Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

375 liter regnskog

Presentera ditt terrarium här!
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: 375 liter regnskog

Inlägg av MarkusB »

Jag har en fläkt med inbyggd potentiometer (eller vad det nu heter) så jag kan ställa ner effekten där. Jag kör den på ca 50%. Kör jag max så låter den väldigt mycket så jag kör gärna lite längre på lägre effekt. Jag kan också nämna att frugan ibland påpekar att det luktar skog i lägenheten när hon kommer hem. Antagligen har hon klivit in precis när fläkten går och då luktar det lite skog och sump men det är inget man märker om man redan är inne i lägenheten. =)

edit: jag tror att mon trafo kör ut 6 volt så jag kör nog inte fläkten så hårt.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Varning! Stora bilder.

Lite nya växter och en gren som jag lagt lite mossa på. Ska bli kul att se hur den utvecklar sig. Jag köpte ett par färgglada växter till botten och en ormbunksliknande växt som jag monterat på grenen. Jag har också fått in en "stubbe" i terrariet som ger lite extra dynamik och mycket gömställen både bakom den och i dess håligheter. Min orkidé har också börjar blomma.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild
pinky
Började med grodor år: 2010

Inlägg av pinky »

Ser bra ut!
Ska bli kul å se om den vandrande juden klarar sig så fuktigt, älskar den blomman med sin lila färg!
Vart har du köpt stubben?
Pinky
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

pinky skrev:Ser bra ut!
Ska bli kul å se om den vandrande juden klarar sig så fuktigt, älskar den blomman med sin lila färg!
Vart har du köpt stubben?
Den växer som bara den! Det sticker iväg skott åt alla håll. De delar av växten som har fått det fuktigast har dock ruttnat bort.

Stubben är en mangroverot köpt på Hornbach.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Nu har det snart blivit dags att skaffa grodor. Men först ska jag flugsäkra det sista i terrariet och börja odla käk.

Jag undrar hur jag ska flugsäkra skjutdörrarna. Dels glipan mellan dem men också den lilla glipan som kan bildas mellan glasdörrens långsida och mot terrariet. (Om man inte lyckas skjuta isär dörrarna tillräckligt).

Måste jag täta? Hur mycket tar sig ut denna vägen?

Sen tänkta jag odla flugor i förrådet i källaren och ha en burk åt gången i lägenheten. Jag har kollat temperaturen och den ligger på 20-21 grader och jag tror att den är ganska konstant och oberoende utomhustemperaturen. Kommer detta att funka? Kanske lite långsammare utveckling än när man har det varmare men det är ju bara att ha några fler burkar igång för att hela tiden ha flugor att ta av.

Jag tänkte köra på flugor och hoppstjärtar till att börja med. Det borde väl fungera?
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Viridis skrev:Jag undrar hur jag ska flugsäkra skjutdörrarna. Dels glipan mellan dem men också den lilla glipan som kan bildas mellan glasdörrens långsida och mot terrariet.
´

Skumgummilist funkar bra.
Viridis skrev:Måste jag täta?

Detta är helt upp till dig OM du inte har nån sambo ;)
Viridis skrev:Hur mycket tar sig ut denna vägen?
Beror på hur mycket du matar och vad du ska ha för grodor.
Viridis skrev:Sen tänkta jag odla flugor i förrådet i källaren och ha en burk åt gången i lägenheten. Jag har kollat temperaturen och den ligger på 20-21 grader och jag tror att den är ganska konstant och oberoende utomhustemperaturen. Kommer detta att funka? Kanske lite långsammare utveckling än när man har det varmare men det är ju bara att ha några fler burkar igång för att hela tiden ha flugor att ta av.
Låter hur bra som helst. Du kommer förmodligen att få överskott på flugor. I början när man bara har några få grodor så räcker en kultur väldigt länge om den inte torkar ut.
Viridis skrev:Jag tänkte köra på flugor och hoppstjärtar till att börja med. Det borde väl fungera?
Japp det funkar.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Skumgummilist. Det borde fungera bra. Kanske kan man få tag på en i transparent plastlist att att sätta mellan rutorna. Jag har sett folk skära upp en slang och kränga på dörrarna på exoterra terrarium. Det kan vara ett alternativ. Vet inte om det går att öppna dörrarna då, det kanske blir för stor friktion. Jag ska nog testa det. Har en del slang liggande.

Förövrigt har jag tänkt odla flugorna i de burkarna som Hulteke har prisat så högt. Dem verkar väldigt bra. Jag förstår att det är svårt att veta hur många flugor som kan ta sig ut. Frugan vill nog att jag tar det säkra före det osäkra. Hon började tveka till grodor när hon förstod att man måste odla fram bananflugor och annan mat till dem. Jag kör på anchoring-principen för att få mina förslag igenom. Ni som sett Solsidan vet vad jag menar.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Viridis skrev:Skumgummilist. Det borde fungera bra. Kanske kan man få tag på en i transparent plastlist att att sätta mellan rutorna. Jag har sett folk skära upp en slang och kränga på dörrarna på exoterra terrarium. Det kan vara ett alternativ. Vet inte om det går att öppna dörrarna då, det kanske blir för stor friktion. Jag ska nog testa det. Har en del slang liggande.
För ett tag sedan var det någon som länkade till en jättebra manual för hur man gör glipan mellan frontrutorna (om man har två skjutglas) med silikon. Är det någon som vet vad jag menar och vet var den finns? Det är den snyggaste varianten jag har sett.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Menar du Illustratörens tips http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=93? Inte silikon, men smidigt.
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

drewes skrev:Menar du Illustratörens tips http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=93? Inte silikon, men smidigt.
Det var något sådant jag har sett men jag vet inte om det fungerar på skjutdörrar. Ska testa.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"