Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Blyga/rädda tinctorius

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Blyga/rädda tinctorius

Inlägg av tony »

Vad har ni andra för erfarenhet av unga tinctorius? Jag har haft mina sedan i november (har jag för mig) och de är väl lite mer än ett halvår gamla nu. Det jag inte riktigt förstår är varför de ibland verkar vara lättskrämda och ibland verkar strunta i vilket. Oftast får jag smyga mig fram till terrariet för att se dem, men det har också hänt att de suttit och tittat på mig trots att de måste ha sett att jag gått omkring framför terrariet.

En annan sak jag inte riktigt får ihop är att en av dem har ett favoritställe inuti en ihålig bit kork, som ligger intill glaset. Där sitter han och tittar ut genom glaset, och bryr sig inte om jag tittar på honom. Kan det vara så att han känner sig mer utsatt på andra ställen?

Jag har hört att de ska vara mer skygga när de är små, men hur gamla brukar de vara när de blir mer "modiga"?
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Re: Blyga/rädda tinctorius

Inlägg av LarsH »

Min erfarenhet är följande:
- Unga Tinctorius, yngre än ett halvår, färdiga att slå ihjäl sig för att komma undan när man kommer till terrariet
- Något äldre Tincar, uppförde sig som de yngre tills jag flyttade upp terrariet från grodrummet till sällskapsutrymmet, så det ofta fanns rörelse i närheten av terrariet. Det tog 1 månad, sedan var dom "trygga", och idag, ca 10 månader gamla, bryr dom sig bara om att dra sig undan om jag öppnar o börjar pilla i terrariet. Söker sig dock inte till framrutan bara för att jag kommer. Nej, avvaktar värdigt.
- Di gamle Tincarna, +4 år, dom kommer oftast till framrutan när jag kommer, och ju mer rörelse i rummet, ju mer intresserade är dom.
./lh
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Jag begriper mig inte på mina Tinctorius, ibland undrar jag om de bara försöker göra mig förvirrad. Sedan jag flyttade deras terrarium till vår nya lägenhet har de i princip ändrat beteende helt. Innan såg jag dem sällan, oftast bara korta stunder i samband med att de fick mat, och även då var det extremt sällan jag såg den ena av dem. Nu är de framme varje dag och sitter t.o.m. och väntar på att få mat (de brukar få samma tid varje dag, vilket de lärt sig). I lördags hade vi inflyttningsfest i vår nya lägenhet, och en folkskara stod och tittade på terrariet. Helt plötsligt hoppar en groda fram och börjar helt oblygt skutta omkring längst fram i terrariet, där han uppenbarligen tittade efter mat. Alla blev förtjusta, men grodan struntade fullständigt i publiken. Efter en liten "kvällspromenad" hoppade han iväg igen.

Idag kom ytterligare en oväntad händelse, denna gång satt båda grodorna och väntade på mat, och rörde sig inte ur fläcken ens när jag öppnade dörren till terrariet och började hälla i flugorna.

Kanske det har att göra med att jag minskat ljusstyrkan i terrariet? Från 125W till 80W eftersom jag tror att värmestrålningen var otrevlig för dem i de exponerade högre delarna av terrariet, även om temperaturen inte var så hög. De klättrar omkring mer i de exponerade högre delarna efter lampbytet.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Tycker att dom numera beter sig som de större varianterna av tinctorius brukar göra. Typiskt att de lärt sig var och när det vankas mat.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"