Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Spel!!!
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Spel!!!
Jag satt i godan ro vid datorn, bredvid terrariet, och noterade att det var en jäkla fart på grodorna i terrariet. En av dem klättrade på rutan och levde rövare, medan den andre verkade jaga efter. Märkligt, tänkte jag, men trodde först att de höll på att jaga några små spindlar som jag slängde in som mat igår. Jag kunde dock inte se några spindlar. En kort stund senare hörde jag ett ljud som jag direkt kände igen; en av mina grodor spelade. Medan den spelade jagade den andra efter. De har nu försvunnit in i ett lite mer privat utrymme där jag inte kan se dem.
Så såvitt jag kan bedöma torde väl detta innebära att det är en hona som jagar hanen? I så fall borde jag väl ev. kunna hitta ägg snart?
(min lugna ton i texten ovan är ett resultat av åratal av byråkratisk träning, i själva verket är jag så uppspelt att jag knappt kan sitta still)
Så såvitt jag kan bedöma torde väl detta innebära att det är en hona som jagar hanen? I så fall borde jag väl ev. kunna hitta ägg snart?
(min lugna ton i texten ovan är ett resultat av åratal av byråkratisk träning, i själva verket är jag så uppspelt att jag knappt kan sitta still)
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Re: Spel!!!
Jag har sett tydliga spår av rester av obefruktade ägg nu, så jag antar att det bara är en tidsfråga innan jag börjar hitta befruktade ägg.
Jag hoppas bara att de fördömda sniglarna inte går på äggen. Jag ska hålla ett öga på de rester jag sett hittills och se om sniglarna rör dem.
Jag hoppas bara att de fördömda sniglarna inte går på äggen. Jag ska hålla ett öga på de rester jag sett hittills och se om sniglarna rör dem.
Tony
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag anade det. Nå, då är det hög tid att trappa upp kriget mot sniglarna. Efter mitt förra drag, när jag plockade ut alla växter de kunde äta på, gick deras population ner ganska dramatiskt. Jag har två arter i terrariet, en liten typ med snirkligt klotformat skal, och en som ser ut som mördarsniglar. Efter att den lilla sorten med skal dök upp för några månader sedan har de andra minskat kraftigt i antal, så jag antar att de konkurrerar med varandra.
Tony
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Är inte så säker på att snäckorna/sniglarna tar friska ägg. Har snäckor i ett av mina terrarier och där rör de inte ägg från leucomelas och ventrimaculatus. Det kanske är som med fiskägg att snäckorna inte "hittar" de friska äggen som kanske är luktfria(?) men äter de dåliga obefruktade som definitivt stinker.
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Tyvärr så är dom små med skal dom värsta. Dom trycker in huvudet i rommen och suger i sig den svarta lilla kulan.
Resten lämnar dom.
Och joda dom tar friska ägg, har inte sett dom ta dåliga ägg.
Och joda dom tar friska ägg, har inte sett dom ta dåliga ägg.
- Lazlo
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
- Kontakt:
Många sniglar verkar gilla vitmain/kalk-pulver, troligen då det gynnar tillväxten av deras skal. Jag brukar sätta in en behållare med lite fuktigt papper och vitmain/kalk-pulver på, efter ett par timmar är behållaren full av sniglar. Detta är ett smidigt sätt sätt att bli av med dom om man inte vill plocka för hand och riskera att störa grodorna. Håll även utkik efter romklumparna de lägger, de brukar ofta vara ganska lätta o se.
/ Andreas
/ Andreas
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
För ordningens skull, och som ett led i min ständiga strävan att leda, hjälpa och tillrättavisa befälet (dvs i lumpen) , vill jag nu påpeka att "snäcka" är en sorts mollusk med skal ("Snail" på engelska). Dom utan skal heter "snigel" ("Slug" på engelska). Det är alltså inte så att snäckskalet är snäckan, och djuret som bebor snäckskalet är en snigel. Om man ska vara petig, alltså.
/Lars
(Fil lic i Zoologi)
/Lars
(Fil lic i Zoologi)
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Snacka om att du måste vara vältränad! I texten verkar du ju vara på väg att somna av tristess, men sedan kommer det här tillägget! Underbart!tony skrev:(min lugna ton i texten ovan är ett resultat av åratal av byråkratisk träning, i själva verket är jag så uppspelt att jag knappt kan sitta still)
Lars: självklart skall man påpeka sådana felaktigheter...snigel och snäcka ÄR ju helt olika djur, man skall inte slarva med benämningen!
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det finns nog mördarsnäckor och dom som är harmlösa. Jag har en liten snäckart i de flesta terrarier som inte rör friska ägg. Men hur kan du veta att de är obefruktade samma dag som de är lagda? Det brukar ju ta någon dag innan man ser att något händer med dem.
Vilken art rör det sig om?
Vilken art rör det sig om?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"