Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

375 liter regnskog

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: 375 liter regnskog

Inlägg av PittoresktMangel »

Det fungerar!
Jag kör så till mina Phelsuma klemmeri så att de inte ska ta sig ut ur terrariet.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

drewes skrev:Menar du Illustratörens tips http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=93? Inte silikon, men smidigt.
Nej, det var inte den. Jag trodde frågan rörde glipan mellan två frontglas som man skjuter i två skenor, alltså glipan där glasen överlappar varandra, inte exoterra. Länken jag tänker på beskrev hur man limmade en silikonsträng på ena glaset och sedan skar till den så att den 1. såg snygg ut och 2. precis inte nuddade den andra glasrutan. Det blev alltså flutätt men glasen kunde skjutas helt fritt utan att silikonlisten tog i. Han hade en bra lösning för hur listen skulle skäras till som jag inte kommer ihåg.

Illustratörens tips är verkligen jättebra för exoterra.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av MarkusB »

Idag har jag beställt flugor från grodorochfoder och mixat ihop en smet. Jag insåg att det var lite overkill med dem grymma burkarna som Hulteke har utan kör på enkla plastmuggar jag hade hemma. Lock av vettextrasa. Mitt recept (efter någon här på forumet):

1 banan
1dl cornflakes
1 dl havregryn
vatten
atamon
ättika

Jag körde det i matberedaren och den gick enkelt att hälla ner i glasen. Som ni kan se så blev den ändå väldigt fast efter att bara stått i några minuter. Jag tror jag ska göra en sats till med mer vatten i och se vilken som går bäst.

Vad tror ni? kommer det funka?

Bild
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Blir säkert bra. Hur mycket vatten man ska ha får du experimentera med lite grand. Det får inte vara så lite att smeten torkar ut för tidigt och inte så mycket att man inte kan komma åt flugorna utan att smeten följer med. Inte kul om det blir så, kan jag säga. :mrgreen:
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Nu har jag kört igång några burkar fler burkar med flugor. Jag har satt en ny ungefär en gång i veckan. Jag det tycker dock att det händer väldigt lite i burkarna. Jag kan se larver så att de förökar sig ju men det går segt. Jag har tagit upp hälften av burkarna för att se hur de funkar i en lite högre temperatur, ca 22-23 grader.

Jag tror jag ska vänta med att sätta nya burkar ett tag för att se om de jag har kan ta sig lite mer. Det känns dumt att plocka bort flugor från dem när de redan är så få.

Vilka flugor ska jag använda när jag sätter nya burkar? 1 vecka gamla, 2, 3, 4 eller äldre?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Har du kanske i för mycket ättika eller atamon?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Viridis skrev:Jag har tagit upp hälften av burkarna för att se hur de funkar i en lite högre temperatur, ca 22-23 grader.
Vid högre temp. torkar kulturerna snabbare. Risken finns att du torkar ut dom innan du får några nya flugor, dessutom är kulturerna väldigt instabila när det blir varmt. Det är därför många får problem på sommaren.
Viridis skrev:Vilka flugor ska jag använda när jag sätter nya burkar? 1 vecka gamla, 2, 3, 4 eller äldre?
Jag sätter på dom som är 3 veckor.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag uppmärksammade i ditt tidigare inlägg något jag inte lade märke till förut. Har du inget socker i smeten och ingen jäst heller? Jag burkar tillsätta gott om socker. En del kör utan jäst (och förlitar sig på att flugorna bär den med sig) men jag tycker personligen att det funkar bättre med färsk jäst i.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

drewes skrev:Jag uppmärksammade i ditt tidigare inlägg något jag inte lade märke till förut. Har du inget socker i smeten och ingen jäst heller? Jag burkar tillsätta gott om socker. En del kör utan jäst (och förlitar sig på att flugorna bär den med sig) men jag tycker personligen att det funkar bättre med färsk jäst i.
Jag lägger lite torrjäst på toppen. Jag trodde det räckte med sockret från bananen men jag kan pröva att ta i lite extra. Luktar det mycket med färsk jäst i?
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Min smet luktar inte mycket alls, men jag vet inte om det luktar mer med bananer. Erfarenheterna är ju olika men mina kulturer funkade dåligt med torrjäst och började explodera när jag gick över till färsk.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"