för att presentera mig först så heter jag Houman, är 22 och bor i göteborg,
har sysslat med hobbyn sedan 2007, men varit fascinerad i 13år av pilgift.
2007 så hade jag ett otroligt fint vivarium, nästintill ett paladarium med pilgift, samt rödögda trädgrodor,
full av speciella sorter av bromelior och tillandsior med vacker mossa som hade växt fram bland lianerna och vattenfallen, det var ett gediget och tufft jobb att bygga, men grymt kul!
detta bygget lades ner pga tidsbrist och hobbyn och passionen till den fick slockna ett tag, alla växter och grodor såldes, men burken finns kvar och planeras göra en comeback om några år.
jag kollade igenom vinden, och hittade mitt exoterra 30x30x45
som en skorpion hölls i ett tag,
så tänkte jag,
det skulle vara sjukt kul att göra något vackert av det, det såg ju så enkelt och stilrent ut som det såg ut,
något litet iaf,
en liten bit regnskog skadar ju aldrig,
så jag började att göra iordning det med en gång,
tog fram mina stora lådor med alla tillbehör, från regnsystem till osmos filter och massa pumpar och slangar kokosnötskal lianer mm,ja 3 stora låder helt enkelt med allting man kan önska sig däri.
jag började med att göra ett fall som ska rinna med vatten längst bakgrunden,alltså tättintill, precis så det ligger intillbakgrunden och glimmar i ljuset samt med några små droppar och avrinningar som klingar ner i vattnet, till detta har jag andvänt en damm pump som klarar att pumpa upp vattnet i denna höjd, och sedan en dammslang som jag stryp i toppen på och gjort små fina hål med borrmaskin för att få det att rinna ut i den lilla mängd jag vill ha precis,
nu har jag även fogskummat ena sidan som ska formas och läggas på sikacim betonlim blandat med torvmull på fogen.
snart skall den vändas när den torkat och behandlas med samma metod på andra sidan, (bilderna hamnar nu i fel ordning)
har kontaktat min personliga florist om att ta in bromelia fireball till mig, hämta en litet nephentes alata där i dag i perfekt liten storlek med.
målet är att skapa det vackraste regnskogsvivariet i denna lilla storlek i hela världen (om man utgår ifrån alla småburkar som finns på youtube) vi får se ifall jag lyckas