Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nybörjare!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
holy_hjalmar

Nybörjare!

Inlägg av holy_hjalmar »

Hej hej hallå alla amfibiefantaster! Jag har nu ett tag funderat på att skaffa mig ett par grodor av någon bra nybörjar sort. Sen har jag ett par frågor som jag sökt svar på länge. Jag har fått mer eller mindre bra svar som jag hittat på internet men jag tänkte att det är lika bra att fråga de som redan har experience av giftisar.

1. Hur nödvändigt är osmos-vatten? Jag har byggt ett vattenfall som fungerar utmärkt men jag har bara vanligt kranvatten i det, är det något fel med det? Som jag fattat det behövs osmos mest om man har regnsystem och foggers vilket jag inte planerat att införskaffa. För att munstycken och dylikt inte ska kalka igen. Sedan har jag läst i en reptilbok om att det inte är någon idé att skaffa osmosvatten om man har en vattenhårdhet på 5dh eller lägre. vilket jag har. Tacksam för svar.

2. Vilken groda kan rekomenderas för en nybörjare? Helst en som inte är av de dyraste heller. Lagom är bäst. Hur vanligt är det att grodorna klättrar by the way? vore lite roligt att bygga lite på höjden.

3. Var får man tag på grodorna när allt är redo? Jag bor i Norrköping och Karlstad. Som jag fattat det hela kommer PNY från Linköping och det är ju inte så långt från mig så om han/du har något bra tips på någon uppfödare vore trevligt.

4. Jag har en relativt liten burk tyvärr. 30*30*45. Kommer detta oraska problem? (Hoppas in inte lynchar mig nu :P)

5. Ljus? Efterom jag kör med ett exo-terra terrarium kommer jag bara att kunna ha lampor á E27 sockel. Som jag förstått råder delad mening om UV när det gäller grodor. Men Ljuset är mest för växterna? Jag har på clasohlsson hittat lågenergilampor på 14W som kallas fullfärgsljus, är detta något att ha? Med tanke på att jag har en mindre burk så lär jag ju inte behöva så överdrivet mycket ljus. Men alltså två 14w lampor. Är det okej? Give me lite feedback!

6. Var hittar man Javamossa? Det är något jag inte lyckats hitta hur mycket jag än letar. Går det ta olika mosssor från den Svenska naturen?

7. Är det någon som provat andra rötter än mangroove? Typ mopani eller red moor? Vore kul att se bilder.

8. Sista frågan. Är det någon som har Daggecko och grodor och kan svara på vad som är mest givande? Vad är det som är det bästa med Pilgiftgrodor? Vill höra era åsikter.

Tacksam för svar

Simon
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

Re: Nybörjare!

Inlägg av Kimmeh »

Hej och välkommen till forumet! ;)

Jag är ju själv nybörjare men jag kan nog hjälpa dig lite genom att dela med mig av min fakta som jag samlade ihop innan jag köpte min egen första pilgift :)

1. Enligt vad jag har hört så är osmos vatten ingenting som man absolut måste ha, däremot kan det vara bra att låta vattnet stå i en hink eller nåt i en dag eller två så det mesta av "chlorinet" försvinner.

2. Jag köpte själv en leucomelas, en mycket snygg groda som är dagaktiv och inte speciellt rädd av sig. Den brukar gå upp runt 6 tiden och gå och sova vid 22 rycket ;) Väldigt lätt skött faktiskt. Den använder även höjden på vivariumet flitigt.

Dom flesta av de större arterna ska tydligen vara bra för nybörjare, kanske inte azuerus dock, då jag hört att dom gillar att bråka.

3. Jag skulle föreslå att du annonserar efter din groda här på forumet, och på andra djursidor. Det kan vara lite knepigt ibland att få tag på precis den groda du vill åt, men det är värt väntan :)

4. Nja jag tror inte det kommer vara några problem, man har ju sett en massa exo terras i den storleken på dendroboard.com!

5. Nu vet jag inte om exoterras har glas eller nät till toppen. UV ljus går som du kanske vet inte igenom glas iaf. Själv har jag fortfarande bara en skrivbords lampa och en liten flourescent lampa, men växterna har klarat sig än så länge och verkar trivas ;) Om du är osäker kan du satsa på att inhandla växter som inte kräver så mycket ljus.

