Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Stora tråden om saker du borde kunna men aldrig lärt dig

Övriga diskussioner.
holy_hjalmar

Stora tråden om saker du borde kunna men aldrig lärt dig

Inlägg av holy_hjalmar »

Hej! jag har ofta funderat på många småsaker som jag lika ofta tyckt varit allt för obetydliga för att starta en egen tråd om. Så nu tänkte jag samla alla dessa funderingar som ibland kommer till mig i en tråd. Givetvis får alla andra dela med sig av allt som kan tänkas gäcka era sinnen.
holy_hjalmar

Re: Stora tråden om saker du borde kunna men aldrig lärt dig

Inlägg av holy_hjalmar »

Kan ju börja med att fråga om någon kan hjälpa mig reda ut begreppen: Falskbotten, dubbelbotten och allt vad de heter?!?!
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jag håller med om att botten-begreppen är förvirrande.
Falsk botten är ju också en form av dubbel botten. Någon kan säkert korrigera mig om jag har fel, men såhär har jag förstått det.

Dubbel botten brukar lösningar kallas där man höjer upp botten på något vis (med glas, plastplattor mm) för att kunna ha dränering. Dvs det står vatten under botten. Detta kan utnyttjas för att inte botten ska bli för blöt, för att värma botten med en doppvärmare (har jag hört, men aldrig gjort) och för att förenkla avlopp (dvs att suga ur överskottsvatten på något vis).
Jag kör en variant av detta med två glasskivor som står som ett V, som jag tror finns beskrivet av LarsÖ under "nyttigheter".

Falsk botten är väl när man silikonar en glasskiva några cm över botten, ofta sluttande framåt, och har en liten vattenränna längst fram. I denna lösning står det alltså inget vatten under botten. Ofta görs dessa terrarier så att man kan komma åt utrymmet under botten bakifrån och t.ex placera en värmematta där. Jag har aldrig använt denna lösning under någon längre period.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Okej tack för svar. Men vad kallar man ett terrarium med botten gjord av lecakulor eller keramikmakaroner eller dylikt?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

holy_hjalmar skrev:Okej tack för svar. Men vad kallar man ett terrarium med botten gjord av lecakulor eller keramikmakaroner eller dylikt?
Hett tips är PG46 som kom ut precis. Där finns nio sidor om just dessa frågor. Välkommen tillbaka som föreningsmedlem!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Inlägg av Pelå »

Det var en bra artikel i senaste Pilgiftaren (Nr 46) om olika typer av grodterrarier. Där står det precis tvärtom...
Dubbel botten = tätt markplan en bit upp med dike i framkant.
Falsk botten = dränerande markplan en bit upp med vatten under. Antingen med galler eller med lecakulor eller liknande.
Där nämns också "Österdahls botten" som en variant på lecabotten.

(Nu såg jag att jag var för långsam och att Hulteke redan skrivit om artikeln, men jag publicerar mitt svar ändå :) )
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Hm, där ser man.
Tja, det kanske belyser förvirringen
Jag tänker som så att man i en dubbel botten använder båda "bottnarna" och att man i en falsk botten bara använder den falska, dvs den riktiga bottnen ligger dold och används egentligen inte.
Men man brukar ju gå på det som är publicerat så jag viker mig härmed (när jag har glömt detta om några månader kommer jag säkert pladdra om samma sak igen :))
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"