Blir det "bomullshansdskar på" för att inte lämna fingeravtryck?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Habitat terrarium
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Habitat terrarium
Ser lite halv-flott ut med det svarta silikonet på insidan av glaset!
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Bomullshandskar om man ska röra vid terratiumet, monokel om man ska titta på det och endast det finaste kaffet på mitt kontor när terrariumet är på plats =-)Ser lite halv-flott ut med det svarta silikonet på insidan av glaset!
Har limmat dit andra ventilationen idag och kommer snart börja med att kapa upp bakgrunden till bottendelar för att kunna skapa en snygg bottendel.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Idag sågade jag till första glidlisten. Efter noga mätande gick jag ner och sågade till listen. Upptäckte att om listen placerades utvändigt mot sidorutorna bildades det ett ca1-1.5mm glapp mellan glasen. Lösningen fick bli att fila ner glidlistens sida till mindre än hälften av väggtjockleken. Resultatet blir att glipan mellan glasen hamnar på ca0.25-0.5mm. Det borde bli flugtätt hoppas jag.
Sedan har jag börjat att såga upp bakgrunden till moduler. Det kommer nog ta ett tag då det blir endel pusslande och pillande för att såga till delarna så de passar snyggt ihop och bildar en estetiskt snygg "klippa".
Fick även ett trevligt mail att min order hade slutförts och skickats. Blir kul att få lite hem till projektet, de som kommer är:
1st Neoregelia Atlantis (till lillterrariumet)
2st Neoregelia Tarapotensis (Peru bromelior)
1st kultur tropiska hoppstjärtar (första foderodlingen ska ju startas i tid)
Låg och klurade lite igår kväll och funderade hur jag ska montera ihop modulerna som blir av bakgrunden. Kom på att jag kanske kan blanda in pigment i transparent silikon och på det sättet få fogarna att bli mer "osynliga" och smälta in med den grå tonen som den konstgjorda stenen har. Blir att testa pigmentering av silikon nåågon dag här framöver.
Sedan har jag börjat att såga upp bakgrunden till moduler. Det kommer nog ta ett tag då det blir endel pusslande och pillande för att såga till delarna så de passar snyggt ihop och bildar en estetiskt snygg "klippa".
Fick även ett trevligt mail att min order hade slutförts och skickats. Blir kul att få lite hem till projektet, de som kommer är:
1st Neoregelia Atlantis (till lillterrariumet)
2st Neoregelia Tarapotensis (Peru bromelior)
1st kultur tropiska hoppstjärtar (första foderodlingen ska ju startas i tid)
Låg och klurade lite igår kväll och funderade hur jag ska montera ihop modulerna som blir av bakgrunden. Kom på att jag kanske kan blanda in pigment i transparent silikon och på det sättet få fogarna att bli mer "osynliga" och smälta in med den grå tonen som den konstgjorda stenen har. Blir att testa pigmentering av silikon nåågon dag här framöver.
- Bilagor
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Idag sågade jag till lister och satte på L-profil på ventilationsslitsen. Blev mycket snyggare med en skyddslist på insidan av burken och som skyddar nätkanten så att grodorna inte kan sticka sig eller göra illa sig mot någon vass del av nätet.
Limmade även dit glidlist på andra sidan och tillhörande L-profil till nätet. Blev riktigt bra och nöjd med fogarna blev man också.
Blir dock till å finlira lite med rakblad så att inga ojämnheter i fogarna syns. Är även lite kladd på rutorna som måste bort.
Såg den här annonsen idag, jäkla synd att man inte bor nära Öland:
forum/viewtopic.php?f=7&t=1867
Har inte fått något mer svar angående bokning av grodor från Bengt, någon som har en pris idé vad en grupp ungdjur 4st av R.imitator Varadero/Jeberos kan gå lös på?
Sedan har jag funderat och börjat med stenformationen. Blir en jäkla massa sågande och mätande för att få till det bra. Men det ska nog gå. Man får fylla ut med Epiweb och gömma limskarvar med Epiweb så blir de nog snyggt när det växt till sig. Jag kommer visa bilder på modulbyggandet någon gång efter helgen gissar jag på.
Lite bilder på dagens verk:
Limmade även dit glidlist på andra sidan och tillhörande L-profil till nätet. Blev riktigt bra och nöjd med fogarna blev man också.
Blir dock till å finlira lite med rakblad så att inga ojämnheter i fogarna syns. Är även lite kladd på rutorna som måste bort.
Såg den här annonsen idag, jäkla synd att man inte bor nära Öland:
forum/viewtopic.php?f=7&t=1867
Har inte fått något mer svar angående bokning av grodor från Bengt, någon som har en pris idé vad en grupp ungdjur 4st av R.imitator Varadero/Jeberos kan gå lös på?
Sedan har jag funderat och börjat med stenformationen. Blir en jäkla massa sågande och mätande för att få till det bra. Men det ska nog gå. Man får fylla ut med Epiweb och gömma limskarvar med Epiweb så blir de nog snyggt när det växt till sig. Jag kommer visa bilder på modulbyggandet någon gång efter helgen gissar jag på.
Lite bilder på dagens verk:
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Varför kör du inte med vanliga lister i plast där du har 2 spår?
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Illustratören
- SDS-medlem