6. Åk till en akvarie affär och fråga efter javamossa, dom brukar oftast ha lite sånt. Om du har vägarna förbi stockholm så har akvarielagret det. Jag har lite blandade erfarenheter av den svenska mossan, första gången jag provade så började det växa mögel där jag placerade mossan, så jag tog ut den. Men den verkade trivas i klimatet iaf. Nu har jag provat igen och inga problem hittills. Tips: sök efter Riccia. Otroligt mysig växt.

8. Tänk på att daggeckos behöver UV ljus, som sagt så vet jag inte om ditt exo har glas topp eller inte dock ;) Fast pilgift är riktigt roligt att ha kan jag säga. ^^

Ni som är mer erfarna får väl rätta mig om jag har sagt nånting som inte stämmer. Men jag hoppas att det har hjälpt en aning iaf.

/Kim
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Tack för responses. Ja det är iaf nät på toppen av burken. Så UV är inga problem! Den växten du tipsade om är en akvarieväxt va? Är det den som kallas gaffelmossa eller ngt dylikt?
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Ja, riccia är en akvarieväxt. Jag vet inte om den har några andra namn faktiskt :p Det är iaf en jättesnygg mossliknande växt som är otroligt snygg tycker jag. Helt klargrön är den :) Min favvo by far!
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Kanske en dum fråga, men kan den användas i terrariets landdel eller ska den vara mer eller mindre nedsänkt i vatten?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Så länge den hålls fuktig så klarar den sig överallt verkar det som. Jag har placerat ut min riccia på substratet precis bredvid min lilla ström av vatten, där substratet brukar vara som fuktigast. Den har nu börjat sprida ut sig lite över de torrare delarna också verkar det som :)
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Kimmeh skrev:Så länge den hålls fuktig så klarar den sig överallt verkar det som. Jag har placerat ut min riccia på substratet precis bredvid min lilla ström av vatten, där substratet brukar vara som fuktigast. Den har nu börjat sprida ut sig lite över de torrare delarna också verkar det som :)
Då verkar det som om den "transporterar med sig" vatten/fukt vidare till lite torrare områden också....? KUL! ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Oki! Men är det ngn mer som har åsikter om ämnet? Då menar jag mina frågor!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Här är mina personliga erfarenheter:

1. Hur nödvändigt är osmos-vatten?

Inget måste... Beroende på hur hårt vatten du har kan det eventuellt bli kalkbeläggning på rutor och växter. Isåfall är (omvänd) osmos en enkel lösning...

2. Vilken groda kan rekomenderas för en nybörjare?

Tinctorius, Azurius eller någon annan av de lite större arterna...

3. Var får man tag på grodorna när allt är redo? Jag bor i Norrköping och Karlstad. Som jag fattat det hela kommer PNY från Linköping och det är ju inte så långt från mig så om han/du har något bra tips på någon uppfödare vore trevligt.

Vi är några stycken här ifrån Linköpingstrakten, några av de andra har dragit upp några grodor. Kolla annonsbörsen eller pm:a mig om du inte hittar de andra användarna från Linköping.

4. Jag har en relativt liten burk tyvärr. 30*30*45.

Litet, men fungerar nog åt en liten grupp grodor... Du kanske inte skall satsa på de stora arterna trots allt...

5. Ljus?

Lågenergilampor ger mycket värme och lite ljus jämfört med lysrör, men de är trots allt bättre än glödlampor. Huruvida grodor mår bra av UV-ljus eller ej känns mer som en religionsfråga. (Utan egen erfarenhet är alla åsikter inte kunskap utan religon). Det är främst växterna som kommer att ta stryk av den svaga belysningen.

6. Var hittar man Javamossa?

Akvarieaffären. plantswap.se tradera...

7. Är det någon som provat andra rötter än mangroove?

Jag hade både "mangrove" (som vanligtvis är något annat) och en annan slags rot som jag inte minns namnet på.

8. Sista frågan. Är det någon som har Daggecko och grodor och kan svara på vad som är mest givande?

Grodor så klart! Vad trodde du???
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

7. Jag använder aldrig "mangrove". Tycker inte det är snyggt. Gamla vindpinade grenar av tall som släppt allt vad bark är tycker jag funkar bra. Andra "rotklumpar" från naturen som jag tycker ser bra ut använder jag oxå. Låter dom torka ut, då slipper man oönskade djur. Däremot brukar div svampar dyka upp, det ser bra ut.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"