Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur många arter?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Bambikill
Började med grodor år: 2010

Hur många arter?

Inlägg av Bambikill »

Girig vill ha mer?
Jag har efter åratals ide på reptilhobbyn (nu är ju grodor dock amfibier men om man ska vara lite generell så brukar de klumpas ihop med reptiler för att förenkla) till slut blivit så sugen igen att jag känner att jag måste skaffa något.
Jag hade två krav; fuktig miljö och färggrannt. Jag vill ha något trevligt att pyssla lite med, som är kul att titta på, och som katterna kan roa sig med att betrakta. Ormar går bort eftersom jag vill ha hanterbara ormar och tills jag bor annorlunda kan jag inte ha ormar ute då jag föder upp katter och inte har någon lust att få några ormar ihjälbitna. Detta var den stora anledningen till att jag lade ner ormarna för fyra fem år sedan, att katterna helt enkelt gjorde det svårt att ha djur som behöver handtämjas.

Så alltså ödlor eller grodor. Jag älskar agapaddor men det är inte prio ett. Pilgriftsgrodor har jag alltid varit sugen på, och tycker att de är så vansinnigt vackra. Dessutom är jag förtjust i hela konceptet med vivarier och en levande miljö som utvecklas och förändras. Okej. Grodor it is.

Nästa krux. Jag vet inte ett jota om pilgiftsgrodor :D Men det är lätt avhjälpt med plugg och kunnigt folk att fråga. :)

Vivarium alltså. Jag är en kräsen person. Jag har arbetat på tropikhus och byggt vackra miljöer till stora terrarier och vivarier. Jag vägrar nöja mig med mindre än så privat heller. :)
Jag hyser allvarliga tvivel om att jag ska få till något så bra som vissa skapelser jag sett, men jag har tid och är händig så det ska nog bli okej iallafall. Min styrka ligger nog mer på växter och inredning.

Inte för att det är det första projektet att besluta arter, men jag hittar inget direkt svar på en fråga jag funderar på.
Hur många arter kan man egentligen ha i samma vivarie? När folk frågar om detta brukar de ha två arter de vill sammanföra, och undrar om det går bra. Jag undrar däremot hur många arter man kan ha ihop, förutsatt att man väljer arter som är fredliga i samvaro med varandra normalvis. Kan man ha tre arter? Eller bör man hålla sig till ett maximum om två? Och då en mer marklevande och en mer trädlevande? Och hänger det på utrymme snarare än arter?

Det är väl så att girig vill ha mer som jag skrev där uppe. Alla arterna är så vackra att jag har svårt att välja, och innan jag börjar planera vivarie nummer 2 kanske jag borde börja med nummer 1... :)
Men är det inte att rekommendera att överstiga två arter som max, så kommer jag självklart inte att göra det.
Bara att jag inte hittar ett konkret svar på frågan någonstans riktigt.
Men under två får jag nog svårt att nöja mig med :P Måste jag så måste jag, men som det ser ut verkar en hel del människor ha lyckats med att ha två arter ihop så det kan kanske vara värt ett försök.
Hur stort bör vivariet vara om jag beräknar ha två grupper av grodor? (2 arter).
Jag har tänkt långsmal hög modell då jag dels vill spara plats och dels föredrar den stående varianten.
Jag hade ett fantastiskt vackert helglasterrarie som hade varit underbart att inreda som grodskåp - 1,5 m högt 60X60 stående på gjutjärnsunderrede. Men självklart sålde jag det :S Usch vad jag ångrar mig.
Hur som. Jag tänker något i de måtten. Hur många grodor fungerar där? Två grupper om 3-4 djur? Är det för mycket?

Säg att jag vill ha... sex djur - två grupper om tre av två olika arter. Hur stort minimimått bör vivariet ha?
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Hur många arter?

Inlägg av BengtO »

Till ett terr med de mått du nämnde skulle du kunna ha en Dendrobates art och en Ranitomeya art. Ökar du bottenytan skulle du ev. oxå kunna kunna ha nån Epipedobates/Colostehus eller likn. Eller två icke korsningsbara Ranotomeya arter. Nåt som vore kul att hålla ihop vore R.imitator Cainarachi och R.variabilis eller någon annan imitator och den art den imiterar, men då krävs nog rätt stor yta då de är revirhävdande.
/Bengt
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Tack för svar :)
Jag är lite rädd att ta på mig för mycket i den rent tekniska avdelningen om jag ger mig på att skaffa ett enormt vivarium det första jag gör. Letar runt efter något i måtten 150X50X50 ungefär då jag vill ha en hög miljö som ger mig möjlighet till både mark och trädmiljö. Jag är lite tveksam till att börja med revirinriktade arter också, tänkte köra på de "lättaste" som total nybörjare :)
Men en Dendrobates och en Ranitomeya var precis vad jag hade i tankarna, och då eventuellt en tredje om det hade gått, men om det är för litet för tre arter får jag hålla mig till två helt enkelt :) Tack!

