Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hybrider en konstform?
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Hybrider en konstform?
Jag var på Akvaria vattenmuseum i Stockholm och där i ingången står det ett terrarium som en konstfackelev ställer ut. Denna konstfackselev har som sitt examensarbete korsat Oophaga vincentei x Oophaga pumilio påstås det. http://www.nrm.se/sv/meny/besokmuseet/h ... 11977.html Varför Akvaria väljer att ställa ut detta "verk" kan man diskutera. Min första fråga jag ställer mig är att enligt vår grodinventering här på forumet så är det ingen som äger O vincentei och om det nu är någon i Sverige som gör det, varför väljer man att göra en hybrid utav den? Om hon nu absolut måste göra en hybrid av en pilgiftgroda för sitt "konstverk" varför inte korsa några vanligare arter inom hobbyn?
/Johan
/Johan
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Re: Hybrider en konstform?
Hoppal!
Konstigt tycker jag att denna hybrid dyker upp igen.
Linda gjorde sitt "verk" på konstfack, lät tillverka proffsiga terrarier och fixade till en hybrid efter bl.a. konsultation av Lars Ö, med det inte sagt att jag vet att Lars visste vad som pågick.
Nå Väl, Lindas verk hade gjort sitt på konstfack, och jag köpte hennes utställningsterrarier, utan grodor etc. Jag fick uppfattningen att hybriderna gått hädan, men så är tydligen inte fallet.
Vad som korsats tycker jag är lite ointressant, snarare att det korsats. Om DET kan man tycka en hel del, men så länge det hålls inom hobbyn.........
Kunde jag få till en korsning mellan D. Regina o D. Azureus och få fram en blågul groda som ser ut som svenska flaggan på ryggenm då skulle jag mer än gärna sälja dem till Norge......
Konstigt tycker jag att denna hybrid dyker upp igen.
Linda gjorde sitt "verk" på konstfack, lät tillverka proffsiga terrarier och fixade till en hybrid efter bl.a. konsultation av Lars Ö, med det inte sagt att jag vet att Lars visste vad som pågick.
Nå Väl, Lindas verk hade gjort sitt på konstfack, och jag köpte hennes utställningsterrarier, utan grodor etc. Jag fick uppfattningen att hybriderna gått hädan, men så är tydligen inte fallet.
Vad som korsats tycker jag är lite ointressant, snarare att det korsats. Om DET kan man tycka en hel del, men så länge det hålls inom hobbyn.........
Kunde jag få till en korsning mellan D. Regina o D. Azureus och få fram en blågul groda som ser ut som svenska flaggan på ryggenm då skulle jag mer än gärna sälja dem till Norge......
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Diskussionionen har varit uppe i en tidigare tråd. Redan då framhölls risken för att denna hybrid skulle leva kvar i hobbyn och inte kunna kontrolleras. Om det, så bara lite, försvaras att detta ska vara OK så kommer snart den ena hybriden efter den andra, lite i taget, att bli accepterade.
Är det den utveckling som vi grodmänniskor, och SDS, vill ha?
Min uppfattning är att det inte finns några som helst skäl till att acceptera, och försvara, dylika experiment.
/Thomas/
Min uppfattning är att det inte finns några som helst skäl till att acceptera, och försvara, dylika experiment.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Det hela väckte viss internationell uppståndelse, och förfäran.
Det stämmer att Linda tog kontakt med mig före 'experimentet'. Och jag försökte tala om för henne att vi (=SDS) inte tyckte det var en bra idé. Varifrån hon fick grodorna vet jag inte. Att en konstfackselev utan mycket erfarenhet skulle kunna frambringa dessa hybrider på så kort tid finner jag egendomligt.
Jag såg aldrig djuren annat än på bilderna.
Det enklaste sättet att få fram nya färgformer för publicering och ära, är trots allt med photoshop...
/Lars
Det stämmer att Linda tog kontakt med mig före 'experimentet'. Och jag försökte tala om för henne att vi (=SDS) inte tyckte det var en bra idé. Varifrån hon fick grodorna vet jag inte. Att en konstfackselev utan mycket erfarenhet skulle kunna frambringa dessa hybrider på så kort tid finner jag egendomligt.
