Ta fler bilder av detaljer och av terrariet i sin helhet så man får se hur snyggt det blir! :)
Thomas

Homer

Inlägg av Homer »

tummen skrev:Kan du avslöja vilken killifisk-art du satsar på?
Och (naturligtvis) vilken grodart?
Ta fler bilder av detaljer och av terrariet i sin helhet så man får se hur snyggt det blir! :)

absolut, när jag får killifiskarna imorgon skall jag dokumentera, samt ta fler bilder när jag får tag på broderns nikon d60.
grodorna som jag sattsar på är adelphobates galactonotus orange, och rödögd trädgroda, så har jag både natt och dag aktivitet.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Homer skrev:grodorna som jag sattsar på är adelphobates galactonotus orange, och rödögd trädgroda, så har jag både natt och dag aktivitet.
Jag tror inte att det är en idé att ha pilgift och trägrodor i samma terrarium. Jag har dock inga egna erfarenheter vad gäller det, så jag kan ha fel.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"