Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Exo terra
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Exo terra
Nej, ingen större mat (till de allra flesta i alla fall). Men jag skulle dessutom vänligt vilja påpeka att du hittills inte lyckades ställa en enda fråga som inte är besvarat i FAQ-anslaget längst upp i denna kategori. Att läsa det kan spara mycket tid (inte bara din egen).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Oj, ledsen. Jag uppmärksammade den inte.
Men nu har jag fått svar på det jag ville. Nu kan jag läsa på lite artinformation.
Tack
Men nu har jag fått svar på det jag ville. Nu kan jag läsa på lite artinformation.
Tack
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Ingen fara. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jsl och Pittoresktmangel; jag har svarat er i PM.
LarsÖ; har jag FEL om jag skriver att O.pumilio inte är en nybörjargroda, utan snarare en art för riktigt erfarna grodentusiaster?
LarsÖ; har jag FEL om jag skriver att O.pumilio inte är en nybörjargroda, utan snarare en art för riktigt erfarna grodentusiaster?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej vänner.
Vi har inte lagt ut forumreglerna än eftersom vi vill att årsmötet skall godkänna dem först, men när vi skulle konstruera forumregler bad vi NCS om lov att få utgå från deras, vilket vi gjorde. De har följande:
Med hopp om att detta gjuter olja på ett stormigt vatten ...
Vi har inte lagt ut forumreglerna än eftersom vi vill att årsmötet skall godkänna dem först, men när vi skulle konstruera forumregler bad vi NCS om lov att få utgå från deras, vilket vi gjorde. De har följande:
Dessa båda paragrafer finns med, mer eller mindre intakta. Dessa regler är ännu inte implementerade, varför jag inte kan avkräva något. Däremot kan jag vädja till båda parter att dels utrycka missnöje på ett respektfullt sätt, dels inte provocera genom att fortsätta posta sådant som av erfarenhet visat sig medföra irritation hos många.§2 Var trevlig mot och respektera de andra på forumet. Visa respekt för andra människors uppfattning.
§3 Hånfullt beteende, personangrepp samt spridande av negativ information om/mot enskilda personer, moderatorer eller NCS är ALDRIG accepterat.
Mobbing och trakasserier ses som mycket allvarligt och får ALLTID en påföljd i form varning eller avstängning från forumet.
Med hopp om att detta gjuter olja på ett stormigt vatten ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Nu heter jag inte Lars men jag hävdar att du har fel. Pumiliona är inte svårare att hålla än ex. azureus som ofta ses som en nybörjargroda. Nu tycker jag att just azureus INTE är någon bra groda att starta med.tummen skrev:LarsÖ; har jag FEL om jag skriver att O.pumilio inte är en nybörjargroda, utan snarare en art för riktigt erfarna grodentusiaster?
Största orsaken att pumilio hamnat i den kategorin är priset.
Och just detta är en sak som jag och JSL pratat om på vägen från Göteborg, och vi är dessutom helt överens i den frågan.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Jag kan nog bara instämma. Själva skötseln är föga problematisk. Att odla arten kan vara lite svårare. Men om du har bra äggläggningsplatser och föräldradjur i bra skick så ska inte det heller vara några problem.Confessor skrev:Nu heter jag inte Lars men jag hävdar att du har fel. Pumiliona är inte svårare att hålla än ex. azureus som ofta ses som en nybörjargroda. Nu tycker jag att just azureus INTE är någon bra groda att starta med.tummen skrev:LarsÖ; har jag FEL om jag skriver att O.pumilio inte är en nybörjargroda, utan snarare en art för riktigt erfarna grodentusiaster?
Största orsaken att pumilio hamnat i den kategorin är priset.
Och just detta är en sak som jag och JSL pratat om på vägen från Göteborg, och vi är dessutom helt överens i den frågan.
Grodor och huggormar
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Eftersom Österdahls lag gäller ("Experience is directly proportional to frogs lost"),så menar jag att alla grodor som kostar mer än 400 SEK ska man vänta med tills man blivit varmare i kläderna. Pilgiftsgrodor är INTE som andra terrariedjur. Chansen att ha ihjäl de första pilgiftsgrodorna är stor, och då är det faktiskt bättre att misslyckas med någon av de lättodlade och 'vanligare' grodorna än någon som kostar en tusenlapp. Många vill ha de 'coola' grodorna, och det drar upp priserna. Det är klart att man känner att man skulle vilja prova på de svåra arterna, men det gäller att hålla emot. Azureus brukade vara en 'dyr' groda, men nu odlas den av så många att den kommit ner i pris. Ändå vill jag inte rekommendera den till nybörjare, jag tycker att det är bättre att börja med någon groda som blir könsmogen tidigt, och som alltså snart betalar tillbaka inköpspriset, om man kan sköta dem. (Blev långt det här, sorry)tummen skrev:LarsÖ; har jag FEL om jag skriver att O.pumilio inte är en nybörjargroda, utan snarare en art för riktigt erfarna grodentusiaster?
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Om ni läser min "gradering så ser ni att jag placerar D.auratus som en av de enkla, tinctorius i mitten och O.pumilio som svår....detta efter att ha LÄST om detta i flera böcker skrivna av personer som haft grodor i 10-20-30 år.......slut från mig.
Thomas