Efter att ha smygit runt här på SDS pilgifts community någon månad så tänkte jag göra slag i saken och presentera mig. Viktoria heter jag och bor i Västerås. Jag och min sambo har ett gemensamt intresse för biologi och har båda många års erfarenhet av akvarier, men ingen erfarenhet av pilgiftsgrodor. I höstas började tanken gro att det skulle vara mysigt med ett regnskogs terrarium med massa fina växter, någon ödla eller kanske groda? Så en dag när jag planlöst surfade på nätet snubblade jag över denna sida. Sidan lades genast till favoriter. Tanken grodde mer och mer till en dag då jag gled in på forumet för att upptäcka att det fanns ett vivarium till salu i Västerås med grodor och alla tillbehör! Vi slog till! Idag sålunda ägare av ett stort fint viarium med två D.auratus och förhoppningsvis två H.azuriventris (en har sett väldigt mager ut och har inte sätts på ett tag). Vi har redan nu efter bara några månader som grodägare haft stor glädje av vår nya hobby. Lär oss flugodlandets ädla konst, hur man får till balans av fuktighet, ljus, temperatur i vivariet. Vi lyssnar på grodornas spelande och studerar vilka hyss de har för sig på dagarna. Denna vecka noterade jag att auratus hannen betedde sig underligt och såg att han bar ett yngel på ryggen, samt att jag dagen innan hittat fem ägg i en filmburk. Så numera är jag inte bara grodägare utan groduppfödare också
Mvh
Viktoria