Det frågade jag mig själv också när jag funderade över bygget.Re: Habitat terrarium
Varför kör du inte med vanliga lister i plast där du har 2 spår?
Då min burk är så hög och har så små bottenmått (40x35cm) tyckte jag det fanns flera faktorer som gjorde det blev rent olämpligt med dubbelspårig list.
1. Dörrarna skulle få måtten ca20x80cm vilket lätt skulle kunna leda till instabila dörrar som vickade och därmed bli svåra att stänga helt. Risk att dörrarna skadas ökar också som ett resultat av instabilitet.
2. Man uppnår endast en maximal 19cm bred öppning (då dörrarna måste överlappa varandra)och det skulle bli bökigt att rengöra i burken på alla ställen eftersom öppningarna skulle vara så smala. Jag upplever det trångt i Exoterras små burkar när det växt till sig i dem och ville slippa att man river ner växter varje gång man ska rengöra eller flytta någonting. Det är även därför jag gjort öpnningsbara sidor på två av väggarna i burken.
3. Insynen skulle störas av dörrarnas kanter längst med hela höjden och jag som älskar att titta in i burkarna ville minimera optiska störningsobjekt i insynen.
4. En dubbelspårig list skulle minska bottenytan då den skulle ta upp mer plats i terrariumet. Jag skulle förlora ca1-2cm mer på bredden invändigt i burken.
5. Plast är fult, ha ha ha...
Lösningen till problemen blev alltså hela sidodörrar och en enkelspårig list. Tillägger att den största avgörande faktorn var insynen i burken som jag absolut vill optimera. Det är även därför jag gjort dörrarna så stora och glaset över och under dörrarna så små det gick. Här är en bild på hur burken ser ut, tänk er dubbeldörrar på två av väggarna. Det skulle inte bli bra.
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Jag är helt med på ditt resonemang men jag tror att du prioriterar lite fel. Du behöver inte rengöra ett regnskogs terr. ofta och då kan du ju lika lätt lyfta bort skjutglasen som ett stort. Tror att det är lite smidigare att lätt skjuta ett glas åt sidan varannan dag och blåsa in lite foder än att öppna upp hela fronten och skrämma lite skyggare arter. Sätter du ovankants list på sidorna så blir glasen fixerade där när det är stängt. Finns snygga svarta stilrena plastlister idag.
Detta är ju lite tips och du gör givetvis som du vil.
Lycka till!
Lycka till!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Illustratören
- SDS-medlem

Det är rengöringen av rutor som blir bökig när allt växt till sig och det blir lite utrymme mellan glas och växter. Sedan är det rensning av växter och urgallring som ofta kräver att man måste komma åt bra. Visst kunde jag lyfta bort glasen om jag körde med två, men då har jag ju ändå öppnat helt och då förstår jag fortfarande inte vad fördelen är.Jag är helt med på ditt resonemang men jag tror att du prioriterar lite fel. Du behöver inte rengöra ett regnskogs terr. ofta och då kan du ju lika lätt lyfta bort skjutglasen som ett stort. Tror att det är lite smidigare att lätt skjuta ett glas åt sidan varannan dag och blåsa in lite foder än att öppna upp hela fronten och skrämma lite skyggare arter. Sätter du ovankants list på sidorna så blir glasen fixerade där när det är stängt. Finns snygga svarta stilrena plastlister idag.
Lycka till!
Du skriver:Tror att det är lite smidigare att lätt skjuta ett glas åt sidan varannan dag och blåsa in lite foder än att öppna upp hela fronten och skrämma lite skyggare arter.
Jag har ju glidlist i toppen och i botten så jag behöver absolut inte öppna upp hela fronten för att mata lite. Det är ju bara att skjuta glaset lite åt sidan, precis som om jag körde dubbla glas.
Se bilden:
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag har haft terrarium med enkelglasfront i enkelspår. Det fungerar fint. Men när det blir fler terrarier efter ett tag blir det svårare eftersom man inte kan ha dem bredvid varandra.
Jag har ju fortfarande helglasfront, men nu är det "lutande front" där man kan lyfta av hela glaset lätt när man ska in och ha flera terrarium bredvid varandra utan problem.
Jag har ju fortfarande helglasfront, men nu är det "lutande front" där man kan lyfta av hela glaset lätt när man ska in och ha flera terrarium bredvid varandra utan problem.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Illustratören
- SDS-medlem

Lutande front lösningen är ju kanon. Personen som kom på den lösningen borde få Nobelpriset. Jag hade heltklart kört på den om burken nu inte var så hög och krävde stort utrymme upptill för att gömma armaturen på ett smidigt sett.Jag har haft terrarium med enkelglasfront i enkelspår. Det fungerar fint. Men när det blir fler terrarier efter ett tag blir det svårare eftersom man inte kan ha dem bredvid varandra.
Har fått svar från Bengt och det lutar åt en beställning av 4st ungdjur av arten R.imitator Varadero/Jeberos. En snygg art som jag lätt kan tänka mig istället för Ranitomeya ventrimaculata (röd). Begge är från Peru så habitat-terrariumet som projekt påverkas inte. Sedan är de ju extremt snygga R.imitator Varadero/Jeberos. Budgetet för själva grodorna drar dock iväg lite men men... lika bra att slå till på det man vill ha.