Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nya grodhemmet
-
ernst the frog
- Började med grodor år: 2008
Nya grodhemmet
Har precis placerat ut lite växter här och var, får hoppas att dom tar sig.
inte riktigt klart än.
Grod-tv på http://83.248.94.133:8081/
inte riktigt klart än.
Grod-tv på http://83.248.94.133:8081/
Senast redigerad av 2 ernst the frog, redigerad totalt 2 gång.
-
Homer
Re: Nya grodhemmet
Trevligt!
en småbladig växt som fäster sig över delar på bakgrunden hade varit snyggt!
har du planer på vilken/vilka sorter du ska hålla?
Mvh Houman.
en småbladig växt som fäster sig över delar på bakgrunden hade varit snyggt!
har du planer på vilken/vilka sorter du ska hålla?
Mvh Houman.
-
ernst the frog
Ja det hade vart najs med nåt slingrande. hittade nåt sånt i går , men den var inte småbladig precis.....kanske hystar ut den igen. Satte dit vitmossa & tillandsiamossa oxå , nu ser det lite mer levande ut. Kanske byter bild ? Det ska bo några blå-svarta azureus & några gul-svarta tinctorius i . Tinctorius/Azureus. knepigt det där....
-
Homer
Härligt att någon väljer att blanda två dendrobates sorter, brukar vara sådan tabu på att de kan bli korsningar, så länge grodorna känner sig attraherade av varann och ungarna blir snygga och unika så är det bra mycket roligare än rena linjer enligt mitt tycke.
kör hårt!
mvh Houman.
kör hårt!
mvh Houman.
-
Åkesson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Kontakt:
Kan för allt i världen inte förstå varför man skulle blanda närbesläktade arter eller olika arter över huvud taget i samma tank, och sedan hoppas på att få fram olika hybrider. Det är enligt min mening inget för våran hobby och den stammen på grodor som vi har i Sverige
Tjenare
Fint terrarium
Azureus är en variant/lokalitet av tinctorius. Den klassades tidigare som en egen art, men gör det alltså inte längre. Vill du kolla in lite olika lokaliteter av tinctorius är http://www.tropical-experience.nl en bra sida.
Att blanda olika lokaliteter av samma art i ett terrarium känns kanske lite onödigt, då många arbetar hårt för att hålla isär dessa och istället intresserar sig för de varianter som finns i naturen. När det gäller just tinctorius finns det ju dessutom enormt många olika lokaliteter att välja bland. Tror dessutom inte att köpintresset för ungarna skulle vara särskilt stort.
MVH
David
Fint terrarium
Azureus är en variant/lokalitet av tinctorius. Den klassades tidigare som en egen art, men gör det alltså inte längre. Vill du kolla in lite olika lokaliteter av tinctorius är http://www.tropical-experience.nl en bra sida.
Att blanda olika lokaliteter av samma art i ett terrarium känns kanske lite onödigt, då många arbetar hårt för att hålla isär dessa och istället intresserar sig för de varianter som finns i naturen. När det gäller just tinctorius finns det ju dessutom enormt många olika lokaliteter att välja bland. Tror dessutom inte att köpintresset för ungarna skulle vara särskilt stort.
MVH
David
-
ernst the frog
Jo ! Blandning brukar leda till vissa åsikter, nu var det ju inte meningen att starta nån avel av nåt slag. det blev bara blandat för jag tyckte grodorna såg trevliga ut. 
Visst, men att få yngel/ungar är ju alltid kul. Men att göra allt jobb med ynglen för att när de börjar växa till sig lite upptäcka att det är en blandning man fått är ju mindre kul, så det var ett tips i all välmening 
MVH
David Kj
MVH
David Kj
-
ernst the frog
Jo, Hade vart rolilgt med lite avkomma, men trodde det var svårt att få dom att avla ?
Men om det visar sig att det blir "oavsiktlig" avel i nya burken så byter jag nog bort den gula & har bara azureus.
(kanske skulla skapa en ny tråd om vilka man kan blanda utan risk för oönskade korsningar.)
Men om det visar sig att det blir "oavsiktlig" avel i nya burken så byter jag nog bort den gula & har bara azureus.
(kanske skulla skapa en ny tråd om vilka man kan blanda utan risk för oönskade korsningar.)
-
Homer
davidkj
när du säger "som i naturen",Hur menar du då`?
för grodor korsar sig i naturen med , det är på det sättet många nya arter kommer fram bland annat, det är korsingar som skett under väldigt långa perioder som blivit en ny art i vissa fall.
det är nästan som att säga att en afrikan och en italienare inte ska bo i samma rum, för att dom kan attraheras av varann och sedan ligga med varann. och då kommer det skapas en korsning som blir en mulatt och då kommer inte jag kunna se afrikanerna som dom ser ut i djungeln.
jag gillar unika korsningar, ifall det är någon som har korsningar och inte får sålt dom, hör av dig!
när du säger "som i naturen",Hur menar du då`?
för grodor korsar sig i naturen med , det är på det sättet många nya arter kommer fram bland annat, det är korsingar som skett under väldigt långa perioder som blivit en ny art i vissa fall.
det är nästan som att säga att en afrikan och en italienare inte ska bo i samma rum, för att dom kan attraheras av varann och sedan ligga med varann. och då kommer det skapas en korsning som blir en mulatt och då kommer inte jag kunna se afrikanerna som dom ser ut i djungeln.
jag gillar unika korsningar, ifall det är någon som har korsningar och inte får sålt dom, hör av dig!