Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Har jag kvalster?
-
MarkusB
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2021
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Har jag kvalster?
Jag beställde flugor från "Grodor och foder" förra veckan och har låtit dem vara fram till idag då jag tänkte köra igång ett par kulturer till. Dock så blev jag lite orolig för att jag har kvalster. Det finns små vita prickar som rör sig i det övre skiktet av smeten. Bilden är ganska dålig men för någon som vet hur de ser ut kanske det är enklare att tyda. Vad kan det vara för något?

-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: Har jag kvalster?
Jag har inte hört om någon som köpt flugor från dom stora leverantörerna, och som inte fått kvalster.
Så det är nog det du har. Bilden är ju dålig, men dom ser ut att vara runda - fluglarverna är ju avlånga. Och dom fluglarver man ser där är betydligt större
Du kan köra med det välbeprövade "skölja larv-tricket". Ta ut en klutt av substratet och skölj (med lättöl t ex) så att du får fram så många tvättade fluglarver som du kan, helst fler än 20. Sätt dessa i din nya kultur. När dom har växt färdigt och flugorna kläcks så lägger dom ägg och du har en 'ren' kultur på gång.
/Lars
Så det är nog det du har. Bilden är ju dålig, men dom ser ut att vara runda - fluglarverna är ju avlånga. Och dom fluglarver man ser där är betydligt större
Du kan köra med det välbeprövade "skölja larv-tricket". Ta ut en klutt av substratet och skölj (med lättöl t ex) så att du får fram så många tvättade fluglarver som du kan, helst fler än 20. Sätt dessa i din nya kultur. När dom har växt färdigt och flugorna kläcks så lägger dom ägg och du har en 'ren' kultur på gång.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Ja, det verkar vara kvalster.
Om du vill jobba på flera fronter kan du förutom larvtvätten också ta flugor i en helt tom burk med nätlock. Låt flugorna gå där över dagen eller natten. Kvalster brukar inte överleva denna "torka" men tillräckligt många flugor gör det. Håll lite koll om du kan så att inte alla flugor också torkar ut. Sätt sedan ny kultur med de överlevande. Men inte i samma som de tvättade larverna.
Om du vill jobba på flera fronter kan du förutom larvtvätten också ta flugor i en helt tom burk med nätlock. Låt flugorna gå där över dagen eller natten. Kvalster brukar inte överleva denna "torka" men tillräckligt många flugor gör det. Håll lite koll om du kan så att inte alla flugor också torkar ut. Sätt sedan ny kultur med de överlevande. Men inte i samma som de tvättade larverna.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Finns det något annat man kan göra för att få bort kvalster???
Jag har fått i mina eget gjorda två gånger!! :S
Fast dock vet jag inte om jag fick kvalster i burken ja köpte i en zooaffär...
Jag har fått i mina eget gjorda två gånger!! :S
Fast dock vet jag inte om jag fick kvalster i burken ja köpte i en zooaffär...
"Gör mot andra, så som du själv vill bli behandlad"
¤ 1.1.1 Dendrobates Tinctorius Azureus
¤ 2.1 Phyllobates Vittatus
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Nej, egentligen inte. Kvalstren liftar med flugorna, så man får dom med när man sätter nya kulturer med 'smittade' flugor.emmej skrev:Finns det något annat man kan göra för att få bort kvalster???
Följ råden i tråden, Eller - kom och hämta en 'ren' kultur hos någon i föreningen.
Och tillämpa ordentlig sjukhushygien (koka smeten; placera burkarna på ordentligt avstånd från smittkällor; ha inte katt!).
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Ska testa dom olika råden i tråden och se om det hjälper.
Tyvärr kan jag inte sälja mina två älskade katter!
Dom får väl helt enkelt inte komma nära dom eller något...
Tyvärr kan jag inte sälja mina två älskade katter!
Dom får väl helt enkelt inte komma nära dom eller något...
-
MarkusB
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2021
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Idag försökte jag på mig "sköljtricket" men fick inte fram en enda larv. Får pröva med en av de andra burkarna senare.
Jag kör också med "torktricket". Jag har lagt ett gäng flugor i ett tomt ölglas med en torr disktrasa som lock. Jag får kolla imorgon bitti hur många överlevare som är kvar och försöka få i några av dem i en ny burk.
Jag kör också med "torktricket". Jag har lagt ett gäng flugor i ett tomt ölglas med en torr disktrasa som lock. Jag får kolla imorgon bitti hur många överlevare som är kvar och försöka få i några av dem i en ny burk.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det gäller som sagt att se till att tillräckligt många flugor överlever torkan.Viridis skrev:Jag kör också med "torktricket". Jag har lagt ett gäng flugor i ett tomt ölglas med en torr disktrasa som lock. Jag får kolla imorgon bitti hur många överlevare som är kvar och försöka få i några av dem i en ny burk.
Hulteke skrev:
Jag ska försöka både torka och skölja imon...
Dom där äckliga kvalstren håller sig inte bara i burkarna, utan dom springer runt på golvet,
i och utanpå mitt akvarium och hos mina bönbaggar...
Imon skall jag försöka utrota dom!!
Hur kommer det sig att man inte ser några alls
och sen exploderar dom i burken helst plötsligt!??
HATAR verkligen småsmå kryp.....
Mina kackerlackor, maskar o liknande går bra, men inte så SMÅ kryp! BLÄ
Dom där äckliga kvalstren håller sig inte bara i burkarna, utan dom springer runt på golvet,
i och utanpå mitt akvarium och hos mina bönbaggar...
Imon skall jag försöka utrota dom!!
Hur kommer det sig att man inte ser några alls
och sen exploderar dom i burken helst plötsligt!??
HATAR verkligen småsmå kryp.....
Mina kackerlackor, maskar o liknande går bra, men inte så SMÅ kryp! BLÄ
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Har du ställt flugburkarna på parafinolja? Om inte, använd forumets sökfunktion. Jag brukar också smörja lite parafinolja runt den övre delen av burkarna. Sedan dess har jag aldrig mer fått några som helst problem med kvalster.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier