Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören »

Allt blir väldigt inlåst och permanent med en BTN modul om du ska ha pump m.m. och lima det i botten. En dold service lucka eller något dito är nog ett måste isf.

Vet inte om du tänker på nått speciellt då du skrev exoterra men deras sköldpaddsklippor med dold pump, skulle inte en sån kunna gömmas nånstans?
http://www.exo-terra.com/en/products/turtle_cliff.php Finns även någon/några fler tillverkare som gör sina modeller av sködpaddsklippa också.
Dold servicelucka blir ett måste oavsett vilken modell jag väljer. Men att borra upp eller såga upp ett hål blir nog inga problem. Sedan kapar man bara till en bit Epiweb och har som lucka =-)

Tycker BTN är lite tråkiga och gör sig bäst i stora kar. Alla deras modulen ser "fake" ut och är svåra att få till på något bra sett på en så liten bottenyta som jag har.
Precis som på din länk hos Exoterra produkten tänkte jag använda en modul av något slag till att gömma pumpar osv.
Hittade någonting MYCKET intressant nu ikväll, RockZolid!
Deras moduler och bakgrunder var mycket tilltalande och det blir nog dessa jag kommer köra på. Ska bara fundera lite till på hur jag ska lösa det hela.
Här har ni en länk, håll tillgodo och drägla inte på tangentbordet:
http://www.rockzolid.de/5.html

Lite smakprov:
Bild
Bild
Bild
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Lutar åt att köpa på sig 2-3st Rockzolid-moduler och kapa upp dem till ett litet stenrös som täcker botten och som stammen växer mot. Sedan fylla ut med epiweb, riktiga småsten och sand.
Bild
Stenarna ser ut att vara rundade av en fors och det kommer nog se riktigt naturligt och trevligt ut med mossa och växter som växer runt och på stenarna.
Slängde iväg ett mail om att jag var intresserad av att beställa lite. Får se om de svarar.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Så har jag gjort en beställning på bakgrunden, ja ni läste rätt de blev en bakgrund.
Har funderat lite och kom fram till att om jag köper en bakgrund (78x38cm), så kan jag välja hur jag vill göra sedan.
Min bottenyta i terrariumet är bara ca39x30cm, så med en sådan bakgrund som jag köpte kan jag inte bara lägga den mot botten utan jag har även valmöjligheten att kapa upp delar till ett stenrös eller skapa landskapsnivåer av spillbitarna.
Jag slog till på en Kisar bakgrund. Blir spännande och se hur de ser ut live.
Bild
Bild

Fick även ett samtal från glasmästaren som sa att han inte kunde få tag i Optiwiteglas. Får nöja mig med vanligt, vilket ändå inte är fy skam.

Nu är de bara att vänta in materialet.
Har svart och genomskinligt silikon, pumpar och annat hemma. Ska göra en beställning på dysors, regnsystem och sekundtimer nästa vecka tänkte jag.

HA DE!!!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Var och hämtade glaset till burken idag. De hade tyvärr mätt fel på en skiva så, limmandet kan inte börja i helgen tyvärr.
Det är dock endast grunddelarna, kunde inte köpa glasdörrarna pga måtten på dörrarna påverkas av glidlister, silikontjocklek och diffar i skärningen på bitarna. Så dörrar får jag beställa efter grunden av burken limmats klart.
Kom på att jag hade lite glidlister i källaren, så jag ska se om de räcker till burken.

Tittade lite i min burk idag och upptäckte att en 4cm lång svamp tittat fram. Mycket trevligt!!
Som ni ser har jag rensat ur en heldel, och det har gjort att det numera inte bara är samma sorts ormbunkar i hela terrariumet utan andra växter har fått chansen att få ljus. Blev mycket bättre och jag ska försöka hålla ormbunkarna till ett mindre antal för att ge mossa och andra växter plats.
Som ni ser på nedre bilden (helbilden) så finns det ingen svamp, den dök upp två dygn.
Bilagor
Terr2.jpg
TERR1.jpg
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Kunde inte låta bli att testa att lägga på ett lager svart silikon på en av de mindre glasskivorna.
Blev riktigt bra, måste dock förbättra lite med ett extra lager på de delar som kommer vara svarta och som ska dölja armaturen. Annars kommer armaturen lysa igenom och det kommer se fläckigt och ojämnt ut. Men resultatet blir ritkigt läckert.
Försökte fota glasbiten lite snabbt med autofocus på kameran blev lurat och focuserade helatiden på det som reflekterades på glasbiten, antar att det är ett bra betyg på en blanksvart yta =-)
Bilagor
Lite liv är det i burken.<br />Fick syn på en tusenfoting idag, måste följt med någon av växterna jag köpt från Bens jungle.
Lite liv är det i burken.
Fick syn på en tusenfoting idag, måste följt med någon av växterna jag köpt från Bens jungle.
Silikonlagret är ca 0.5-1.5mm tjockt.<br />Kommer förmodligen behöva ett lager till så att inte armaturen lyser igenom där det är lite tunnare.
Silikonlagret är ca 0.5-1.5mm tjockt.
Kommer förmodligen behöva ett lager till så att inte armaturen lyser igenom där det är lite tunnare.
Svart som synden!
Svart som synden!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Så var bakgrunden fixad, hoppas den kommer till helgen. Är jäkligt nyfiken på att se den live och vad potentialen är.
Har inte hunnit limma burken ännu. Men håller på att förbereda genom städning i arbetsrummet.
Har kollat upp mer växter och gjort en rejäl lista som kommer bli en riktigt bra växtgrund till burken. Nu är växtlistan i stort spikad och känns bra.
Kommer bli kul att kunna fylla upp burken med ett grundutbud för att sedan luta sig tillbaka och se hur de växer till sig.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

TAD...DAAAAA!!!!
Idag kom bakgrunden till dörren, kom hem och rev upp paketet i hopp om att få mina fantasier bekräftade. Och JA, den var FANTASTISK!
Back to nature släng dig i väggen, detta va grejjer. Upplever den inte alls lika plastig som BTN och även på nära håll ser den bra ut. Låter man den sedan vara i en burk ett år eller så när mossa och annat kommer på den kommer ingen se att det är fake-sten.
Blev tvungen att fota lite:
Bilagor
Öppning och kontroll.<br />Jäkla smidig bakgrund som inte bara är snygg utan även väldigt tunn. Heltklart en fördel att den är tunn så den ej tar upp så stor volym. Däremot är den väldigt tredimensionell. Men då den är så tunn kan man utnyttja bakgrunden till teknik gömma =-)
Öppning och kontroll.
Jäkla smidig bakgrund som inte bara är snygg utan även väldigt tunn. Heltklart en fördel att den är tunn så den ej tar upp så stor volym. Däremot är den väldigt tredimensionell. Men då den är så tunn kan man utnyttja bakgrunden till teknik gömma =-)
Detaljarbetet är bra och en heldel små sprickor och annat för mossa att börja växa i.
Detaljarbetet är bra och en heldel små sprickor och annat för mossa att börja växa i.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Japp, Rockzolid har en underbar finish! 8-) Tyvärr är det sämre med svenska återförsäljare...

Vad kostade det inkl. frakten hem?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Den totala kostnaden blev 870 danska kronor = ca 1080 kronor, en prislapp som motsvarar Aqua-terra (dock utan frakt). Om man vill ha BTN stenbakgrund blir de till att plussa på mellan 300-1000:- och dessutom får man "fulare" (enligt mig) bakgrund.

Ska hämta en sista bit till bygget idag. De kapat en bit fel så jag måste hämta den nya.
Har tejpat hop delarna med distanser och limmat små "kluttar" som stöd, ska dra första strängarna silikon idag. Blir kul!
Kommer bilder ikväll eller senare idag.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Har limmat hälften av alla delar. Blev sådär, upptäckte att glaset det lutar 1cm på min 1m burk. Dock hoppas jag att jag kan justera det med att fixera bitarna innan jag limmar dit de kvarvarande glasbitarna. Om det inte löser sig får jag heltenkelt montera isär och limma om.

Min lillburk växer på bra, och jag funderar på att köpa några grodor att ha i den tills min stora burk börjar fungera. Sedan kan jag välja att flytta grodorna eller behålla dem i lillburken. Får se om det dyker upp ett ungdjur eller ett par av någon trevlig Ranitomeya art i Uppsala-Stockholmsregionen.
Bilagor
Ingen bild på bygget, men en liten bild på hur fint de börjar bli i lillburken.
Ingen bild på bygget, men en liten bild på hur fint de börjar bli i lillburken.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"