Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Carlsson´s höstprojekt

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Carlsson´s höstprojekt

Inlägg av Carlsson »

Så är det då dags att ta itu med nästa idé, men jag behöver lite hjälp.

Utgångsläget är att jag har ett före detta akvarium (6 mm glas runtom) med måtten 860*400*400 (L*B*H). Tanken är att bygga om detta till en grodburk enligt den metod som jag redan använt på 4 mindre burkar. Resultatet blir en något bakåtlutande burk med löst frontglas och formplywood på toppen. Längden och djupet på burken är fasta men höjden kan jag öka genom att bygga på med formplywood.

Den exakta inredningen med bottenmaterial, växter, ev. strömmande vatten etc. bestäms av de djur som ska finnas där. Som utgångspunkt har jag tänkt mig att dela av burken på mitten med någon form av rot eller stenparti eller dylikt. Jag har tänkt mig att hålla två arter i samma burk, frågan är då vilka arter som är lämpliga. Jag vet att detta har diskuterats i andra trådar men här kommer ändock några direkta frågor.

Jag har nu E.anthonyi, P.vittatus, R.variabilis och A.galactonotus. Vad jag förstår så kan A.galactonotus vara aggresiv mot andra grodor, så den kan nog uteslutas. Frågan är då om två av de återstående arterna kan samsas?
Om inte, vilka "nya" kombinationer kan vara lämpliga där ena parten är en av ovanstående arter?
En annan fråga är om burkens storlek över huvud taget räcker till för två arter?

Alla synpunkter är välkomna!

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Re: Carlsson´s höstprojekt

Inlägg av Von Seth »

Hur tänker du lösa "fram" Rutan så den sitter bra?
Är Varnad Nybörjare
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Inga direkta tips, men du fotar väl under arbetets gång så vi får se hur det fortskrider?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Von Seth skrev:Hur tänker du lösa "fram" Rutan så den sitter bra?
Hela burken lutar bakåt, så frontrutan kommer att ligga kvar "av sig självt" enligt modell Österdahl. Tätning enligt "form-a-gasket"-principen, beskriven i Hulteke´s tråd.
Troligen gör jag ett stöd på mitten av burken och delar rutan i två delar för att göra den mer hanterbar.

/Thomas/
mvh Thomas

MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Mina galactonotusar har inte varit aggressiva mot andra. Hur/var har du fått den uppfattningen ?

Jag skulle inte sätta anthonyi tillsammans med vittatus eller variabilis, även om dom nu inte skulle vara aggressiva så skulle dom äta maten för dom andra.

Alltså tycker jag att vittatus och variabilis är den lämpligaste kombinationen. Vittatus bråkar aldrig med någon. Fredligare groda får man leta efter.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Confessor skrev:Mina galactonotusar har inte varit aggressiva mot andra. Hur/var har du fått den uppfattningen ?

Jag skulle inte sätta anthonyi tillsammans med vittatus eller variabilis, även om dom nu inte skulle vara aggressiva så skulle dom äta maten för dom andra.

Alltså tycker jag att vittatus och variabilis är den lämpligaste kombinationen. Vittatus bråkar aldrig med någon. Fredligare groda får man leta efter.
Tack för infon, Micke.

Att galactonotus skulle vara aggressiva mot andra grodor läste jag i ett "care sheet" på Dendroboard. "... This species can be very aggresive towards other species so please no mixing. ...".
Å andra sidan står det inget om detta i Lötters et al.

I Lötters står det "This poison frog should be kept in pairs." I nyss nämnda care sheet står det "...They breed better in groups ...". Vad ska man tro på?

Jag kan gott tänka mig att sätta ihop mina vittatus (1.2.0) och variabilis (1.4.0) i samma burk, men borde jag inte fixa lite mer höjd, säg 200 mm? Höjden i originalutförande är bara 400 mm (minus bottenmaterialet).

Kanske ska tillägga att min könsbestämning är lite gissning baserat på hur många "röster" jag har hört samtidigt.

/Thomas/
mvh Thomas

Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

OK,
eftersom det inte har kommit fler kommentarer/tips så får det bli vittatus och variabilis i samma burk. Kommer att höja burken 200 mm genom att sätta dit en ram av formplywood överst. Blir nog bra.
Som så många andra ska jag försöka fotodokumentera, men ibland är jag bra glömsk så förvänta er inte för mycket.

/Thomas/
mvh Thomas

Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Som med så mycket annat här i livet blir det ändringar.
Innan den större burken byggs om så har jag börjat med en något mindre. Tråden kommer alltså till att börja med att handla om denna.

Som vanligt utgår jag från ett akvarium, denna gång (400*400*670). En långsida tas bort och får fungera som frontruta. Nedtill på fronten kommer en bit formplywood. Hela burken sätts på stöd som lutar bakåt så att frontrutan kan ligga "löst". På toppen blir det en bit formplywood samt ett lock av samma material med en hemmabyggd armatur. Detaljer följer allt eftersom.

Utgångsmaterialet
Bild

Blivande frontruta losstagen
Bild

Avlopp (2 styck) monterat med en kabelgenomföring och 6 mm tryckslang samt silikon
Bild

Aluminiumnät för att undvika att avloppet täpps igen av Lecakulor
Bild

Cellplast i hörnen för att skapa lite höjdskillnader samt att "ta bort" de mörka hörnen. Båda hörnen fylls med kompostjord och hoppstjärtar. Den vänstra får en "balkong" för grodorna samtidigt som grottan kan tjäna som gömställe.
Bild

Nästa steg blir att klä in bakstycke, cellplast och sidorutor med skivor av torv.
Bilder kommer så småningom.

/Thomas/
mvh Thomas

Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Klart fiffig lösning med hörn och kompost. Den tar jag till mig i mitt pågående projekt. Lite suggor i komposten är inte heller fel.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Bakgrund och sidor samt "grottan" har nu blivit klädda med torvskivor.
Jag har bra erfarenhet av torvskivor som beklädnadsmaterial. Det är lätt att arbeta med och håller fuktnivån väl i terrariet. Det tar inte heller så lång tid (högst 6 månader) innan torven grönskar av sig självt, dvs utan någon mossmix eller annat påstruket. Detta är en stor skillnad mot xaxim, vilken jag personligen tycker är svårbearbetad och dessutom verkar vara totalt steril (i varje fall de plattor som jag använt) såvida man inte öser på med extra mossa.
En annan fördel med torven är priset och den enkla tillgången då det finns hos alla trädgårdsbutiker. En nackdel, eller snarare förutsättning, för att använda torvskivor är att blocken måste delas till skivor. Som tur är har jag tillgång till en ordentlig bandsåg för detta ändamål.

Bild

Nästa steg är att montera formplywood (håller på att täta träytorna med marinlack samt silikon) samt att tillverka topplocket med armatur, ventilation och duschsystem.

/Thomas/
mvh Thomas

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"