Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Habitat terrarium
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: Habitat terrarium
Är en typ av liten, liten, liten ormbunke. Och den ploppar upp precis överallt!! Har faktiskt rensat ur lite mer idag för att jag tyckte det var för mycket och det skuggade andra växter lite väl mycket.vad är det för någon växt som du har i terrariumet.. den som är typ över allt
Hittade en några riktigt häftiga filmer som visade hur man kan forma plexi med en damsugare. Super häftigt!! Kolla in filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=5jOxhQ1l ... ature=fvwp
Fanns även limmningstips:
http://www.youtube.com/watch?v=FNPNiIeA ... re=related
Har hört att man kan göra eget akryllim av lacknafta (eller om de va aceton?) och blanda med akrylspån.
Så de är väl bara att testa sina färdigheter snart =-)
Ritade klart bildserien idag, så nu är den komplett =-)
Har fått hem fläktstyrning och isolering idag. Ska ta en snabb vända till Triton imorgon och köpa Kalk till saltburken. Blir till att handla på sig reflektorer också =-)
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Va kasst på tv ikväll (som vanligt). Så jag gick ner i källaren och grejja lite.
Kopplade ihop en fläkt med styrenheten, gick över förväntan. den startade direkt och jag gissa tror de blir kanon.
Sågade även sönder en 24w måsvingereflektor, blev ett helt ok resultat med tanke på att jag inte hade något städ att såga gradantal i utan gjorde allt för han. Blir betydligt mer flås med riktiga reflektorer.
Kopplade ihop en fläkt med styrenheten, gick över förväntan. den startade direkt och jag gissa tror de blir kanon.
Sågade även sönder en 24w måsvingereflektor, blev ett helt ok resultat med tanke på att jag inte hade något städ att såga gradantal i utan gjorde allt för han. Blir betydligt mer flås med riktiga reflektorer.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Illustratören
- SDS-medlem

Så sitter man å slösurfar på nätet (kl:02.18) och kollar in Youtube-klipp på div burkar.
Plötsligt dyker det upp en burk där man faktiskt redan gjort som jag tänkt mig!!
Det är nog en norrman som gjort det:http://www.youtube.com/watch?v=vEUmLvKT ... re=related
Nu har han använt extremt tjocktglas, vilket jag inte tänkt mig. Sedan har han lite annorlunda lösning på dörrarna. Men filmen visar ju hur snyggt det kommer bli om man målar invändigt.
Kollade in resten av hans filmer och det visade sig att han har just mina framtidsgrodor D ventrimaculatus (R amazonicus). Ni måste kolla in denna film med hans Tokay som lever i vardagsrummet:http://www.youtube.com/user/obeligz#p/u/1/oBbVCU6MdpU
Plötsligt dyker det upp en burk där man faktiskt redan gjort som jag tänkt mig!!
Det är nog en norrman som gjort det:http://www.youtube.com/watch?v=vEUmLvKT ... re=related
Nu har han använt extremt tjocktglas, vilket jag inte tänkt mig. Sedan har han lite annorlunda lösning på dörrarna. Men filmen visar ju hur snyggt det kommer bli om man målar invändigt.
Kollade in resten av hans filmer och det visade sig att han har just mina framtidsgrodor D ventrimaculatus (R amazonicus). Ni måste kolla in denna film med hans Tokay som lever i vardagsrummet:http://www.youtube.com/user/obeligz#p/u/1/oBbVCU6MdpU
- Illustratören
- SDS-medlem

Sista bilderna på ett tag. Har mycket inbokat nu några veckor framåt, så bygget kommer få vänta lite.
Ska mäta lite noggrannare, så att jag är 100 på alla mått och kan beställa glas. Märkte att reflektorerna blev lite större än planerat, vilket resulterade i lite mått ändringar. Den nya bygglösningen med endast glas som armatur och en mer ren design gjorde även det att måtten blev tvunget att ändras en aning.
Som det ser ut idag blir måtten lite större än beräknat. Hamnade på ca 36cm bredd, 40cm djup och 90cm i höjd.
Är inte helt klar med hur bottendelen ska vara. Om jag ska ha vattendel eller ej, och om jag ska bygga in någon Back to nature modul eller uteslutande använda Epiweb i burken.
Sågade till grundstammen/luftcirkulationssystemet som kommer bli inklätt i Epiweb. Den kommer bli en trädstam som står i centrum av burken omgiven av lianer och rötter. Idén är att öka luftcirkulationen ordentligt inne i burken genom att transportera luft nerifrån upp eller tvärtom. Vet inte vad som är bäst, varmluft från toppen som blåses ner, eller kallluft från botten som blåses upp?
Utgångar till cirkulationssystemet kommer skyddas med rostfritt nät så inga kryp eller djur kan komma till skada.
Ska mäta lite noggrannare, så att jag är 100 på alla mått och kan beställa glas. Märkte att reflektorerna blev lite större än planerat, vilket resulterade i lite mått ändringar. Den nya bygglösningen med endast glas som armatur och en mer ren design gjorde även det att måtten blev tvunget att ändras en aning.
Som det ser ut idag blir måtten lite större än beräknat. Hamnade på ca 36cm bredd, 40cm djup och 90cm i höjd.
Är inte helt klar med hur bottendelen ska vara. Om jag ska ha vattendel eller ej, och om jag ska bygga in någon Back to nature modul eller uteslutande använda Epiweb i burken.
Sågade till grundstammen/luftcirkulationssystemet som kommer bli inklätt i Epiweb. Den kommer bli en trädstam som står i centrum av burken omgiven av lianer och rötter. Idén är att öka luftcirkulationen ordentligt inne i burken genom att transportera luft nerifrån upp eller tvärtom. Vet inte vad som är bäst, varmluft från toppen som blåses ner, eller kallluft från botten som blåses upp?
Utgångar till cirkulationssystemet kommer skyddas med rostfritt nät så inga kryp eller djur kan komma till skada.
- Bilagor
- Illustratören
- SDS-medlem

