Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vad som händer

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Glännman
Började med grodor år: 2008
Kontakt:

Vad som händer

Inlägg av Glännman »

Tjenis...

Har inte presenterat mig eller mina terrarium än. Det får bli senare. Jag snabbtog några bilder på vad som händer i mina terrarier i alla fall. Vi kan börja med att jag har två stycken. Ett litet med azureus i och ett stort som är på uppstart....

Jag vet inte om det är rätt att börja såhär utan en presentation men jag kör ändå ;)

Först tar vi det lilla grodterrariet !

Får väl börja med min Bulbophyllum longissimum som har två knoppar...
Bild

Planterade om min polybulbon för ett tag sen till en både torrare och ljusare plats... Den har nu kommit med nya rötter och 3 nya bulber vad jag kan se... Denna duschar jag en till två gånger per dygn...

Bild

Grodorna trivs dom med, här sitter han strax ovanför vattenfallet i skuggan av en Amorpophallus hewittii...
Bild

Bild

Även en av mina Myrmecodia blev omplanterad (gjorde en städning och ett röj för ett tag sen)... Den har nu kommit med nya blad och nya rötter... Arten är Myrmecodia echinata...
Bild

Nu kommer vi till det stora terrariet !

Min Myrmecodia tuberosa börjar bli riktigt stor och har nyss fått nya glänsande blad...
Bild

Har två Maxillarior där i. Här är den ena som kommer med 3 nya bulber på samma gång, det betyder väl att dom trivs va ;) Arten är... hmm... suck.. vänta ska kolla lappen...Maxillaria phoenicanthera
Bild

Här är en Bulbophyllum vars namn jag ej kommer ihåg och lappen är borta till den. Den fick jag hem väldigt liten och sketen men nu har den kommit med en ny bulb och rötter... :D
Bild

En till Maxillaria nämligen porphyrostele om jag minns rätt... Ena bladet gulnar men det har kommit en ny bulb....
Bild

Bulbophyllum amborisa finns här i också. Har kommit med två nya bulber... Den största av de nya är längst till vänster och det har även kommit en liten till som ni ser på bilden inunder...
Bild
Bild

Min Porroglossum muscosum kommer ständigt med nya blad men det gjorde den även utanför terrariet...
Bild

Och till slut en bild på den friskaste mossklumpen jag har... Den är riktigt ljusgrön och fin...
Bild

mvh // Johannes
Gurra
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001

Re: Vad som händer

Inlägg av Gurra »

Trevligt! Men vill se lite helehtsbilder! :)
Homer

Inlägg av Homer »

Härligt :D
vad är det för mossa du andvänt dig utav? svensk eller tropisk? ser nästan lite ut som den tunna svenska som växer fast sig på fuktiga berg.
Glännman
Kontakt:

Inlägg av Glännman »

Helhetsbilder kommer, men det kan ta en förfärlig tid :)

Mossan är tropisk från Dominikanska republiken om jag minns rätt.... Vill ha bra med ljus....

mvh // Johannes
Åkesson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Kontakt:

Inlägg av Åkesson »

Hehe ja, det ser ut som om du har handlat lite av Micke (Dusk)
Ja om det är hans mossa så kommer den från Dominikanska Republiken
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Är det gråa EPI-web? Funkar den bra?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Glännman
Kontakt:

Inlägg av Glännman »

Tror bara epiweb finns i en färg va ?

Oavsett vad så fungerar den bra för mig. Lätt att fästa växterna där på och rötterna växer bra... Dock så är det ju helt neutralt så man måste ju slänga på näring manuellt om man säger så då det är helt gjort av plast..

mvh // Johannes
Skriv svar

Återgå till "Växter"