Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Habitat terrarium
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Habitat terrarium
Jag vet inte hur stort du har tänkt dig. Men man kan bygga ganska stort i 4mm glas. I alla fall om man vet vad man gör.
Alla mina terrarier är i 4mm glas. Det största är 85*55*70 (B*L*H). Jag bör nämna att jag inte har byggt dem utan en akvariebyggare.
Det blir ju betydligt tyngre om man går upp i tjocklek.
Alla mina terrarier är i 4mm glas. Det största är 85*55*70 (B*L*H). Jag bör nämna att jag inte har byggt dem utan en akvariebyggare.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Vad har du för diameter på dina pvc-rör och vad är det för "lock" du använder? (det du limmat nät i - är det limmuffar?)
Lyyyysande lösning!
Lyyyysande lösning!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Måtten har ökat en aning, som det ser ut idag blir nog måtten 35*40*100 (B*L*H).Jag vet inte hur stort du har tänkt dig. Men man kan bygga ganska stort i 4mm glas. I alla fall om man vet vad man gör.
De större glasdelarna samt ribbor måste jag nog bygga i 5mm då de kommer få en rätt liten kontaktyta mot varandra. Och om jag går upp i tjocklek så blir limmytan lite större och burken lite mer stabil. Men endel andra glasskivor som inte blir direkt "stomme" kommer bli tunnare glas på 4mm.
Själva pvc-röret är 40mm, sedan blir muffar, böjjar och annat 40mm invändigt.Vad har du för diameter på dina pvc-rör och vad är det för "lock" du använder? (det du limmat nät i - är det limmuffar?)
Lyyyysande lösning!
Som lock till rörkonstruktionen har jag använt spillbitar från böjjarna (jag har kapat dem lite för att minimera dem) och limmat på en kortare bit rördel. Rördelen (40mm) limmas halvägs in i den större rördelen (spillbiten) och på det sättet skapas en liten kant invändigt. Sedan har jag klippt ut en bit nät med hjälp av 40mm röret som mall. Därefter är det bara att limma fast nätet mot den invändiga kanten.
Man kan se hur de är gjorda på bilden. Hoppas ni förstår?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag gjorde något liknande för några år sedan för att leda värmen i mitt stora terrarium från toppen till de nedre delarna. Blev dock inte nöjd med det och plockade bort det hela efter ett tag. Det största problemet var att röret förstärkte fläktens ljud mycket mer än jag hade trott. Det blev ganska mycket oväsen inne i terrariet. Jag håller tummarna att det blir bättre hos dig. Det är säkert möjligt eftersom mitt rör (som i övrigt var precis samma som du använder) var rätt långt (ungefär 150 cm).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Illustratören
- SDS-medlem

Blev tvungen att testköra det hela hopkopplat för att vara säker på att det inte lät. Blev lite nojjig =-)Jag gjorde något liknande för några år sedan för att leda värmen i mitt stora terrarium från toppen till de nedre delarna. Blev dock inte nöjd med det och plockade bort det hela efter ett tag. Det största problemet var att röret förstärkte fläktens ljud mycket mer än jag hade trott. Det blev ganska mycket oväsen inne i terrariet. Jag håller tummarna att det blir bättre hos dig. Det är säkert möjligt eftersom mitt rör (som i övrigt var precis samma som du använder) var rätt långt (ungefär 150 cm).
Som tur var var det näst intill knäpptyst, det surrade endel i utblåset men det var bara om man stoppade örat nära utblåset man hörde det. Sedan blir konstruktionen lite bättre och mer ljudisolerad när det kommer på mer Epiweb och växter. Så jag tror inte ljudet av fläkten kommer höras alls faktiskt.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Bra. Det hade ju varit synd. Undrar bara varför min gjorde så mycket oväsen av sig. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Illustratören
- SDS-medlem

Kan det varit dålig fläkt, vibrationer mellan fläkt och rördelar eller bara att rördelarna inte var isolerade.Bra. Det hade ju varit synd. Undrar bara varför min gjorde så mycket oväsen av sig.
Tur bara att min konstruktion fungerade =-)
Kan meddela redan nu att jag kommer vara intresserad av att köpa ett par eller en grupp av R.ventrimaculata (Röd variant) i vår eller i början av nästa sommar. Så om någon föder upp eller har individer till salu hör gärna av er. Kan självklart betala handpenning för de bokade individerna innan jag kan hämta dem.
Kommer beställa glas till burken i veckan, känns som ett stort steg i bygget.
- Illustratören
- SDS-medlem

Nu har jag funderat lite och mätt. Ska mäta en sista gång imorgon och sedan beställa glaset.
Konstaterade att det var lika bra att gå upp till en meter i höjd utvändigt. Terrariumet blir alltså 100 x 35 x 40 (höjd x bredd x djup). Utrymmet för grodorna blir dock lite lägre då det blir en typ av dubbelbotten och vattendel som kommer ta ca 10cm från höjden, samt att armaturen kommer ta ca10cm. Grodorna kommer alltså kunna röra sig på ca80x33x38cm utrymme invändigt i terrariumet. Tror det blir lagom stort till en trio eller ett par.
Konstaterade att det var lika bra att gå upp till en meter i höjd utvändigt. Terrariumet blir alltså 100 x 35 x 40 (höjd x bredd x djup). Utrymmet för grodorna blir dock lite lägre då det blir en typ av dubbelbotten och vattendel som kommer ta ca 10cm från höjden, samt att armaturen kommer ta ca10cm. Grodorna kommer alltså kunna röra sig på ca80x33x38cm utrymme invändigt i terrariumet. Tror det blir lagom stort till en trio eller ett par.
- Illustratören
- SDS-medlem

Ritade en liten groda igår i Photoshop, an tyvärr inte lägga in alla filmer utan bara den första filmen. blev fyra st i slutändan och det tog ungefär 2,5tim att göra grodan.
Liten länk:http://www.youtube.com/watch?v=3tLz7I58CoA
Liten länk:http://www.youtube.com/watch?v=3tLz7I58CoA