Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nybörjare!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
snebus
Började med grodor år: 2008

Nybörjare!

Inlägg av snebus »

Hejsan.
Är ny på forumet och har fått upp ögonen för pilgiftsgrodor sen ett tag tillbaka och går i tankarna att skaffa mig någon art.
Jag har ett terrarium som är 70x45x50 som bara står och skräpar, skulle denna storlek passa till någon art?
Det andra jag tänkte lite på är maten, finns det någon art som tar små dubia, nyfödda, då jag har en stor odling utav sådana till mina geckos eller är det för stora bytesdjur?
Mvh Sebastian
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Nybörjare!

Inlägg av Simon »

Hejsan.
Kul att du vill börja med pilgiftgrodor!
Terrariet fungerar till de flesta arterna (jag antar att 50 är höjden?), men dubia-ungar tror jag kan bli tufft. Möjligtvis slukar en fullvuxen P. terribilis några stycken, men det gissar jag bara.
Som du anar bör du sätta dig in i odling av bananflugor och hoppstjärtar m.m.
Mvh /Simon
Senast redigerad av 1 Simon, redigerad totalt 20 gånger.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
snebus

Inlägg av snebus »

Yes, höjden är 50 cm.. Okej, ja, det är väl dags att styra upp några odlingar då.. =) Tack för svaret!
Mvh Sebastian
Hotrider
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Hotrider »

Vart är det du bor? :)
MVH
Oskar
snebus

Inlägg av snebus »

Jag bor i Örebro. =)
snebus

Inlägg av snebus »

En till fråga angående fodret,ungefär hur många kulturer bör man ha av bananflugor och hoppstjärtar till en grupp om max 3 grodor?
Mvh Sebastian
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Det skulle räcka om du sätter 1 kultur i veckan....om du fegar lite så kan du sätta 2 st/vecka.
Vet inte om det säljs flugor i Örebro men det finns ju hjälp inom rimligt avstånd ;)
snebus

Inlägg av snebus »

Har nu städat ur terrariet, fått igång vattenfallet, gjort min första fogskums bakgrund någonsin och fixat till den,blev väldigt nöjd för att vara första bakgrunden på detta sätt.. =)
Har också kommit fram till att min första pilgiftare kommer att bli D.Leucomelas, eftersom jag personligen tycker att det är utan tvekan den snyggaste grodan utav dom alla + att det inte skadar att den tydligen ska vara en bra nybörjargroda.. =)
Kommer lägga in bilder någon gång under morgondagen om man får till hyffsade sådana med min crapPhone..
Det som återstår att göra då:
Starta odling av hoppstjärtar och bananflugor.
Fixa klart bakgrunden, alltså silikona och trycka fast kokosfiber alternativt torv.
Fixa dammen, bottensubstrat,beställa växter,plantera,få igång allt så det funkar.
Läsa på ännu mer om D.leucomelas.

Om det finns fler synpunkter och tips/tricks osv,så skriv gärna, vill gärna ha så mycket hjälp och feedback som möjligt för att det ska fungera perfekt från början, eller så nära perfekt som möjligt iaf.
Om någon har någon sida man kan köpa växter,torkade löv osv, länka jättegärna! =)

Mvh Sebastian
snebus

Inlägg av snebus »

Sådär, kommer en liten uppdatering nu..
Fixat till bakgrunden och har lagt på kokosfiber så väntar på att det ska torka.
Har även kollat runt en del på växter och kommit fram till följande änsålänge:
Ficus Pumila
Lite olika Peperomia
Neoregelia ampullacea tigrina
N.anteia
N.red Wait
Javamossa
Kommer uppdatera växtlistan allteftersom.
Ska imorgon kolla igenom orkidér,akvarieväxter och lite tillandsia.
Kommer lite bilder också! =)
Bild
Översikt på terrariet,till vänster kommer dammen vara.. Det ligger en platå där uppe, cirka 12cm djup och 55cm lång.
Bild
Närbild på vänstersidan, samt hur vattenfallet rinner och hur stor dammen kommer bli (blåa pilarna och markeringarna)
Bild
Högersidan, där det finns möjlighet för grodorna att gå bakom roten och gömma undan sig när dom känner för det. Är även den roten som är tänkt att fungera lite som ramp till platån.
Bild
En bild från sidan, så ni kan hur rötterna sticker ut.
Feedback skulle uppskattas!
Mvh Sebastian
holy_hjalmar

Inlägg av holy_hjalmar »

Ser bra ut tycker jag! Kan bara rekommendera Pilgift. Jag är själv lite av en nybörjare, har haft mina grodor i 1,5 år nu. I början tyckte jag det hela med Pilgift verkade aningen avancerat men när terrariet väl är igång tycker jag det mesta sköter sig självt. Men du har ju erfarenhet av geckos så du vet nog ungefär vad jag pratar om. Kul med bilder, ser framemot när man ser det färdiga resultatet.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"