Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Fläkt?
Fläkt?
Såg att Dusk sålde en fläkt som sattes upp med magnet (praktiskt)!
Men den var 8x8cm, tycker det verkar lite stort (iaf till mitt icke ännu startade lilla regnskogsterrarium)...
Har förstått att många anväder sig av datorfläktar men hur ansluter ni dom till ett eluttag?
Nån som har en beskrivning "for dummies"?
Men den var 8x8cm, tycker det verkar lite stort (iaf till mitt icke ännu startade lilla regnskogsterrarium)...
Har förstått att många anväder sig av datorfläktar men hur ansluter ni dom till ett eluttag?
Pinky
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Fläkt?
Det är egentligen bara att köpa en datafläkt i den storleken du vill ha och sen köpa en batterieleminator, förslagsvis en där du kan justera vilken spänning den kör på. Båda går att skaffa på exempelvis kjell o Company. Därefter kapar du sladdarna på båda och skalar av gummit så du kommer fram till de två metallkablarna. Därefter är det bara att prova vilka sladdar som skall sitta ihop för att fläkten skall funka innan du sätter ihop dem. Hoppas det hjälper lite iaf, någon annan kanske kan förklara bättre.pinky skrev:Såg att Dusk sålde en fläkt som sattes upp med magnet (praktiskt)!
- lepida
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Reptillagret säljer fläktar som är 40 mm. http://www.reptillagret.se/ventilation-c-1030.html
Jag tog två gamla datorfläktar som jag kopplade till en mobilladdare. Laddaren är dock bara på 3.5V vilket gör att fläktarna inte snurrar på högvarv, men det kanske är bra med tanke på livslängd. Den ena ligger uppe på ventilationen för att suga ut/in luft, den andra som jag inte än installerat kommer sitta inuti terrariet.
Hur löste jag monteringen?
Jo, jag började med att skära ut lagom stora "plastramar" som jag monterade nät på. Den ena biten är längre än den andra. Den långa biten böjde jag till och skar ut mönster och satte dit sugkoppar som har används till akvariefilter.
Bilden är mycket dålig då den är tagen med webbkameran och i dåligt ljus men det kanske förklarar lite iaf.
Pyssla är skoj, nu när man är för gammal för pärlor och flitlim så är dessa saker bra att fördriva tiden med.
Hur löste jag monteringen?
Jo, jag började med att skära ut lagom stora "plastramar" som jag monterade nät på. Den ena biten är längre än den andra. Den långa biten böjde jag till och skar ut mönster och satte dit sugkoppar som har används till akvariefilter.
Bilden är mycket dålig då den är tagen med webbkameran och i dåligt ljus men det kanske förklarar lite iaf.
Pyssla är skoj, nu när man är för gammal för pärlor och flitlim så är dessa saker bra att fördriva tiden med.
On the waves their voice carries on.
-
Pär J.
- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 1 gång
Kan man inte köpa vanliga magneter eller neodymmagneter och på ett enkelt sätt silicona fast på fläkten. Andra magnet utanför glaset så kan man ljustera läge och vinkel.
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... x?q=magnet
Kommer en stark magnet påverka fläktensmotor?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej fd medlem Pär Jansson!Pär J. skrev:Kan man inte köpa vanliga magneter eller neodymmagneter och på ett enkelt sätt silicona fast på fläkten. Andra magnet utanför glaset så kan man ljustera läge och vinkel.
Förlåt att jag lånar fläkttråd men jag vill bara hälsa dig välkommen tillbaka till föreningen Pär!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Tackar för svar, nu är jag lite klokare men hur ska man veta vilken styrka man ska ha på fläkten?
Om man ett terrarium som är 60 högt och 40 långt?
Pinky
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

Det beror lite på hur ventilationen är i terrariet. Köp en justerbar batterieliminator så kan du prova dig fram till vilken spänning du vill köra fläkten på. Själv har jag en 40mm fläkt som jag kör 7,5V, däremot så har jag möjlighet att köra på både lägre och högre spänning om det skulle behövas.pinky skrev:Tackar för svar, nu är jag lite klokare men hur ska man veta vilken styrka man ska ha på fläkten?
- lepida
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2002
- Kontakt:
Jag har 40 mm fläktar hemma tänkte få de funka, men som sagt jag är ingen elektrikter. På fläkten är det 3 kablar en röd,gul och svart, på adapter som är en 7,5 v är det en svart och en svart/vit. Hur kopplar man ihop detta med rätt sladdar? Någon som vet hur?
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

Kommer nu inte ihåg exakt hur jag kopplade men om jag inte minns fel så är en av fläktens sladdar till för termostatstyrning av fläkten och behöver därför inte kopplas samman med adaptern. Du kan ju testa genom att sätta in adaptern i ett uttag och testa dig fram genom att först bara vira sladdarna runt varandra, bara rätt kombination får fläkten att snurra så, bara att testa.lepida skrev:Jag har 40 mm fläktar hemma tänkte få de funka, men som sagt jag är ingen elektrikter. På fläkten är det 3 kablar en röd,gul och svart, på adapter som är en 7,5 v är det en svart och en svart/vit. Hur kopplar man ihop detta med rätt sladdar? Någon som vet hur?