Hej,
Jag har för tillfället 2st nyinredda terrarium på 40x50x60 LxBxH där jag håller 0.0.3 D. Auratus. Jag planerar att ha antingen R. Ventrimaculatus eller R. Variablis i det andra. Alternativt en till större art i det andra och ovannämda tillsammans med dem.
Jag har ingen erfarenhet av tumnagelsarter sen innan.
Eftersom man oftast får tag på ungdjur undrar jag hur länge ni brukar ha dem i mindre terrarium innan de får hoppa över till ett fullstort? Eller funkar det att släppa in ungdjur direkt (bortsett från karantän) i ett fullstort terrarium.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ungdjur i stora terrarium
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: Ungdjur i stora terrarium
Unggrodor skulle jag inte släppa in tillsammans med vuxna auratus. Får de gå själva i ett terrarium är det inga problem. Sedan är unggrode perioden ganska kort för dessa arter. Efter 1-2 månader är de så stora och livskraftiga att det inte vore problem att sätta ihop med auratus heller. Mina odlade Ranitomeya hinner ofta bli könsmogna (6mån) innan de byter ägare.
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Ok, då får jag helt enkelt se vad jag får tag på. Blir nog att de får gå själva ett tag i det andra terrariet tills jag bestämt mig för vilken 2a stor art jag skall satsa på. Funderar på tinctorious nominat som jag haft tidigare.BengtO skrev:Unggrodor skulle jag inte släppa in tillsammans med vuxna auratus. Får de gå själva i ett terrarium är det inga problem. Sedan är unggrode perioden ganska kort för dessa arter. Efter 1-2 månader är de så stora och livskraftiga att det inte vore problem att sätta ihop med auratus heller. Mina odlade Ranitomeya hinner ofta bli könsmogna (6mån) innan de byter ägare.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Det finns ju mindre varianter av de stora arterna också, både tinctorius och leucomelas finns som "dvärgvarianter".....säkert finns också fler stora arter i liten variant....Necrophagist skrev:Ok, då får jag helt enkelt se vad jag får tag på. Blir nog att de får gå själva ett tag i det andra terrariet tills jag bestämt mig för vilken 2a stor art jag skall satsa på. Funderar på tinctorious nominat som jag haft tidigare.BengtO skrev:Unggrodor skulle jag inte släppa in tillsammans med vuxna auratus. Får de gå själva i ett terrarium är det inga problem. Sedan är unggrode perioden ganska kort för dessa arter. Efter 1-2 månader är de så stora och livskraftiga att det inte vore problem att sätta ihop med auratus heller. Mina odlade Ranitomeya hinner ofta bli könsmogna (6mån) innan de byter ägare.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.