Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Illustratörens Peru habitat
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Illustratörens Peru habitat
Stämmer bra Casparus, och om jag inte missminner mig, tipsade jag Illustratören om Bengts grodor tidigt i denna tråd.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Japp! De är från Bengt, riktigt trevliga små rackare.
Första gången jag såg thumbnail grodor var när jag hämtade mina från Bengt, jag visste inte hur små dom egentligen var. Att se dessa juveler i verkligheten är en helt annan sak än att läsa om hur små de är. Gissa om man kände sig glad när de små liven hoppade in i terrariumet.
Idag har jag fortfarande tre stycken i stora terrariumet och en i mitt lilla terrarium hemma. Det dröjer nog en liten stund till innan den får flytta tillbaka till stora burken.
Första gången jag såg thumbnail grodor var när jag hämtade mina från Bengt, jag visste inte hur små dom egentligen var. Att se dessa juveler i verkligheten är en helt annan sak än att läsa om hur små de är. Gissa om man kände sig glad när de små liven hoppade in i terrariumet.
Idag har jag fortfarande tre stycken i stora terrariumet och en i mitt lilla terrarium hemma. Det dröjer nog en liten stund till innan den får flytta tillbaka till stora burken.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Lite bilder på utvecklingen, idag är det 100% säkert att jag hörde någon av grodorna spela.
Var för ungefär 20min sedan när jag satt vid datorn som någon drog igång en truddelutt, jäkligt kul. Det upprepade sig ungefär 4ggr sedan blev de knäpptyst igen.
Gamla bilder:

Och bilder från igår:
Var för ungefär 20min sedan när jag satt vid datorn som någon drog igång en truddelutt, jäkligt kul. Det upprepade sig ungefär 4ggr sedan blev de knäpptyst igen.
Gamla bilder:
Och bilder från igår:
- Bilagor
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Har du gett upp saltobbyn för grodorna nu...?
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Illustratören
- SDS-medlem

Nja... de är inte för grodornas skull jag lagt ner salthobbyn.Har du gett upp saltobbyn för grodorna nu...?
Det är en kombo av otur, olust och tid. Dels fick jag aldrig riktigt balans i burken igen efter sommarens överhettning som skedde under semestern. Sedan kände jag inte att intresset kom tillbaka riktigt. Nu har jag gett saltburken mer än ett halvår och jag känner fortfarande inget brinnande intresse. Sedan är ju jag en gammal Tangyanika (Tropheus) nörd och saknar en Tangyanika burk med en snygg grupp Troffar. Då jag inte längre känner lust eller att jag vill lägga ner en massa tid på akvariehobbyn blev beslutet att gå tillbaka till sötvatten.
- Illustratören
- SDS-medlem

Har inte varit på kontoret ett tag då jag blev tvungen att operera blindtarmen. Under tiden man låg på sjukhuset och hemma i soffan dök några frågor upp.
En groda har spelat i omgångar i terrariumet (i stort sett hela dagen) och jag undrar om det bara är hanarna som spelar eller kan även honorna ta till sång?
Två av grodorna har hela tiden varit lite större, när kan jag dra slutsatsen att det blivit ett dominant par och ta ut den mindre stackaren eller en av de "överflödiga" grodorna?
En groda har spelat i omgångar i terrariumet (i stort sett hela dagen) och jag undrar om det bara är hanarna som spelar eller kan även honorna ta till sång?
Två av grodorna har hela tiden varit lite större, när kan jag dra slutsatsen att det blivit ett dominant par och ta ut den mindre stackaren eller en av de "överflödiga" grodorna?
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Det är endast hanarna som spelar. Men det är stor risk med denna art att bara en hane spelar åt gången. För att vara säker på vilka kön du har skulle du kunna separera djuren och då bör hanarna börja spela efter några dagar. Och de som inte spelar är troligtvis honor om grodorna är minst fem månader gamla och väl matade.
John P. Clare skriver.
Females of this species do not call, so that in itself is a give-away. If more than one male is present, only one male may call. In order to sex out sub-adult frogs, it can help to maintain each frog in a separate container for a few days, with daily misting, while paying attention for the tell-tale calls. If you have a well fed 5 month old frog that is not calling on its own, it’s more than likely a female.
/ Johan
John P. Clare skriver.
Females of this species do not call, so that in itself is a give-away. If more than one male is present, only one male may call. In order to sex out sub-adult frogs, it can help to maintain each frog in a separate container for a few days, with daily misting, while paying attention for the tell-tale calls. If you have a well fed 5 month old frog that is not calling on its own, it’s more than likely a female.
/ Johan
/ Johan
- Illustratören
- SDS-medlem

Idag har jag försökt lokalisera vilken individ som spelar, helt hopplöst.Det är endast hanarna som spelar. Men det är stor risk med denna art att bara en hane spelar åt gången. För att vara säker på vilka kön du har skulle du kunna separera djuren och då bör hanarna börja spela efter några dagar. Och de som inte spelar är troligtvis honor om grodorna är minst fem månader gamla och väl matade.
John P. Clare skriver.
/ Johan
Varje gång jag kollar in i burken eller så mycket som sneglar blir det tyst. De gånger jag ser grodor och det fortfarande spelar är det inte grodorna jag ser som låter. Ska börja med uteslutningsmetoden dvs varje gång det låter och jag ser en groda som inte spelar ska jag rita av mönstret och dokumentera att den grodan inte spelade. Sedan får jag hålla på så tills jag vet vilken groda/grodor det är som spelar.
En sak vet jag och det är att den hemma inte spelar, så den bör rimligtvis vara en hona. Den ska dock få några månader till att växa till sig innan jag vet säkrare vilket kön den har.
- Illustratören
- SDS-medlem

Nu har de gått ganska precis fyra månader sedan starten av burken och det knallar på.
Misstänker att det kommer ta fyra månader till innan jag börjar bli nöjd med utseendet och växtligheten men det är på god väg.
Sedan hoppas jag verkligen att grodorna bildar ett par så jag kan sälja av de andra två, känns bara taskigt att ha kvar dem. Den jag har hemma kommer nog få flytta tillbaka in i jobbterrariumet inom två månader om jag inte märker att den börjar spela och därmed också är en hane.
Kommer kanske göra en till beställning på växter i slutet av nästa månad för att dryga ut växtligheten en aning till.
Så till dokumentering av vad som hänt dessa fyra månaderna. Bilderna till vänster är från starten, och de till höger är hur det ser ut idag:
Misstänker att det kommer ta fyra månader till innan jag börjar bli nöjd med utseendet och växtligheten men det är på god väg.
Sedan hoppas jag verkligen att grodorna bildar ett par så jag kan sälja av de andra två, känns bara taskigt att ha kvar dem. Den jag har hemma kommer nog få flytta tillbaka in i jobbterrariumet inom två månader om jag inte märker att den börjar spela och därmed också är en hane.
Kommer kanske göra en till beställning på växter i slutet av nästa månad för att dryga ut växtligheten en aning till.
Så till dokumentering av vad som hänt dessa fyra månaderna. Bilderna till vänster är från starten, och de till höger är hur det ser ut idag: