De enda argument MOT fint regn (som man får i mer eller mindre fin form ur ALLA kommersiella dysor) jag sett är:
- I naturen kommer det sällan finfint duggregn, utan det öser ner stora vattendroppar vilket skapar stänk i undervegitaitonen.
- Dysorna "dränker" hela burken. Grodor vill inte ha plaskblött utan kunna välja att ha "torra fötter"
Tycker dock själv att den nya tekniken (dysorna) i jämförelse med gamla Gardena Micro drip sprinkler är att det fuktar mer effektivt. Jag menar att om man vill ha torrt så får man ha en sten (torkar snabbt) eller fläktar som torrkar ut utvalda områden i terrariet.
Vilken du köper av de där två du funderar på nu spelar ingen roll ur det perspektivet. Däremot ger de olika mängd vatten. Den ena ger kanske 3dl/timma och den andra 8. (kommer ej ihåg exakta nivåer med det har Danne koll på) Den faktorn är mer intressant än hur fin dimman är. Mängden vatten kan vara avgörande för att trigga lek.
Jag har, avslutningsvis, både ståldysor (med olika färger på topparna beroende på vattenflöde) och plastfvarianter från alla möjliga ställen (bl.a. MistKing) och skulle råda dig att se till att välja något du tycker verkar bra. Det som skiljer är om de har genomföringar eller hur lätta/svåra de är att rikta in, dit man vill att de skall duscha.
Lycka till!