Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kimmeh's 95% klara terrarium. Pic heavy!

Presentera ditt terrarium här!
Kimmeh
Började med grodor år: 2008

Kimmeh's 95% klara terrarium. Pic heavy!

Inlägg av Kimmeh »

Här kommer dom utlovade bilderna på terrariet, som är 95% klart! det enda som är kvar är väl egentligen att plantera nånting i den sista krukan där på vänstra sidan ovanför vattendelen. Några förslag på vad som skulle kunna passa där kanske? :P Detta är då det första jag någonsin byggt inom vare sig akvaristik (eller vad det nu heter.. hmm :p) eller nånting annat. Så jag är mycket öppen för förslag och kritik på växter och annat generellt jag kan bättra på nu och i framtiden så mina små kompisar kan trivas där inne :)

Ledsen för dom jättedåliga bilderna! tagna med mobilen! :(
kanske kan ladda upp en tagen med kameran senare... :p

Enjoy!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Kimmeh's 95% klara terrarium. Pic heavy!

Inlägg av admin Frank »

Snyggt! Vad har du tänkt att ha för ljus?
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Riktigt snyggt.
Du kan ju alltid sätta någon art av nephantes i krukan? Kan bli ett snyggt inslag. :)
Grodor och huggormar
gufimuse

Inlägg av gufimuse »

Snyggt! Finns en hel del potential i hörnterrarier, in med fler småbladiga växter och mossor så blir der riktigt lummigt :)

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

Admin: Tackar :) Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på ljuset, sökte lite fakta om det förut men för en nybörjare som mig så betydde saker som X5 armaturer och sånt ingenting hehe... Just nu så har jag lite temporärt satt 3 st vanliga skrivbordslampor + en växt lampa över :p Några förslag på bra ljus vore bra :P (dimensionerna är 80x80x80 på ett ungefär om det spelar nån roll för ljuset, kolla på kattbilderna för referens xP )

Pitoresk:Tack! :) Haha vilket sammanträffande! jag var på fjärlishuset för någon dag sen i jakt på växter och inspiration, och där såg jag precis såna som du rekommenderade och tänkte att Wow dom skulle vara hur häftigt som helst att ha en sån i terrariet! Fast är de en växt som man behöver en kruka till? verkade som om att den hängde i lianer eller nåt :P Men visst, vore jätteballt med en sån där i :)

Gufimuse: Tack igen :) Pga den dåliga bildkvaliteten kanske man inte kan se den mossan jag har ute :P har lagt ut lite Riccia samt Javamossa lite här och där, planen är att få hela substratet täckt i en riccia och java blandning efter ett tag :P Fast jag är lite orolig att de kanske inte klarar sig, eftersom jag är en total ´noob` på sånt här :)

Just nu tänker jag själv på att kanske ta bort Anubian som jag har i vattendelen, vet inte om jag gillar placeringen på den, vet inte heller om det går att plantera den på den torra delen :/ sen vill jag också gärna hitta någon snygg klätterväxt nån gång som kan täcka bakgrunden :) Man får aldrig slut på saker att göra i den här hobbyn har ja märkt! kul! :D

Edit: jag tror att min flitiga användning av smileys börjar gå lite till överdrift haha
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Nja, pressa bara ner lite torv i krukan och sätt i en. Jag har två stycken nephantes i mitt terrarium som växer på marken. Och de mår fin fint. Dessutom äter de upp de insekter som grodorna inte äter upp. :)
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Tänker du flytta anubiasen så se till att minst rötterna blir översköljda av vatten, helt på land trivs den nog inte!
Kanske att den går att "plantera" i bäcken från vattenfallet? :mrgreen: Keep up the good work! 8-)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Kimmeh

Inlägg av Kimmeh »

en liten update me bilder, igen i hur dålig kvalité som helst! jag ber om ursäkt för det igen! Nåja, här kommer dom!

Min första groda! tack till lazlo för den :P (edit, oj vad rund hon ser ut att vara haha)
Bild
Sitter o tar de lugnt under brommen :)
Bild
Bild

Det har hänt lite i terrariet sen sist bara, jag har fyllt krukan till vänster temporärt med en växt som jag inte kommer ihåg vad den heter i skrivande stund :/ Sen var jag och hämtade lite mer Riccia och såna där pyttesmå växter som ni kan se växer på vattenytan vid fallet :) Samt så planterade jag en ny växt som jag fick av andreas (lazlo) framme i fronten av terrariet. Jag vet inte om du sa vad den hette andreas, kanske nån här som vet?

För övrigt verkar grodan boll må fin fint, äter på bra och har blivit mycket mer aktiv nu på sistone! Idag hittade jag henne för första gången uppe vid ormbunken, kul att se att hon använder hela höjden på terrariet också och inte bara botten :)

Mvh Kim
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Fint! Som akvarist är jag bara lite förvånad över att du frivilligt inför andmat (flytväxterna) i akvariet. De är ju värre än alger...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Pny skrev:Fint! Som akvarist är jag bara lite förvånad över att du frivilligt inför andmat (flytväxterna) i akvariet. De är ju värre än alger...
Andmat är ju snyggt, även om det växer värre än det värsta ogräs. I ett grön växtkar kan det ju göra mycket som estetisk detalj. :)
Grodor och huggormar
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"