pompom skrev:Är det ingen här som använder varken fläktar eller regnsystem??
Varit bortrest, därför sent svar.
Man kan ha regnsystem av olika skäl. Vill man att det ska likna "naturen" så ska man kunna ha hällregn, och i timtal.
I Costa Rica har jag lyckats få tag i tre års halvtimmes statistik, och analysen kan göra en något nedstämd. Det regnar mest på natten. På dan regnar det varannan timme, och avlöses av en timme solljus (och värme). Årsnederbörden på en del håll är 8 meter (METER!), Det är alltså två ton vatten på ett normalterrariums bottenyta.
Men, vill man bara ha regn för det estetiskas skull så låter man det regna på dan. Beroende på vad man har för pump osv, så måste man hushålla med driften. Vindrutespolarpumpar , som är klassiskt bland pilgiftshobbyister, tål bara att köras korta stunder (typ 30 sekunder) åt gången.
Själv kör jag med ett regnsystem som cirkulerar vattnet och som har luftpumpar för att lyfta (och lufta!) vattnet. Jag har fem regnperioder från efternatt till kväll. men när det är lågtryck lägger programmet in fem extra regn och därmed är större delen av dan "regnig". Men dessutom är det ju två regntider och två torrare perioder i mellanamerika. Så mitt program har olika värden varje vecka under året.
Fläktarna går ett par ggr per dag, men dessutom varje gång temperaturen går över ett inställt värde (normalt 26 grader).
Den kortaste tid som mitt program
kan ställa in för regn eller fläktar är 2 minuter. Uppåt finns ingen begränsning, men 30 minuter är ett vanligt värde.
/Lars