Nu börjar jakten på ett bra terrarie att börja mecka med :)
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Med de måtten kan du säkert bygga om nåt gammalt akvarium och ställa det på kortsidan. Det är ett standardmått på akvarier. Terrarier i de måtten har jag inte sett några färdiga. då får man måttbeställa tror jag. Vilken belysning funderar du på. Det krävs en del kräm i ljuset om det ska nå ner 1,5 meter.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej på dig.

Följande tre aspekter är viktiga att fundera över:
  • arterna får inte kunna korsa sig
  • blanda inte starkt revirhävdande arter
  • jämnbördiga arter när det är matdags, så inte den ena arten äter rent hus medan den andre svälter i sina gömställen ...
... och en grej till: belysning som skall tryckas ner 150cm och ge växtkraft på botten måste vara potent. Det enda jag kommer på som grejar det är dessa grejor (Dulux L 80W) och du behöver 2-3 st. i din burk.
Bild
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

jsl skrev:Med de måtten kan du säkert bygga om nåt gammalt akvarium och ställa det på kortsidan. Det är ett standardmått på akvarier. Terrarier i de måtten har jag inte sett några färdiga. då får man måttbeställa tror jag. Vilken belysning funderar du på. Det krävs en del kräm i ljuset om det ska nå ner 1,5 meter.
Jo jag funderade just på det. Däremot har jag aldrig gjort det, är det svårt tro? Mao behöver jag glidskenor för glas och måttskurna glasskivor, det kan inte vara svårt att ordna, men är det svårt att få fast och glipfritt? Dessutom måste jag ju ha ventilation någonstans? Funderar på vad jag ska sätta det isf. Jag hittade ett i exakt de måtten som annons på repti, funderar på att ringa på det.

Belysningen var jag också lite tveksam till men funderade på om man kunde lösa det med punktspottar på olika ställen?
Eller det är toppbelysning som gäller? Inte helt duktig på innovativa lösningar just den eltekniska biten tyvärr, men försöker lära mig. Hur mycket neråt behöver jag gå i höjd för att lösa det med standardlösningar?
Jag vill helst ha spotbelysning som jag sett att någon hade med halogenspottar. Men det kanske inte räcker på en så hög låda.
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Jag kanske bara är overkill nu :S

Kanske borde jag nöja mig med något mindre. Hittade en firma som måttbygger precis i min närhet billigt. Kunde få upp till 120 högt med hål fixade för fläkt, drän om det behövs osv. Tror jag skulle ge en tusenlapp för ett 50X50X80 något åt det hållet.
Däremot blev jag inte klok på hur de såg ut i designen.
Kanske skulle jag bara köpa det högsta Exo-terrat. 80 högt om jag inte minns fel?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Det högsta exo-terra är "bara" 60 cm.
Jag har haft mejl konversation med dem om varför de åtminstone inte fortsätter ett steg. D.v.s. 75 då de andra höjderna är 30, 45 och 60 cm. Svaret blev "att de har för lite efterfrågan på det..."
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Bambikill

Inlägg av Bambikill »

Håkan skrev:Det högsta exo-terra är "bara" 60 cm.
Jag har haft mejl konversation med dem om varför de åtminstone inte fortsätter ett steg. D.v.s. 75 då de andra höjderna är 30, 45 och 60 cm. Svaret blev "att de har för lite efterfrågan på det..."
Ja jag kom på det sen. :(
Jättetråkigt att de inte har någon modell som är lite högre, 60 cm är ganska snålt tilltaget. Jag tror att det hade sålt rätt bra till gecko/grodor. Men vill de inte så vill de inte :(
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Bambikill skrev: Jag vill helst ha spotbelysning som jag sett att någon hade med halogenspottar. Men det kanske inte räcker på en så hög låda.
Såvitt jag vet är halogen näst intill värdelöst för allt utom rent estetisk belysning, då de ger väldigt lite ljus som växterna kan tillgodogöra sig (men som bekant alstrar enormt mycket värme).

En lamptyp som sällan nämns här är kvicksilverlampor. Jag har själv en sådan (en gammal akvariearmatur) till min Exo Terra och det är bra tryck i den. Min armatur klarar 80W eller 125W, men jag måste köra den på 80W (och höja upp lampan 25 cm ovanför toppglaset) för att inte bränna de översta växterna. En armatur kostar visserligen någon tusenlapp (vilket ändå är billigare än de flesta lysrörsarmaturer jag sett med motsvarande kapacitet), men de är väldigt billiga i drift, jag köper mina lampor för cirka 60 kr st, och då håller en lampa i flera år. En nackdel är att sådana armaturer alstrar en del värme, men om du satsar på ett större terrarium så bör det inte vara något stort problem.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"