Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Framben på Auratus yngel

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Vikan
Började med grodor år: 2011

Framben på Auratus yngel

Inlägg av Vikan »

Hej!
Jag har en liten fundering som rör mina första egenodlade grodyngel. Jag har 4 Auratus yngel som snart inte har någon svans kvar och de har börjat kippa efter luft. Men frambenen på två av dem hänger liksom bara längsmed kroppen medans de två andra stödjer sig på benen men benen verkar inte så rörliga. Vad är egentligen normalt för en auratus med bara en liten svansstump kvar?
Mvh
/Vikan
/Viktoria
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Framben på Auratus yngel

Inlägg av Simon »

Det låter lite som att det kan vara spindelben (SLS, Spindly leg syndome) vilket förekommer ibland. Massor av orsaker har pekats ut och troligast är väl att det kan orsakas av flera faktorer. Får föräldrarna och ynglen näringsrik mat brukar det inte hända så ofta.
Skicka gärna upp en bild. Då borde vi kunna se om det är SLS ganska lätt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Vikan

Inlägg av Vikan »

Tack för informationen! Jag bifogar här tre bilder på mina grodor. När jag tittat lite närmare på grodorna ser det ut att vara olika grader av spindelben. Kollade runt lite på nätet angående SLS och de verkar inte finnas något hopp för groda 1 och den 4:e grodan som jag inte har något kort på men har precis samma symtom som groda 1. Läste mig till att det är humanast att avliva dem snarast. Vad rekomenderar ni alkohol eller isvatten (en väldig snabb och effektiv metod för att avliva tropiska fiskar)?
De två grodorna som inte kan röra sina framben har bägge levt hela eller större delen av sitt liv i Vivariet med relativt stor vattendel tillsammas med tre sötvattensräkor. Jag har försökt ge dem rejält med mat men tänker mig att de helt enkelt kanske inte fått i sig tillräckligt ändå. Jag hoppas att det är största anledningen eftersom jag har fler yngel på gång (runt 15) och vill inte att de också ska få spindelben. Nu har jag alla yngel var och en för sig i olika burkar och matar dem med pellets som är avsedda för räkor som innehåller fisk, mollusker, kräftdjur och alger. De har satt i sig dem med god aptit och växt bra.
Bilagor
Groda 3 tycker jag ser ut att ha kraftigare och rörligare ben än groda 2.
Groda 3 tycker jag ser ut att ha kraftigare och rörligare ben än groda 2.
Groda 2 kan stödja sig på benen när den går upp på land, men de ser väldigt tunna och stela ut.
Groda 2 kan stödja sig på benen när den går upp på land, men de ser väldigt tunna och stela ut.
Groda 1 har gått upp på land, men kan uppenbart inte stödja sig på sina ben. :-(
Groda 1 har gått upp på land, men kan uppenbart inte stödja sig på sina ben. :-(
/Viktoria
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Ynglen på dina bilder är ju inte magra, så för lite mat kan man nog utesluta. Men - som Simon skrev - det finns många teorier om orsaken till SLS. Yngel som växer upp 'naturligt' i en stor vattensamling brukar sällan uppvisa SLS, kanske för att sådana SLS-yngel brukar duka under innan dom kommer så här långt i sin utveckling.

Är det här dina första ungar på dessa föräldradjur? Man brukar tala om "First Clutch Syndrome" också, nämligen.

Känner inte till fodret du gett dom. Jag brukade själv mata mina auratusyngel med daggmask-schnitzel, och såg sällan spindelben då.

(Bra bilder!)

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Vikan

Inlägg av Vikan »

Tackar, :-) Hm, jag vet inte om det är föräldradjurens första kull. De var runt tre år när jag köpte dem. Men det är första kullen för mig. Hoppas därför på "fist clutch syndrome" vill inte se fler yngel med SLS. :-(
Jag har också prövat att mata ynglen med daggmask, men eftersom ynglen inte verkar vara jätteförtjusta i "mask schnirtzel" samt att vattnet fort började lukta apa, slutade jag med det. Men kanske värt att pröva igen eller försöka hitta någon annan grodmat...
/Viktoria
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Schnitzelbitarna får ju inte vara större än att dom äts upp ganska direkt. Och så är det skillnad på daggmask. Kompostmask (dom smala, lite rödaktiga) är sämre; riktiga daggmaskar ska det vara.
Hur lång tid tog det för dina yngel från kläckt rom till att dom steg upp? Det är riskabelt om det går för fort. 10-11 veckor ska det ta åtminstone. Utvecklingstiden är temperaturberoende, och antagligen också påverkbar genom fodrets sammansättning, men detta vet vi inte mycket om.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Det är kanske värt att betona något Simon redan antydde, nämligen att en av de misstänkta faktorerna är föräldrarnas mat. Inte bara flugor (och då i alla fall pudrade), utan hoppstjärtar, bladlöss, gråsuggor och – under den här årstiden – mycket "ängsplankton".
Vikan

Inlägg av Vikan »

Bra tipps! Jag ska pröva daggmask schnirtzelbitar igen, fast mindre bitar denna gång som koplement till det andra fodret (daggmask finns det gott om i komposten) :-). Det kan nog vara så att föräldradjuren fått för dålig kost. Under våren har de bara fått bananflugor, dock alltid pudrade med mitaminpulver. Jag tror inte att ynglen har fått SLS för att de utvecklas för fort, de har tagit gott om tid på sig att utvecklas till grodor (de kläcktes i mitten/slutet av mars). Min plan är nu att föräldradjuren ska få "vila" över sommaren (luftfuktigheten ligger nu på runt 70% på dagen och 90% på natten) och det verkar funka då hanen har slutat spela. Under sommaren strävar jag också efter att de alltid ska få någon annan mat utöver bananflugor att äta (diverse smått jag hittar i trädgården). Då hoppas jag förutsättningarna blir bättre för att få fram friskare yngel till hösten.
/Viktoria
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Det låter som en bra strategi med vildfångad mat över sommaren. Köp en slaghåv och dra genom gräset, man får en massa smått. Masken du hittar i komposten är antagligen inte det Lars menar. Jag skulle tro att han menar Lumbricus-arter. Dom hittar man oftast i marken om man gräver eller på gatan när det har regnat. De finns säkert i komposten också, men där finns även en massa andra arter som kan smaka illa osv.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Vet inte vad för art av maskar dom är av men det brukar finnas daggmask på burk i fiske/zooaffärer om du inte har möjligheten att skaffa på egenhand.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"