Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

ljusramp fråga

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: ljusramp fråga

Inlägg av MattiasS »

Men tror att hans är gjorda för två rör, brukar stå på dom om det är två output för det låter lite väl kraftiga om dom klarar över 70w på en output. Dom gamla magnetiska drar ju så förbannat så du får dyrare elräkning och är inte lika effektiva som dom nya elektriska. Men som du säger så värmer dom mer så det beror ju på vad man vill ha. Så det är ju hugget som stucket.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Exelon skrev:Men tror att hans är gjorda för två rör, brukar stå på dom om det är två output för det låter lite väl kraftiga om dom klarar över 70w på en output. Dom gamla magnetiska drar ju så förbannat så du får dyrare elräkning och är inte lika effektiva som dom nya elektriska. Men som du säger så värmer dom mer så det beror ju på vad man vill ha. Så det är ju hugget som stucket.
Ja, när man kör med elektronisk reaktor kopplas ju inte rören i serie, utan har varsin (parallell) utgång från reaktorn.
Och beträffande elräkningen så ska man köra rätt länge med magnetiska drosslar innan man kommer upp till inköpspriset för de elektroniska. Men elpriset är ju i stigande. Och, som du säger, ska man ändå värma burkarna så...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Om man har en ljusramp med 2st 36 watts rör så är det med största sanolighet 2 st drosslar (en till varje). Dom flesta drosslar för 26 watt går ocks att kopla 2x18 detta ser du om där är 4 anlutningar på drosseln, 2 som används och 2 som är lediga. Kopplingschema för detta fins säkert på "nätet", det kan faktiskt även visas på drosseln. Du behöver ju dessutom lysrörshållare och glimtändarhållare men det kanske inte behöver vara något problem. Det största problemet är nog kabeln då man använder 0,75 kvadrats EK kabel (EK menas att det bara är en kardel i isoleringen) Denna kabel är bestälningsvara hos grosisterna som jag som elektriker handlar hos. En annas sak med kabeln är att den säljs i paket om 100 meter. Det gär att använda 0,75 kvadrats Fk kabel (flera kardeler) men då måste man använda ändhylsor föra tt kunna trycka in kabeln i drosseln.

Om jag ska sumera mitt något utsvävade inlägg så blir det nog att det går förmodligen att göra men det är så dålig ekonomi i det att förmodligen så hade jag inte gjort det själv, trots att jag har allt hemma, jag hade köpt 2 st 2x18 armaturer och sparat 36wattare till en större burk.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Om du vill konvertera din ljusramp och inte bor allt för långt fån halmstad, så kan du skicka ett Pm för jag har allt du behöver.

MVH
Henrik
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

var ute nyss och delade på ljusrampen.. det var en drossel för varje lysrör.

så här ser el komponeterna ut
Bilagor
IMG_0573.JPG
IMG_0572.JPG
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Den översta bilden är ingen drossel utan en kondensator, drosseln på den nedre bilden är riktigt gammal så den skulle jag aldrig gör något med även om det i princip bara är en järnkärna och en spole, så där är inte mycket som kan gå sönder. Men den är inte gjord för 2x18 watt. Som sagt jag vet inte var du bor men jag har nya i garaget, men dom går klart att skicka men dom väger ju mer än vad man kan tro.

MVH
Henrik
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Kolla runt om du inte kan hitta nya 2x18 watt armaturer, jula har tex för 169 kr. inte mycket mening att pilla med gammalt skit då.

Henrik
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av johan_86 »

Fjodor skrev:Kolla runt om du inte kan hitta nya 2x18 watt armaturer, jula har tex för 169 kr. inte mycket mening att pilla med gammalt skit då.

Henrik

ja det va billigt.. kanske inte är lönt att krångla med att bygga en..
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Den nedre 'komponenten' är en gammal hederlig 36 watts magnetisk reaktor. Med den kan du köra två 18W lysrör i serie utan problem. Varför kasta bort sånt som är helt OK?? /Lars
koppl.gif
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem