Är nybörjare inom grodbranchen, men tycker de är riktigt kul djur. Jag har nu två st Exo terra 30x30x30 som inte används och undrar om det finns någon lämplig art för detta, eler är det helt enkelt för litet?
Tackar!
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Terrariestorlek
Re: Terrariestorlek
Nu vet jag folk som har grodor i så små terras. Men personlig synes jag at man burde ha større. Om man har større, så er det enklere å få nok planter slik at fuktigheten holdes mer stabil. Och det blir mer naturlige gjemmesteder.
(det er vel en del oppdrettere som inte er enig med meg i dette, da grodor fint kan holdes som en trio på 30x30 om man skal avle...) Men når man som "vanlig" person skal holde groder så kan man liksågodt gjøre mest mulig ut av det.?
(mine azureus la masse egg da de en periode var i et 30x30 terra, men de ble mer aktive da de fikk større plass) Så jag vil vel si at du burde koste på et større et..
Nybegynner? bare vent, du kommer til å ende opp med MASSE forskjellige etterhvert
(det er vel en del oppdrettere som inte er enig med meg i dette, da grodor fint kan holdes som en trio på 30x30 om man skal avle...) Men når man som "vanlig" person skal holde groder så kan man liksågodt gjøre mest mulig ut av det.?
(mine azureus la masse egg da de en periode var i et 30x30 terra, men de ble mer aktive da de fikk større plass) Så jag vil vel si at du burde koste på et større et..
Nybegynner? bare vent, du kommer til å ende opp med MASSE forskjellige etterhvert
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Du kan ha en liten art i varje burk. Ett par. ALLA arter som är små funkar inte, men jag tror några skulle funka.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Leela skrev:Nu vet jag folk som har grodor i så små terras. Men personlig synes jag at man burde ha større. Om man har større, så er det enklere å få nok planter slik at fuktigheten holdes mer stabil. Och det blir mer naturlige gjemmesteder.
Det finns arter som man kan köra i 30 x 30 x 30 som par precis som Leela säger, men jag är inte säker på att man klarar det som nybörjare, jag tycker själv att de är känsligare där. Jag odlar alla mina Peruanska småarter i terrarier på följande storlekar: (Längd x djup x höjd) 30 x 40 x 40, 30 x 50 x 50, 40 x 40 x 40, 50 x 50 x 50. Bredden spelar inte så stor roll men de behöver lite mer djup och höjd för att känna sig trygga i mindre terrarier.
Jag brukar säga att en grupp av smågrodor kräver samma storlek som ett par eller en mindre grupp av större arter typ tinctorius.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk