Du har rätt. Jag borde skaffa lite krympslang till skorna. Det är ju ändå 230V rätt in. Jag tror inte jag kör den torr. Bara se till att det finns vatten i tanken. Jag tror jag tillverkar en ställning i trä till den. Liknande den lösningen man får om man köper hela systemet.jsl skrev: Jag skulle absolut inte använda de kabelskor du visar på bilden. Det är 220v du ska köra och ur elsäkerhetssynpunkt är det inte lämpligt att du kan komma åt metallen på det där sättet. Jag skulle välja helkapslade kabelskor eller sätta krympslang över dem.
Jag ser också att du inte har något överhettningsskydd på pumpen. det skulle jag absolut rekommendera. Råkar du köra den torr ett längre tag bränner du pumpen och får köpa en ny. Det har hänt mig och det är ingen rolig utgift och dessutom kan man få vänta ett tag innan pumpen kommer och jag gillar inte att handduscha.
Hur hade du tänkt montera pumpen? Ett problem jag upplevde var att den är svår att placera.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
375 liter regnskog
-
MarkusB
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2021
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: 375 liter regnskog
-
MarkusB
- SDS-medlem

Här om dagen fixade jag ett VP-rör, borrade lite och kopplade in luftfuktaren till detta. Det blev ganska bra men hålen är lite för små så det bildas gärna vattendroppar i hålen som hindrar ångan från att komma fram. Idag lade jag in lite löv och en bit av en klätterväxt jag fick av morsan.

-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Schyst med VP-rör!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Tro det eller ej men jag fick exakt samma idé för en liten stund sedan
.
Kul att se att det fungerar! Bra att veta att hålen inte får vara för små, kan 5 mm vara lagom?
/Thomas/
Kul att se att det fungerar! Bra att veta att hålen inte får vara för små, kan 5 mm vara lagom?
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Jag borrade 6 mm-hål och det var för lite. Jag måste knacka på röret ibland för att få bort droppar som bildats. Jag ska nog borra upp ett par millimeter till. Man vill ju att ångan ska räcka till alla hål så det får inte vara för stora hål.Carlsson skrev:Tro det eller ej men jag fick exakt samma idé för en liten stund sedan.
/Thomas/
Idag har jag fått anslutningen till pumpen från Herpers Choise och installerat regnsystemet. Bilder kommer snart.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Igår tog tillfälligt bort VP-röret och installerade regnsystemet:

Jag får ganska många torra fläckar på bakgrunden där jag egentligen vill ha fuktigt. Kanske får jag köpa till ett par dysor.
Idag passade jag på att blanda till hälften av Dusk-mossan:

Nu får det stå över natten. Det är nog svårt att se, men behöver jag blanda i mer vatten? Jag tänkte att det är bättre med för lite än för mycket.

Jag får ganska många torra fläckar på bakgrunden där jag egentligen vill ha fuktigt. Kanske får jag köpa till ett par dysor.
Idag passade jag på att blanda till hälften av Dusk-mossan:

Nu får det stå över natten. Det är nog svårt att se, men behöver jag blanda i mer vatten? Jag tänkte att det är bättre med för lite än för mycket.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Hur mycket och hur ofta ska jag låta regnsystemet gå? Nu kör jag 2 min kl. 9, 12, 15, 18 och 21. Sen får luftfuktaren köra på lite på natten.
Jag vill behålla bakgrunden fuktig utan att använda för mycket vatten. Borde jag köra fler kortare duschar eller hur ska jag göra. Min första tanke var att skaffa fler dysor så att jag kan hålla alla delar av väggen fuktig utan att behöva använda för mycket vatten.
Hur ofta och länge kör ni andra?
Jag vill behålla bakgrunden fuktig utan att använda för mycket vatten. Borde jag köra fler kortare duschar eller hur ska jag göra. Min första tanke var att skaffa fler dysor så att jag kan hålla alla delar av väggen fuktig utan att behöva använda för mycket vatten.
Hur ofta och länge kör ni andra?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
5 ggr 2 min känns rätt mycket. Det beror förstås också på omständigheterna (pump, antal munstycken, antal terrarier) men jag kör 4 ggr ungefär 40 sek var. I början, innan allt har kommit igång, kan det vara bra att spruta lite mer men det ska inte vara blött jämt. Därför skulle jag i alla fall inte köra så jämna intervaller. Luftfuktare på natten är nog onödigt/obra, eftersom luftfuktigheten i alla fall brukar gå upp på natten (och växterna tål som sagt inte att vara blöta jämt).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
MarkusB
- SDS-medlem

Jag har dragit ner till intervaller på 1 min på regnsystemet och det verkar funka bra. Viktigast ju nu är att hålla mossmixen fuktig hela tiden. Mixen åkte på i onsdags (26/5) och jag tycker mig redan se någonting växa. Om det är mossa eller något annat det vet jag inte.
26/5:

31/5:

26/5:

31/5:
-
MarkusB
- SDS-medlem

Igår åkte det in lite mossa, eklöv och murgröna och idag köpte jag ett par akvarieväxter samt lite flytväxter. Det ska bli intressant att se vad som tar sig och vad som inte funkar.