Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Terrarie projekt

Presentera ditt terrarium här!
Fritz

Terrarie projekt

Inlägg av Fritz »

Cha SDS:are!
Min första tråd/inlägg här. Har gått i tankarna att starta upp ett regnskogsterrarium med pilgiftsgrodor och nu har man äntligen fått arslet ur vagnen.

Har precis blivit klar med bygget av bänken som terrariet skall stå på. Bänken är 110x70x60 h*b*d. Gjord i furu. Terrariet är på 90x80x60 h*b*d, falskbotten. Kommer få hem terrariet om runt en månad.
Har redan lyckats göra 2 tabbar vid bygget av bänken :twisted:
Hade tänkt bygga en överdel för lysrörsarmaturen i samma material men jag tror nästan det blir för tungt för terrariet.

Ni får gärna komma med tips rörande projektet.
Vet inte riktigt hur jag ska bygga bakgrunden och hur man ska göra med bottenmaterial osv. Eller har inte bestämt iallafall. Finns rätt många alternativ men vilket ska man välja?

Kommer uppdatera tråden när det händer något nytt. ;)

/Fritz
Bilagor
1.JPG
2.JPG
Så kan det gå om man fräser med dremel  hehe, Blev ett skapligt märke i border =/ Hade ingen borr med rätt diameter. Råkade fräsa rakt igenom skivan, skulle göra hål för  gångjärnet.
Så kan det gå om man fräser med dremel hehe, Blev ett skapligt märke i border =/ Hade ingen borr med rätt diameter. Råkade fräsa rakt igenom skivan, skulle göra hål för gångjärnet.
Lagningen blev okej iallafall.
Lagningen blev okej iallafall.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Terrarie projekt

Inlägg av LarsÖ »

Hej Fritz, och välkommen!
Fint att se att du börjar från grunden, dvs med skåpet. Du har väl inte glömt att sätta pianohjul under?
Och sen är det ju det där med att få rutin på foderkulturer... flugor och hoppstjärtar i första hand.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Fritz

Inlägg av Fritz »

LarsÖ skrev:Hej Fritz, och välkommen!
Fint att se att du börjar från grunden, dvs med skåpet. Du har väl inte glömt att sätta pianohjul under?
Och sen är det ju det där med att få rutin på foderkulturer... flugor och hoppstjärtar i första hand.
/Lars
Hej och tack!
Uhm man kan väl inte glömma något som man inte riktigt haft i åtanke? så nej det sitter inga hjul monterade men jag funderade lite på det när jag var på fredells och köpte material. Får tänka lite mer på det där med hjul iallafall.

Ja det med kulturerna blir intressant.

Mvh
Fritz

Inlägg av Fritz »

Bumpar min egen tråd lite.. ^^

Har vart bortrest ett tag och hela projektet går allmänt segt.. Får förhoppningsvis hem terrariet nu i veckan som kommer. Jag ska få ett sms när det är klart och det skulle vara klart till den 21a maj när jag kom hem igen. Antagligen lite försenat hoppas jag.

Beställde lite grejer på nätet från ett ställe. Armatur + hygro och termostat och lite annat. Och den "hygro/termostaten" var ju inte var jag förväntade mig riktigt. Det var inte en enhet som jag hade uppfattat det utan 2 stycken delar som inte riktigt var vad jag hade förväntat mig. Efter överenskommelse skickade jag tillbaka grejerna och fick ett svar den 19 april att pengarna borde finnas på ditt konto i morgon. I dag ett par veckor senare och 2 obesvarade mejl så tror jag inte att jag kommer få igen dom pengarna igen.

Till lite roligare grejer. Innan jag var iväg på resan kom ett efterlängtat paket från mistking efter en tids väntan. Fick med en digital timer på köpet så det var en trevlig överaskning.

Har försökt hitta lite info om "10 Liter RFB Modellier Torf" från bens jungle. Är den bara gjord för att smetas ut på glas eller kan man ha fogskummsbakgrund bakom (har en del flaskor) borde man i sånnafall smeta ut silikon på fogskummet?

Vet att man inte skall använda sig av silikon med antimögel. Har kollat en del efter det men jag har ingen lycka med att finna det. Inte färgat silikon iallafall.

Kommer ta ett par månader till innan terrariet är så gott som klart med inflyttade växter.

Hälsningar
/Fritz
Bilagor
mistking.jpg
Fritz

Inlägg av Fritz »

Bumpar min tråd igen.
Det kanske finns någon som undrar vad som hände.