Jag såg aldrig djuren annat än på bilderna.
Det enklaste sättet att få fram nya färgformer för publicering och ära, är trots allt med photoshop...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Thomas; din uppfattning harmonierar med SDS stadgar och existensberättigande. I alla fall så vi definierat oss under alla år. Stadgarna är vårt sällskaps uppdrag och identitet i koncentrat. §1 slår fast sällskapets namn. Men redan i §2. nämns just detta som ett av våra grundläggande uppdrag:Carlsson skrev:Diskussionionen har varit uppe i en tidigare tråd. Redan då framhölls risken för att denna hybrid skulle leva kvar i hobbyn och inte kunna kontrolleras. Om det, så bara lite, försvaras att detta ska vara OK så kommer snart den ena hybriden efter den andra, lite i taget, att bli accepterade.
/Thomas/
vilket innebär att vi som sällskap alltid motsatt oss hybrisering och och mer därtill motarbeta hybridisering. För den som vill läsa stadgar finns de här. Vet någon om dessa individer finns kvar?§2. Sällskapets ändamål
Att underlätta effektivt avelssamarbete inom terrariehobbyn för att få lämpliga avelsgrupper, undvika inavel och behålla arterna och deras färgvarianter rena.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
pigge
- Tidigare SDS-medlem

Tvivlar på att hybriden finns, jag tror också att den är "tillverkad av en dator".
Hoppas att jag har rätt!
Hoppas att jag har rätt!
- Carlsson
Jag vet vad som står i SDS stadgar och ville väl egentligen bara få en officiell reaktion från föreningen. Tack, Ricard!
Då återstår frågan vad "grodfolket" anser. Officiella stadgar och medlemmarnas personliga synpunkter behöver inte nödvändigtvis stämma till 100 procent.
/Thomas/
Då återstår frågan vad "grodfolket" anser. Officiella stadgar och medlemmarnas personliga synpunkter behöver inte nödvändigtvis stämma till 100 procent.
/Thomas/
mvh Thomas
- Carlsson
Alltså, har jag fattat fel? Finns det inga grodor i det utställda terrariet?pigge skrev:Tvivlar på att hybriden finns, jag tror också att den är "tillverkad av en dator".
Hoppas att jag har rätt!
Enligt den länk som "jolo" bifogat i trådens första inlägg så ska det finnasytterligare dokumentation samt en film med grodan.
Är det någon som sett något av det?
/Thomas/
mvh Thomas
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Oavsett vad som står i länken ovan, så har Linda inte korsat fram denna groda själv utan köpt den i det skick den är. Hon var oxå mycket förberedd och påläst vad gäller skötseln och hade ett väl lämpat terrarie. Hon känner oxå väl till vår inställning till hybridisering och hade inga som helst planer att odla på denna groda. Hon är ju inte heller speciellt hemlig med det hon håller på med. Vilket jag tror är det största problemet med de grodägare som "råkar" skapa hybrider. För egen del har jag utökat begreppet hybrid till att gälla korsningar av olika lokaliteter av samma art. Det går ju numera att få tag på grodor med uppgiven lokalitet. Sådana korsar jag inte med andra inom arten även om de ser exakt likadana ut.
/Bengt
/Bengt
- Carlsson
Då är det väl bara att hoppas att djuren (om de nu finns överhuvudtaget) inte kommer på "avvägar" till en mindre noggrann individ.BengtO skrev:Oavsett vad som står i länken ovan, så har Linda inte korsat fram denna groda själv utan köpt den i det skick den är. Hon var oxå mycket förberedd och påläst vad gäller skötseln och hade ett väl lämpat terrarie. Hon känner oxå väl till vår inställning till hybridisering och hade inga som helst planer att odla på denna groda. Hon är ju inte heller speciellt hemlig med det hon håller på med. ..........
/Bengt
Kan någon garantera att detta inte sker?
/Thomas/
mvh Thomas