Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Regnsystem

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
holy_hjalmar

Regnsystem

Inlägg av holy_hjalmar »

Hur ska man utan tidigare erfarenhet utav regnsystem hitta ett vettigt? Alla skriver på sina sidor att just deras är bäst. Var hittar man ett prisvärt och TYST system?!?!
Troll

Re: Regnsystem

Inlägg av Troll »

Har du möjlighet att besöka några som har de olika systemen du funderar på kan du ju lyssna direkt.

Själv har jag bara erfarenhet av dusks system, och jag får nog säga att det håller vad det lovar, det är tillräckligt tyst för min smak. Kostar en del dock, men för min del var det värt det.
// Troll
310 liter korallrev, uppgradering pågår
42 liter regnskog, inga djur. Uppgradering önskas.
Användarvisningsbild
lepida
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2002
Kontakt:

Inlägg av lepida »

Kör herpchoice.se system tyst och funkar perfekt för mig!! Ett tips om du har mer än ett terrarium du ska ha det i ta det stora systemet ligger 100:- dyrare.
MVH//

Richard Sjögern

http://www.lepida.nu
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Vad som är tyst för den ene behöver inte vara tyst för den andre. Inget system är helt tyst, det är alltid en del (o)ljud.
Min erfarenhet är att Herpers pump har rimlig ljudnivå med två dysor men blev störande med fyra dysor. Pumpen från ENT däremot ökar inte sin ljudvolym med antalet dysor och är fullt acceptabel vad gäller ljudnivån.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Jag har haft HC's system i föreningsterrariet, som de ju sponsrar. Det låter en del men ingen katastrof. Jag kommer dock köpa diafragmapump av http://www.firstreptiles.se/ (995:-) då den och de andra (bl.a. den från ENT) låter exakt 20% av hur HC-varianten jag har hemma. (det där med 20% var ett skämt, men den är hursom helst mycket tystare och monteras den riktigt är det mesta ljudet sprayljudet från dysorna) ... om du frågar mig ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Oki jag förstår. Men. Är det en nödvändighet att använda sig av osmos/destillerat vatten? Kan man köpa destillerat vatten?

kram
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Det är ingen absolut nödvändighet men om man vill undvika kalk på glaset, bladen och i dysorna är kranvatten inte bra. Dessutom är ju även regnvattnet i djungeln väldigt rent. I längden är osmos mycket billigare och bekvämare än att köpa destillerat vatten. Jag köpte en ny för några veckor sedan (från jsl:s aquawarehouse) och den fungerar hur bra som helst. Du kan förstås också samla regnvatten eller tina upp snö, vilket jag gjorde under ett antal år, men det kan bli jobbigt.
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av lasseg »

Ang. vatten: Det beror lite på var man bor. I Sthlm är kranvattnet så mineralfattigt att det inte blir särskilt mycket kalkfläckar. Det kan vara idé att kolla det lokala vattenverkets mätvärden. Brukar finnas på kommunens websida. Eller se hur det går med kranvatten och köpa en osmosapparat om det visar sig behövas.

Ang. pump, så har jag en från Dusk som är väldigt tyst. Dryga tusenlappen. Problemet kan vara att Dusk inte svarar om man får problem med produkten. E.N.T:s pump ser ut att vara något liknande, så det är nog säkrare att handla där.

Jag har också en billigare pump köpt från Vivaria, men den låter som kriget.
Mvh/Lasse
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

LasseG skrev:Ang. vatten: Det beror lite på var man bor. I Sthlm är kranvattnet så mineralfattigt att det inte blir särskilt mycket kalkfläckar. Det kan vara idé att kolla det lokala vattenverkets mätvärden. Brukar finnas på kommunens websida. Eller se hur det går med kranvatten och köpa en osmosapparat om det visar sig behövas.
Ang. pump, så har jag en från Dusk som är väldigt tyst. Dryga tusenlappen. Problemet kan vara att Dusk inte svarar om man får problem med produkten. E.N.T:s pump ser ut att vara något liknande, så det är nog säkrare att handla där.
Jag har också en billigare pump köpt från Vivaria, men den låter som kriget.

DUSKs pump är den samma som den jag skrev om från firstreptiles. Har ingen aning om det är samma kinesfabrik som gjort dem båda, men det är samma teknik.

Ang vatten är självklart kranvattnets värden avgörande för om det går att använda men det finns mossor som i princip inte tål något annat är rent vatten. Det har att göra med att de i vissa fall är endast ett cellager tunna och inte kan filtrera/processa annat än H2O.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av JMSvenungson »

Hur tycker du den här låter? http://www.youtube.com/watch?v=vzHsTlFQqos
Jag har aldrig hört någon ha något negativt att säga om det systemet även om jag inte testat det själv (skall dock använda det till mitt nästa bygge är det tänkt).

Nu har jag Lucky Reptiles grejer och vill du inte ha oväsen skall du _inte_ skaffa ett sådant i alla fall.
//JMS
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"