Nu har jag väntat så länge att jag inte ens "minns" när.
Jag beställde ett terrarium av ett företag i sthlm betalade handpenning. Det gick ett par veckor besökte dom för att meddela att jag inte kommer att vara i sthlm under en vecka (han berättade att det var lite kö så det kan dröja nån vecka innan bygget påbörjas). Så jag besöker butiken i början av Maj för att se hur det går med bygget "terrariet" byggdes visst i någon annan lokal pga platsbrist. Meddelade dom att jag skulle vara borta i en vecka och fick lov ord om att det skulle vara klart när jag kom hem igen dom skulle smsa och gud vet vad. Men inte fan fick jag något sms eller att dom försökte kontakta mig på annat sätt.
Augusti i dag och har inte hört ett knyst av dom

I samma veva har jag inhandlat diverse tillbehör till terrariet.

Jag gjorde en beställning på en del saker.
Men en av produkterna motsvarade inte riktigt det som salufördes på deras webbshop.
En produkt blev 2 separata produkter som inte alls fungerade för det jag hade tänkt.
Ingenting i informationen avslöjade att det inte var en produkt utan 2, en helt fantastiskt och efterlängtad produkt.

Jag var i kontakt med ägaren antar jag är nog ett familjeföretag.
Returerade produkten jag inte ville ha pga att den inte motsvarade det dom sålde på hemsidan.
Jo kyss mig i arslet, han blev okontaktbar efter att jag returerat och inte fan har jag fått mina pengar tillbaka.
Han vägrar svara på mejl osv.
Han har inte ens ändrat på produktbilder osv efter att jag skickat material för att få annonsen att visa vad det är som säljs!

Har inte "orkat" jaga terrariebyggarna pga att det blev som det blev med produkten jag returerade.
Det är dom som har felat.

Kommer nog lägga ut en annons på min "mistking" för en billig penning om jag orkar.
Är nån intresserad så skicka ett pm!

Hoppas att det bara är jag som har haft fruktansvärd otur och att inte alla är idioter.

Trodde man kunde lita på länkarna ni har på denna sida men det gick visst inte.

/Mvh
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Väldigt tråkigt att höra hur dåligt det har gått för dig. Ditt inlägg låter som om du tänker ställa in hela projektet. Om det är så hoppas jag att det inte kommer att vara sista ordet. Den här hobbyn är för intressant för att ge upp "bara" för att man har haft otur med ett företag.
Fritz skrev:Trodde man kunde lita på länkarna ni har på denna sida men det gick visst inte.
Självklart försöker vi se till att bara ange bra länkar, men vi kan tyvärr inte ta ansvaret för att folk/företag bakom länkarna i alla lägen sköter sig så att kunderna blir nöjda. Jag hoppas du (och alla andra) förstår det. Om fler berättar om likadana erfarenheter med ett och samma företag kan det vara en anledning till att plocka bort länken men tyvärr finns ingen möjlighet att i förväg få reda på sådant och agera preventivt. Enda möjligheten vore i så fall att inte ange några länkar alls, vilket säkert inte vore önskvärt.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Kämpa på Fritz! Ge dig inte! Vi har ju knappt hunnit välkomna dig in hobbyn! Kom igen! :D
(ett tips när du skriver mått - använd bxdxh - alltså botten-måtten först och höjd på slutet, så blir det inga missförstånd)

Än en gång: kom igen! :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Jag beklagar, Fritz! Det är verkligen svinaktigt av dem som försöker blåsa dig på pengar, du kanske kan ta kontakt med din kommunala konsumentvägledare för att få tips på ev. juridiska hot som du kan använda för att få loss dina pengar? Kolla på www.konsumentverket.se. Såvitt jag minns från min juridiska översiktskurs för många år sedan ger konsumentköplagen ett ganska bra skydd. Om du har returnerat varor och inte fått pengarna tillbaka skulle jag tro att du även kan lämna in ett betalningsföreläggande till Kronofogden. Det kostar visserligen 300 kr, men du kan ansöka om att Kronofogden ska utmäta även det beloppet. Tilläggas kan att om de här småföretagarna inte har aktiebolag så kan det hända att Kronofogden tar pengarna ur deras personliga plånböcker, bara det kan ju ge viss tillfredsställelse. :twisted:

Om du inte får loss ditt beställda terrarium, jaga på dem för att få pengarna tillbaka och kolla efter ett begagnat akvarium eller en Exo-Terra-burk på t.ex. Blocket. Jag gav 500 kr för min Exo-Terra, som var i fint skick.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Häng ut företaget! Ge mig ett namn!
Perre
Började med grodor år: 2010

Inlägg av Perre »

holy_hjalmar skrev:Häng ut företaget! Ge mig ett namn!

jag håller med
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"