Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Har jag kvalster?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Har jag kvalster?

Inlägg av LarsÖ »

emmej skrev:Hur kommer det sig att man inte ser några alls och sen exploderar dom i burken helst plötsligt!?? :?
HATAR verkligen småsmå kryp.....
Mina kackerlackor, maskar o liknande går bra, men inte så SMÅ kryp! BLÄ
När förhållandena blir optimala så exploderar dom - korrekt! Men du lär aldrig bli av med smittan (eftersom du har katter, kackerlackor, etc...) - så det gäller att hålla flugburkarna kliniskt avskilda från det övriga menageriet. Paraffinoljetricket, som Frank nämner, är effektivt. Att koka upp flugburkarna med gröten i, innan du sätter in flugor, är också rekommendabelt (2-3 minuter i mikron).
Det värsta scenariot är om du blir allergisk mot kvalster. Då kan du bli tvungen att helt gå över till akvariehobbyn, eller att bara se naturfilmer på TV. Ett öde värre än döden med andra ord. Så kör hårt!

/Lars
PS Paraffinolja heter numera 'Flytande paraffin' och finns på apoteket i 100ml flaskor. Det är en helt ogiftig substans, så det gör inget om katterna råkar lapa i sig det (dom blir möjligen lösare i magen).
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Grodfadern skrev:Det värsta scenariot är om du blir allergisk mot kvalster. Då kan du bli tvungen att helt gå över till akvariehobbyn, eller att bara se naturfilmer på TV. Ett öde värre än döden med andra ord. Så kör hårt!
Ett par saker:
1. akvariehobbyn är inte helt oäven den heller ...
2. jag är kvalsterallergiker OCH kommer FRÅN akvarestiken, inte tvärtom, så det kan funka.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
emmej
Började med grodor år: 2010

Inlägg av emmej »

Ska jag ha parafinolja på utsidan uppe vid lockets kant?
Jag brukar värma upp smeten som jag hällt över i burkarna i micron runt 2 min..

Men då är det bättre om kulturerna står i källaren då, där det bara finns akvarium.
Hur varmt / kallt skall dom ha det?? I mitt rum har jag 20grader och där förökar dom sig fort!
"Gör mot andra, så som du själv vill bli behandlad"

¤ 1.1.1 Dendrobates Tinctorius Azureus
¤ 2.1 Phyllobates Vittatus
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Burkarna bör nog stå i en temperatur mellan 20 o 25 C. Kallare ger långsammare utveckling.

Ställ dom gärna på en glasskiva som har paraffinolja utstruken över sig. Runt burkarna drar man med fingret en ring med olja, men den behöver inte vara högst upp. Om du har kvalster i bönbagge- mjölmask- etc odlingarna kan du lämpligen stryka en rand runt utsidan på dessa också. Du kommer att se att oljan blir brun av döda kvalster, så du får göra rent ibland.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Om man har fått dessa kvalster i sina kulturer och inte har katt eller annan ohyra ;) som drar in kvalsterna, och gör sig av med alla kulturer och skaffar nya utan kvalster. Är det då stor risk att de blir återsmittade pga att det finns kvar kvalster i närmiljön?

/Johan
/ Johan
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

jolo skrev:Om man har fått dessa kvalster i sina kulturer och inte har katt eller annan ohyra ;) som drar in kvalsterna, och gör sig av med alla kulturer och skaffar nya utan kvalster. Är det då stor risk att de blir återsmittade pga att det finns kvar kvalster i närmiljön?
/Johan
Svar: Ja. Men det är här hygienen kommer in. Är det intensivt med kvalster i närmiljön så kommer förr eller senare en fluga med liftande kvalster att landa på en flugburks lock. Min rutin är att ha de nysatta burkarna avskilt fram till dess att jag tullar dem - då flyttar jag in dem närmare terrarierna. Efter att en gång ha öppnat en flugburk för att utfodra från, tar jag inte flugor från den burken för att sätta nya kulturer. När jag väljer ut en burk att sätta nya burkar från, tittar jag med en lupp genom glaset så att det inte finns någon enda liten rund prick som kryper omkring på insidan. Man lär sig snart att känna igen dom, och var i burkarna dom helst håller till. När man gjort detta en längre tid brukar man slappna av med bevakningen, och vips har man plötsligt en eller par burkar infekterade. Detta är en bra anledning att inte ha för få flugburkar gående...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"