Upptäckte ett stort yngel i vattendelen (ungefär lika stor som ett dl mått) i mitt terrarium. Gissningsvis ca 2 månader, det är nästan dubbelt så stort som det äldsta ynglet jag har i glas (ca 1 månad gammalt). Jag fiskade upp det med ett 15ml mått och hällde ner det i ett glas. Man ser andningsorgan och ögon tydligt. Jag har tidigare sett honan bada i vattendelen, men det var först i morse jag såg rörelse.
Jag ändrade mig nu ikväll och hällde tillbaka ynglet i vattendelen och hällde i lite yngelfoder. Var det en dålig idé? Är det bättre att låta honan fortsätta mata, då hon verkar kapabel till det?
/Peter
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Yngelvård i terrariet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: Yngelvård i terrariet
Att mata med måtta är nog inte fel. Men bestäm dig för hur du vill göra - att flytta ynglet gång på gång är inte så bra. Vill du ha många yngel ska du plocka ut dom allt eftersom, så att dom kan lägga nya. Jag har inte så stor erfarenhet av ventrimaculata, men med andra arter är det knepigt med en så liten vattenvolym och flera yngel.
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Ynglet får stanna. Jag blev glatt överraskad då man läser om R. Ventrimaculatas dåliga yngelvård.
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Kan den inte ha ätit av annat som har ramlat ner i vattnet också? Flugor och sådant.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Så ligger det nog till.Kan den inte ha ätit av annat som har ramlat ner i vattnet också? Flugor och sådant.
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Jag föder upp yngel i Terrariet, fungerar toppen, har ca 30 yngel nu. Ska sätta dem i uppstignings tankar nästa helg. Jag har aldrig matat dem, då de har ätit av andra som har dött, flugor, alger(?) och annat gott de hittar. Tycker naturen ska spela in så mycket så möjligt
Är Varnad Nybörjare