Jag silikonade fast de rötter som har lite stöd mot bakgrunden och så andra får vänta tills skummet kommer på plats.
Jag testade också min bäckfåra som jag tillverkat av frigolit. Verkar bli bra:
Nu är det däremot dags att sova. =)

Jag brukar alltid ha terrarierna stående på några remsor 10 mm frigolit.Det fördelar lasten bra och ojämnheter i bordsskivan spelar ingen roll.Viridis skrev:Bänken som terrariet står på är endast 40 cm djup. Terrariet är 50 cm djup. Det syns på någon av bilderna ovanför. Jag tänkte fixa en skiva att ställa terrariet på. Sen måste jag ha någonting som ligger mellan glaset och skivan då det blir några millimeters spann där då listerna lyfter skivan. Vad ska man ta för något att lägga mellan skivan och glaset?

Remsor? Hur menar du då? Remsor som passar mellan glaset och bordsskivan?LarsÖ skrev: Jag brukar alltid ha terrarierna stående på några remsor 10 mm frigolit.Det fördelar lasten bra och ojämnheter i bordsskivan spelar ingen roll.
/Lars

Frigolit är det där vita, lätta plastmaterialet som man lätt bryter om man böjer det.Viridis skrev:Remsor? Hur menar du då? Remsor som passar mellan glaset och bordsskivan?

Varför remsor? Är det inte enklare att bara lägga hela frigolitskivan under terrariet? Skulle jag göra som du säger på mitt terrarium med ram gör det ju ingen skillnad då mellanrummet mellan glas och bänk blir lika stort om jag ska ha lika tjockt material under botten och under ramen. När jag hade ett ramakvarium en gång i tiden lade jag ett tjockt tyg under glaset men lät ramen vila mot bänken. På detta sättet så ligger också bottenglaset ann mot något och spänningarna blir mindre. Tror jag kör på något liknande denna gången.LarsÖ skrev:Frigolit är det där vita, lätta plastmaterialet som man lätt bryter om man böjer det.Viridis skrev:Remsor? Hur menar du då? Remsor som passar mellan glaset och bordsskivan?
Skivor man köper kan vara t ex 50 x 100 cm x 1 cm. Jag skär 5 cm breda remsor av det och lägger som en fyrkant under terrariets botten längs alla sidor, och några bitar i mitten, så att bottenglaset får stöd och inte behöver bära hela vikten av inredningen. Jag har inga bilder, men hoppas du förstår. /Lars