Jag har efter åratals ide på reptilhobbyn (nu är ju grodor dock amfibier men om man ska vara lite generell så brukar de klumpas ihop med reptiler för att förenkla) till slut blivit så sugen igen att jag känner att jag måste skaffa något.
Jag hade två krav; fuktig miljö och färggrannt. Jag vill ha något trevligt att pyssla lite med, som är kul att titta på, och som katterna kan roa sig med att betrakta. Ormar går bort eftersom jag vill ha hanterbara ormar och tills jag bor annorlunda kan jag inte ha ormar ute då jag föder upp katter och inte har någon lust att få några ormar ihjälbitna. Detta var den stora anledningen till att jag lade ner ormarna för fyra fem år sedan, att katterna helt enkelt gjorde det svårt att ha djur som behöver handtämjas.
Så alltså ödlor eller grodor. Jag älskar agapaddor men det är inte prio ett. Pilgriftsgrodor har jag alltid varit sugen på, och tycker att de är så vansinnigt vackra. Dessutom är jag förtjust i hela konceptet med vivarier och en levande miljö som utvecklas och förändras. Okej. Grodor it is.
Nästa krux. Jag vet inte ett jota om pilgiftsgrodor
Vivarium alltså. Jag är en kräsen person. Jag har arbetat på tropikhus och byggt vackra miljöer till stora terrarier och vivarier. Jag vägrar nöja mig med mindre än så privat heller.
Jag hyser allvarliga tvivel om att jag ska få till något så bra som vissa skapelser jag sett, men jag har tid och är händig så det ska nog bli okej iallafall. Min styrka ligger nog mer på växter och inredning.
Inte för att det är det första projektet att besluta arter, men jag hittar inget direkt svar på en fråga jag funderar på.
Hur många arter kan man egentligen ha i samma vivarie? När folk frågar om detta brukar de ha två arter de vill sammanföra, och undrar om det går bra. Jag undrar däremot hur många arter man kan ha ihop, förutsatt att man väljer arter som är fredliga i samvaro med varandra normalvis. Kan man ha tre arter? Eller bör man hålla sig till ett maximum om två? Och då en mer marklevande och en mer trädlevande? Och hänger det på utrymme snarare än arter?
Det är väl så att girig vill ha mer som jag skrev där uppe. Alla arterna är så vackra att jag har svårt att välja, och innan jag börjar planera vivarie nummer 2 kanske jag borde börja med nummer 1...
Men är det inte att rekommendera att överstiga två arter som max, så kommer jag självklart inte att göra det.
Bara att jag inte hittar ett konkret svar på frågan någonstans riktigt.
Men under två får jag nog svårt att nöja mig med
Hur stort bör vivariet vara om jag beräknar ha två grupper av grodor? (2 arter).
Jag har tänkt långsmal hög modell då jag dels vill spara plats och dels föredrar den stående varianten.
Jag hade ett fantastiskt vackert helglasterrarie som hade varit underbart att inreda som grodskåp - 1,5 m högt 60X60 stående på gjutjärnsunderrede. Men självklart sålde jag det :S Usch vad jag ångrar mig.
Hur som. Jag tänker något i de måtten. Hur många grodor fungerar där? Två grupper om 3-4 djur? Är det för mycket?
Säg att jag vill ha... sex djur - två grupper om tre av två olika arter. Hur stort minimimått bör vivariet ha?