Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vart hittar ni roligare växter?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

Re: Vart hittar ni roligare växter?

Inlägg av Kimmeh »

Jag är också intresserad av lite växter, som carlsson sa så vore det ju hur bra som helst om man kunde pocka upp dom på sthlm mässan istället :)
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Carlsson skrev:Jag är också intresserad av att köpa in lite växter.
Däremot är jag lite tveksam till att skicka växterna vidare, att skicka paket i Sverige är inte billigt numera. Det kanske går att ordna en överlämning på mässan i Stockholm, om ni ska dit. Detta under förutsättning att beställningen görs relativt snabbt och att tyskarna skickar växter under den kalla årstiden.
Jag kan garanterat hämta upp växter på mässan.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Det verkar vara några stycken som är intresserade av att beställa från Tyskland för att sedan hämta upp på Stockholms-mässan.
Frågan är nu hur vi organiserar med beställningar etc. Som jag ser det är det enklast om en person sköter kontakter med tyskarna (beställning, betalning etc) varefter det hela görs upp på mässan.
Om ingen har något emot det så anmäler jag mig frivilligt som kontaktperson. OK?
Jag förslår vidare att ni som är intresserade hör av er till mig, via ett PM, med tydliga beställningslistor. För att (förhoppningsvis) hinna få leveransen innan mässan måste nog beställningen skickas till Tyskland senast på lördag, 17/1. Jag tar mig därför friheten att sätta en deadline för beställningar till 12.00 på lördag.
Jag kollar också med tyskarna om de vill skicka växter så här års.
Jag postar ett meddelande här på forumet under lördag eftermiddag så ser ni om det blivit någon beställning eller inte.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

underbart :)
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Carlsson skrev:Det verkar vara några stycken som är intresserade av att beställa från Tyskland för att sedan hämta upp på Stockholms-mässan.
Frågan är nu hur vi organiserar med beställningar etc. Som jag ser det är det enklast om en person sköter kontakter med tyskarna (beställning, betalning etc) varefter det hela görs upp på mässan.
Om ingen har något emot det så anmäler jag mig frivilligt som kontaktperson. OK?
Jag förslår vidare att ni som är intresserade hör av er till mig, via ett PM, med tydliga beställningslistor. För att (förhoppningsvis) hinna få leveransen innan mässan måste nog beställningen skickas till Tyskland senast på lördag, 17/1. Jag tar mig därför friheten att sätta en deadline för beställningar till 12.00 på lördag.
Jag kollar också med tyskarna om de vill skicka växter så här års.
Jag postar ett meddelande här på forumet under lördag eftermiddag så ser ni om det blivit någon beställning eller inte.
Låter underbart. Jag försöker fixa en lista idag.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Till er som är intresserade av att sambeställa växter från Tyskland.

Jag har fått svar från Eberhard Doetterer, där han tycker att det är lite för kallt för att skicka växterna. Han föreslår att vi väntar till början av Mars eller senare.
Om vi står för riskerna själva, dvs leverantören garanterar inte att växterna är OK vid framkomsten, så kan han naturligtvis skicka ändå.

Mitt förslag är, hur trist det än är, att vänta med det hela tills vi kan lita på att temperaturen håller sig hyggligt över noll grader under hela transporten, kanske slutet av Mars eller början av April.

Vad tycker ni?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Carlsson skrev:Till er som är intresserade av att sambeställa växter från Tyskland.

Jag har fått svar från Eberhard Doetterer, där han tycker att det är lite för kallt för att skicka växterna. Han föreslår att vi väntar till början av Mars eller senare.
Om vi står för riskerna själva, dvs leverantören garanterar inte att växterna är OK vid framkomsten, så kan han naturligtvis skicka ändå.

Mitt förslag är, hur trist det än är, att vänta med det hela tills vi kan lita på att temperaturen håller sig hyggligt över noll grader under hela transporten, kanske slutet av Mars eller början av April.

Vad tycker ni?
Det är jag med på. Bara vi ordnar upp det då, så det inte rinner ut i sanden. Ett pilgiftsmöte kanske?
Grodor och huggormar
Mia

Inlägg av Mia »

Ett tips är att faktiskt trädgårdsmässan i Älvsjö den 26-29 mars... Svenska Orkidésällskapet brukar sälja små orkidéer som funkar i pilgiftsburkar. Vi köpte förra året och kommer garanterat handla i år också om de har något som passar.
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Mia skrev:Ett tips är att faktiskt trädgårdsmässan i Älvsjö den 26-29 mars... Svenska Orkidésällskapet brukar sälja små orkidéer som funkar i pilgiftsburkar. Vi köpte förra året och kommer garanterat handla i år också om de har något som passar.
Ja där om någonstans borde det finnas olika alternativ att testa, kanske någon utställare kommer ha med sig bromelior också?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

John på grod o fod brukar få in fina plantor till tidig vår, annars är Trädgårdspaletten i Malmö ett måste om man har vägarna förbi....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Skriv svar

Återgå till "Växter"