Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
En massa WATT eller LUMEN??
-
Perre
- Började med grodor år: 2010
En massa WATT eller LUMEN??
det är så att jag håller på med en eller rättare sagt två växt odlingar en som är emerst och en som bara är i en bunke med vatten
nu håller jag på att bli galen på det här med ljuset!!! har läst och läst men fattar inget
ska jag sikta in mig på att ha en massa watt eller en massa lumen
vad är bästa att ha för växter watt eller lumen?
några bra tipps
på bra lampor halogen m.m???
nu håller jag på att bli galen på det här med ljuset!!! har läst och läst men fattar inget
ska jag sikta in mig på att ha en massa watt eller en massa lumen
vad är bästa att ha för växter watt eller lumen?
några bra tipps
på bra lampor halogen m.m???
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: En massa WATT eller LUMEN??
lumen och watt är ju helt skilda saker, effekten på ljuskällan mäts i watt och det vill man helst ha så lite som möjligt utav då ju mer watt ju dyrare är det att ha belysningen tänd. Lumen är hur mkt ljus som ljuskällan ger ut sammanlagt i alla riktningar. Det bästa är att ha så mkt lumen per watt som möjligt, ju högre desto effektivare är ljuskällan. Så satsa inte på en massa watt utan en massa lumen!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Såg att pompom var snabbare men skickar det här ändå. Är dock nästan samma innehåll...
Växterna vill ha ljus, alltså lumen. En hårtork har en massa watt men får ingen växt att må bra. Watt är bara vad vi (tyvärr) måste stoppa i för att få ut lumen (eller, om vi vill torka håret, värme). I princip ger mer watt mer lumen men effektiviteten beror på ljuskällan, eftersom ingen ljuskälla omvandlar all energi i (synligt) ljus. En del av energin blir t.ex. värme. Sedan finns det andra aspekter också, t.ex. i vilka riktningar ljuset strålar. Vi vill ju ha det i terrariet och ingen annanstans. Men för fokuserat ska det inte heller vara, för då får bara vissa delar av terrariet mycket ljus medan andra ligger i mörkret.
Växterna vill ha ljus, alltså lumen. En hårtork har en massa watt men får ingen växt att må bra. Watt är bara vad vi (tyvärr) måste stoppa i för att få ut lumen (eller, om vi vill torka håret, värme). I princip ger mer watt mer lumen men effektiviteten beror på ljuskällan, eftersom ingen ljuskälla omvandlar all energi i (synligt) ljus. En del av energin blir t.ex. värme. Sedan finns det andra aspekter också, t.ex. i vilka riktningar ljuset strålar. Vi vill ju ha det i terrariet och ingen annanstans. Men för fokuserat ska det inte heller vara, för då får bara vissa delar av terrariet mycket ljus medan andra ligger i mörkret.
Som pricken över iet så är ljus inte bara ljus: ljuset har även olika färg, och detta mäts i den något förvirrande skalan Kelvin.
En vanlig lågenergilampa från t ex biltema brukar vara varmvit (2700 K).
Solljus brukar klassificeras som kallvitt, och hamnar en solig dag runt 5500-7000 K.
Det finns många solljus-lampor, eller fullspektrumlampor, dom brukar hamna på 6500 K, och det är dessa som lämpar sig bäst för växtodling, i och med att det är i detta spektrum växterna kan ta upp mest ljus.
200 lumen är alltid 200 lumen, men är det fel färg på ljuset så blir det inte så effektiva lumen rent tillväxtmässigt, så det är också en faktor att tänka på när det gäller energiåtgången.
Köper du vanliga lysrör så brukar dessa ha koden 765, 865 eller 965. Annars finns lågenergilampor med rätt spektrum också, Philips Daylight tror jag dom heter.
Tänk också på att en hel del ljus försvinner om man inte har bra reflektorer, så det är absolut något att satsa på. Man kan tjäna in många watt på att ha färre lysrör men med riktigt bra reflektorer, jämfört med att inte ha reflektorer men många lysrör.
Solljus brukar klassificeras som kallvitt, och hamnar en solig dag runt 5500-7000 K.
Det finns många solljus-lampor, eller fullspektrumlampor, dom brukar hamna på 6500 K, och det är dessa som lämpar sig bäst för växtodling, i och med att det är i detta spektrum växterna kan ta upp mest ljus.
200 lumen är alltid 200 lumen, men är det fel färg på ljuset så blir det inte så effektiva lumen rent tillväxtmässigt, så det är också en faktor att tänka på när det gäller energiåtgången.
Köper du vanliga lysrör så brukar dessa ha koden 765, 865 eller 965. Annars finns lågenergilampor med rätt spektrum också, Philips Daylight tror jag dom heter.
Tänk också på att en hel del ljus försvinner om man inte har bra reflektorer, så det är absolut något att satsa på. Man kan tjäna in många watt på att ha färre lysrör men med riktigt bra reflektorer, jämfört med att inte ha reflektorer men många lysrör.
// Troll
310 liter korallrev, uppgradering pågår
42 liter regnskog, inga djur. Uppgradering önskas.
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Jag håller delvis med men kan inte hålla med att 6500K passar bäst för växtodling. Kelvinskalan talar bara om var lysröret toppar. Det viktiga är vilket spectrum man har på lysröret. Mycket grönt ljus är helt bortkastat ur växternas synpunkt då de använder mest blått och rött ljus för sin fotosyntes. Jag har lyckats bättre med belysning med högre kelvintal men det viktiga är att titta så det finns mycket ljus i det blå och röda området. Mycket ljus i det blå området gör att kelvintalet blir högt.Troll skrev:Som pricken över iet så är ljus inte bara ljus: ljuset har även olika färg, och detta mäts i den något förvirrande skalan Kelvin.
Point taken...
Dock är väl de flesta lysrör och lampor av typen "daylight" rätt så väl inprickade på rätt spektra? Eller är det en lite naiv tanke från min sida?
Dock är väl de flesta lysrör och lampor av typen "daylight" rätt så väl inprickade på rätt spektra? Eller är det en lite naiv tanke från min sida?
// Troll
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Det är stor skillnad hur effektiva de är för växterna man kan kolla på defblog hur bra olika rör är för växterna http://www.defblog.se/permalink/1402.htmlTroll skrev:Point taken...
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
högt kelvin (blått sken) Ger ökad växtlighet alltså dom gröna bladen. lågt kevlin (gul/rödare sken) ger ökad blomming. Så man vill ju kanske i ett odlingsterrarium ha mycket rött för just blommorna, medans man i ett terrarium vill ha mer grönska. Sen finns det ju rör som är bra för växterna men riktigt fult ljus, brukar väl användas av cannabis odlare bla.
-
admin Frank
- Site Admin

- Kontakt:
Jag såg mig tvungen att redigera tråden lite grand, eftersom folk reagerade på språket. Vänligen se till att jag inte behöver göra det fler gånger. Det man vill säga kan lika väl sägas utan att använda sig av grovt språk. I övrigt: Intressant tråd. Jag kände inte till länken jsl gav.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
Defdac är en en riktigt växt"expert" när det gäller växter under vatten med både belysning och näring han har säkert någon artikel om ljus och vad man ska gå efter.