Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Viktors 90*50*50 IIS-system

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Lamazi

Viktors 90*50*50 IIS-system

Inlägg av Lamazi »

Hej alla!

Har nu fått hem mitt terrarium.Det är specialbeställt och har måtten 90 högt 50 brett och 50 djupt.
Jag håller på att fixa lite nu, ska försöka skriva ikapp vad som händer just nu :D
Terrariet har jag ställt på ett bord från Ikea (perfekt men ännu bättre var det att det var på rea..det här rimmar ju?).Hur som helst, har jag fixat ett jättebilligt bord.
Under tiden fixade jag en brödback, skar till den, och efter ett tag, och många svordomar gick den in i terrariet.
Under tiden hade jag beställt en Epiweb IIS-bakgrund (http://www.dusk.se/Epiwebiis.htm) med samma mått som terrariet (till bakgrunden köpter man också en pump), två st 36W Dulux-L armaturer inklusive reflektorer, och mossa från dusk tropik.
Så nu (igår) kom grejerna, och jag har testat systemet, och ska snart limma fast det mot rutan. Men givetvis så har det uppstått ett problem, Bakgrunden var för lång, så jag skar till den till lagom längd, och satte en slang från röret till utsprutet på pumpen. Där pumpen ligger har jag skurit ett hål i brödbacken,man ser på bilderna. Så det enda som är kvar att göra nu är att bygga ihop en ramp till ljuset, och "silicona" fast bakgrunden. :)
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

och tankar på ett större vivarium!
Lamazi

Re: Viktors 90*50*50 IIS-system

Inlägg av Lamazi »

hur bifogar man filer som är större än 256 kb?
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Lamazi skrev:hur bifogar man filer som är större än 256 kb?
Det går nog inte. Spara bilden med högre komprimeringsgrad alternativt lägre upplösning i ett bildbehandlingsprogram eller använd motsvarande verktyg online... Här finns tex ett: http://www.resize.it/
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Lamazi

Inlägg av Lamazi »

testar nu.
Bilagor
62729.jpg
62729.jpg (41.11 KiB) Visad 7353 gånger
testar igen
testar igen
62729.jpg (41.11 KiB) Visad 7354 gånger
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Lamazi

Inlägg av Lamazi »

Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, ville få upp dom snabbt :roll:
Bilagor
Armaturerna
Armaturerna
Mossan som sen ska blötas upp och strykas på bakgrunden
Mossan som sen ska blötas upp och strykas på bakgrunden
Testade pumpen i badkaret, funkade fint:)
Testade pumpen i badkaret, funkade fint:)
Senast redigerad av 1 Lamazi, redigerad totalt 9 gånger.
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Lamazi

Inlägg av Lamazi »

Lite mer bilder
Bilagor
Terrariet då, rätt och slätt
Terrariet då, rätt och slätt
60721.jpg (32.13 KiB) Visad 7344 gånger
Bakgrunden är inte fastsatt ännu, den bara står där på prov, brödbacken har jag skurit till för pumpen.
Bakgrunden är inte fastsatt ännu, den bara står där på prov, brödbacken har jag skurit till för pumpen.
Behövde göra ett litet hål i glaset för en sladd, då jag inte ville borra på sidan så fick jag gå till glasmästar'n och fixa ett litet hål..Ni ser ju hur det blev..:)
Behövde göra ett litet hål i glaset för en sladd, då jag inte ville borra på sidan så fick jag gå till glasmästar'n och fixa ett litet hål..Ni ser ju hur det blev..:)
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Lamazi

Inlägg av Lamazi »

mer bilder :D
Bilagor
vet någon vad det är för art?
vet någon vad det är för art?
art?
art?
Har testat att sätta in lite växter, det kommer dock mer sen, mycket ska också sitta på bakgrunden, lägg märke till den maffiga bromelian:)
Har testat att sätta in lite växter, det kommer dock mer sen, mycket ska också sitta på bakgrunden, lägg märke till den maffiga bromelian:)
85141.jpg (46.06 KiB) Visad 7328 gånger
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Lamazi

Inlägg av Lamazi »

nu till sista lasset bilder, har ett litet problem också, eftersom pumpen är högre än brödbacken måste jag ha något som täcker pumpen-och vattnet- från att bli överöst med jord och annat, tycker ni då att jag ska använda ett "epiwebhus" med kanter som sitter ihop med varandra, och ett löst tak som man kan ta loss ifall pumpen strular, eller en epiweb-skiva över pumpen, som går mer inåt, mot bakrutan?
Ni kan se på bilderna.
Bilagor
från långt håll, den kommer i så fall att vara täckt av mossa och växter
från långt håll, den kommer i så fall att vara täckt av mossa och växter
med tak, taskig bild dock
med tak, taskig bild dock
"huset" utan tak, föreställ er att det ska vara bottenmaterial åtminstone en bit upp på bakgrunden
"huset" utan tak, föreställ er att det ska vara bottenmaterial åtminstone en bit upp på bakgrunden
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

Installera pumpen så att du har möjlighet att komma åt den lätt för rengöring mm. Har själv haft några terrarier med liknande lösningar
och vet av egen erfarenhet hur irriterande det är när halva inredningen måste rivas för att komma åt den, vilket du helt säkert kommer att behöva förr eller senare.. Det är nog inte helt fel heller att ha ett akvariefilter runt pumpen, tänker då på "tvättsvampstypen" som du kan
skära ut ett hål i och ställa ned pumpen i, den kommer inte att sätta igen så snabbt då.
Lamazi

Inlägg av Lamazi »

Okej, om jag sätter pumpen på en platta med epiweb sitter den ju högre och då måste jag också höja vattennivån, vilket inte fungerar, men man kan ju sätta epiweb som en mur runt pumpen, vilket borde det fungera som ett filter. ska experimentera lite
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"