Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygga vivarium med dubbel botten

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Bygga vivarium med dubbel botten

Inlägg av andré »

Det låter väldigt bra men jag tror inte att jag förstår riktigt hur du menar. Gjorde en skiss på hur jag tror att du menar på ett ungefär.
Har du något som "håller uppe" bottensubstratet, hindrar det från att glida fram till avrinningskanten, eller det ligger i lutning ner mot vattendelen?
Oavsett borde där bli en hel del vatten stående i bottensubstratet med?
Hur värmer du upp terrariumet?
Hoppas att du har lust att förklara eller kanske till och med göra en skiss ;)
Bilagor
gt1.JPG
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Hejsan, Jag skulle tipsa om att ha en lodrät ruta, om du kan sätta fast den på något sätt.

Ha en lutande framsida är en dålig idé. Har provat och det fungerade inte, det går lätt sönder då den halkar av, men kan du fästa den på något sätt så är lutande det bästa...
Men låt inte den lutande glasskivan luta/stå på glas... Då är det lätt hänt att allt ramlar sönder

Sedan skulle jag tipsa om att ta yngel och odla dem för sig,
Jag gör NU så att ser jag grodägg så tar jag dem och tar hand om dem från där
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Om man har en plastlist formad som ett H så borde det inte vara några problem med att få rutan att sitta kvar. Men vad är för- och nackdelarna med att ha en lutad framsida?
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Lutningen behöver ju bara vara några mm för att det ska bli en avrinning. Sen måste självklart den upphöjda botten stå på två glaslister. Den främre bör då vara några mm lägre än den bakre. Är alltså ingen skidbacke man är ute efter. Och vattnet ska inte vara under botten, utan bara i " rännan" som blir längst fram. Borra sedan hål och sätt in ett rör som når upp ca 20mm. Du har ett breddavlopp.
ernst the frog

Inlägg av ernst the frog »

Ett tips är att ha en eller ett par syrestenar kopplade till en vanlig akvarieluftpump i vattnet under brödbackarna. Kanske nån redan nämt ? hursomhelst så är det bra för att eliminera stillastående vatten. Har själv 3 st i under den "Falska" bottnen" och det funkar kalas.

Bengt O ! såg att du hade dina fläktar igång bara ibland ? Det kanske jag skulle prova, Har inga större problem med luftfukighetan, men den kunde ligga högre tycker jag (konstant) Jag har 2 st 125mm fläktar som går på ca 1/3 fart under dagtid och 2 st 50 mm som går dygnet runt. Stoppar de 2 stora när regnsystemet och dimman går igång, och då blir ju luftfuktigheten skyhög natuligtvis, men sen startar fläktarna igen och dimman försvinner ganksa fort. funderar på att stanna fläktarna längre tid, Men är lite orolig för co2 ? Har bra ca 20 % yta med vent i taket & remsa under frontglasen.Tror att min första azureus dog p,g,a co2 i det gamla terrariet :cry:
Ursäkta trådkapningen :oops:
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Risken att de skulle dött av co2 är nog lika med noll. Har aldrig varit med om detta i ventilerade terrarier. Däremot i mindre typ oventilerade petboxar där unggrodor gått. Även där inträffar det bara om belastningen är stor, typ många grodor, gammalt bottensubstrat. Tanken med timerstyrda fläktar är ju bl.a att få variation under dagen. Fuktigare perioder- torrare.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

BengtO skrev:Lutningen behöver ju bara vara några mm för att det ska bli en avrinning. Sen måste självklart den upphöjda botten stå på två glaslister. Den främre bör då vara några mm lägre än den bakre. Är alltså ingen skidbacke man är ute efter. Och vattnet ska inte vara under botten, utan bara i " rännan" som blir längst fram. Borra sedan hål och sätt in ett rör som når upp ca 20mm. Du har ett breddavlopp.
Okej! Nu fattar jag. :D
vad använder du som bottensubstrat till denna konstruktionen och hur värmer du upp terrariumet?
Skulle det funka med en värmekabel ovanpå den upphöjda botten?
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

ernst the frog skrev:Ett tips är att ha en eller ett par syrestenar kopplade till en vanlig akvarieluftpump i vattnet under brödbackarna. Kanske nån redan nämt ? hursomhelst så är det bra för att eliminera stillastående vatten. Har själv 3 st i under den "Falska" bottnen" och det funkar kalas.
Just nu lutar det åt att det inte blir någon dubbelbotten utan att jag kör på den metoden som BengtO beskrev. Men om jag ska ha dubbelbotten ska jag nog ha en akvariepump som kör runt vattnet och eventuellt med en T-koppling till ett litet vattenfall.
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Okej! Nu fattar jag. :D
vad använder du som bottensubstrat till denna konstruktionen och hur värmer du upp terrariumet?
Skulle det funka med en värmekabel ovanpå den upphöjda botten?[/quote]

Jag har sällan behov av värme i mina terrarier. Men jag har gjort en speciallösning på mina terr. Den upphöjda bottenskivan är limmad på en list framme innan vattenränan och en något högre glaslist längst bak(Bakrutan). Sedan lägger jag på ytterligare en bottenskiva ovanpå den första med en distans på ca 4mm. Ovanpå detta limmar jag resten av bakrutan. Jag får då en öppning för att vid behov föra in en värmeslinga. Lite komplicerat men mycket praktiskt.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Låter mycket smidigt. Ska försöka göra likadant men tänkte göra så att man kommer åt att lägga in en värmekabel mellan den lutande skivan och den plana botten.
Använder du torvblock som bottensubstrat?
Eller lös torv, bark eller dylikt ligger kvar trots den lilla lutningen?

Har funderat på att köra med epiweb både på botten och limmat som vägg på baksidan. Någon som har erfarenhet av det materialet?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"