Hann bygga lite idag med.
Vet fortfarande inte om jag ska ha vattendel i botten eller heltäckande mark. Det är ju dock en rätt liten burk, med lite mindre bottenyta. Tänkte dock kompensera det hela med lianer som ökar klätterytan och där med kompenserar för markyta. Får se hur jag löser det hela i slutändan.
Har skurit upp lite hål och format endel små fickor av Epiwebben på röret. Tänkte att det kunde va bra att ha lite platser för "filmburkar" eller när man ympar in lite växter i startfaset.
Vet fortfarande inte om jag ska ha vattendel i botten eller heltäckande mark. Det är ju dock en rätt liten burk, med lite mindre bottenyta. Tänkte dock kompensera det hela med lianer som ökar klätterytan och där med kompenserar för markyta. Får se hur jag löser det hela i slutändan.
Har skurit upp lite hål och format endel små fickor av Epiwebben på röret. Tänkte att det kunde va bra att ha lite platser för "filmburkar" eller när man ympar in lite växter i startfaset.
- Bilagor
- Illustratören
- SDS-medlem

Byggde lite mer på fläktlösningen.
Tittade lite mer på fläkten och tänkte lite mer. Sågade och slipade lite på 40mm fläkten, så den gick in i röret.
Blev riktigt bra och jag tror denna lösning blir bra. Får klä in modulerna i Epiweb och dra elen ur toppen så kommer man inte se tekniken.
Utblåset i botten får man dölja bakom lite grenar, lianer och ett överhäng av Epiweb. Då ser man inte utblåset i botten heller.
Tittade lite mer på fläkten och tänkte lite mer. Sågade och slipade lite på 40mm fläkten, så den gick in i röret.
Blev riktigt bra och jag tror denna lösning blir bra. Får klä in modulerna i Epiweb och dra elen ur toppen så kommer man inte se tekniken.
Utblåset i botten får man dölja bakom lite grenar, lianer och ett överhäng av Epiweb. Då ser man inte utblåset i botten heller.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Vilken bra idé!
Finns det risk att kablarna kommer i kontakt med fukt, eller kommer fläkten sitta nära taket?
Finns det risk att kablarna kommer i kontakt med fukt, eller kommer fläkten sitta nära taket?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Illustratören
- SDS-medlem

Fläkten kommer sitta högst upp och nära taket, och kablarna dras längst med taket eller genom taket. Om man vill vara på säkra sidan kan man ju alltid dra kablarna genom en slang. Jag kommer strunta i det, då jag inte tror kablarna kommer få vatten på sig.Vilken bra idé!
Regnsystemet kommer sitta på andra sidan "stammen" så det kommer inte regna på fläkten. Tror inte fläkten kommer få mer fukt på sig än om den hängde fritt bortom räckhåll för regnsystemet.
Har slängt iväg en förfrågan om vilka glastjocklekar som glasmästeriet har. Någon som vet om det är 4,5 och 6mm som är det vanliga. Minns inte, och tjocklekarna påverkar ju måtten på burken. Tänkte bygga i 5 eller 6mm och delar med mindre belastning i 4mm (om glastjocklekarna finns).
Att gå upp i mer än 6mm känns owerkill, det lilla Exoterrat jag har är ju byggt i 4mm och någon större vattendel blir det ju inte häller.
Har en heldel inspirationsbyggen och bilder på burkar för att få idéer och ha någonting att sträva efter.
Hittade källan till mitt favorit terrarium: http://www.vivaria.nl/photogallery/phot ... umd01.html

Det är någonting likt denna burk jag eftersträvar och hoppas slutresultatet blir.
- Illustratören
- SDS-medlem

Har fått svar från glasmästaren och det var 4,5 & 6mm glas dom hade. Så nu är de bara att börja mäta och räkna på alla mått några gånger så man inte beställer fel.