Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ngn som vet vad detta är för spindel art ?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
poisonsfrog

Ngn som vet vad detta är för spindel art ?

Inlägg av poisonsfrog »

Hej alla

Har en lite fråga ang en liten spindel som jag har i alla mina terrarium
det är ca som vuxen lika stor ssom en stor bananfluga och den är röd
som bygger sina bo med nät och sin kokong ser ut som en lite rund frigolit boll den förröka sig ganska bra i hög fuktighet och mina pumilio samt mina andra arter verkar gilla den.

Vad jag skulle vilja veta vad kan det vara för en art ?
Jag har satt in väldigt mkt växter som kommer direkt ifrån Panama

Någon som vet vilken spindel art det kan vara ?

/Stefan
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Re: Ngn som vet vad detta är för spindel art ?

Inlägg av Filip jakobsson »

Ingen aning men jag har gott om spindlar som bosätter sig där flugorna rymmer......
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av max_lindholm »

Låter bekant...

Här i Finland har vi på tre stället påträffat en liten spindel...
En botanisk trädgård och två hem som håller pilgiftsgrodor,
och jag sitter i ett av hushållen... ;)
Spindlarna är artbestämda vid Helsingfors univerisitetets
Zoologiska museet, och arten vi har är Ostearius melanopygius.

Här gillar också grodorna dem, och har inte varit till något
problem alls! :?

Ser den bekant ut?
Bilagor
Ostearius_melanopygius_5.jpg
Ostearius_melanopygius_4.jpg
Ostearius_melanopygius_3.jpg
Ostearius_melanopygius_2.jpg
Ostearius_melanopygius_1.jpg
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
poisonsfrog

Inlägg av poisonsfrog »

Hej Max

Tack för namnet på Spindelen. Är det en tropisk art ? Fick med den ifrån växter ifrån Panama. Det lägger sina kongonger i bladväcken och i filmburkarna. Ungarna som kläcks är som små kvalster som sitter i en klump som mina grodor bara väntar på att äta upp dom .

Vet du hur giftiga dom är ?

Mvh

Stefan
Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av max_lindholm »

poisonsfrog skrev:Hej Max

Tack för namnet på Spindelen. Är det en tropisk art ? Fick med den ifrån växter ifrån Panama. Det lägger sina kongonger i bladväcken och i filmburkarna. Ungarna som kläcks är som små kvalster som sitter i en klump som mina grodor bara väntar på att äta upp dom .

Vet du hur giftiga dom är ?

Mvh

Stefan
Vet inget om ursprung eller om dom är giftiga... Vet bara att dom äts med god aptit! ;)
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Sammie »

Jag hittade nästan inget om arten när jag sökte, men den ska tydligen finnas vilt i sverige sen 90talet.

Giftet har jag ingen aning om, men det känns osanolikt att en så liten spindel skulle ha tillräkligt långa tänder för att kunna punktera skinnet på en människa.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Ostearius melanopygius (O. P.-Cambridge, 1879) - Midget spider
The single European species is instantly recognized by its reddish abdomen and (as indicated by its specific name) the posterior end is black around the spinners. Description: The carapace is dark brown to black not elevated in males. Legs are reddish brown and fairly long. Femur I is shorter than the carapace. Metatarsus IV is about twice as long as tarsus IV, but the metatarsi are shorter than the tibiae. The clypeus is slightly concave. The male chelicerae is provided with a strong pointed conical tubercle with a bristle at its tip. The chelicerae is thickened at the base and provided with conspicuous stridulating striae on the lateral sides. The tibial apophysis is bidentate and the epigyne lacks a free scape. The abdomen is reddish with a black area around the spinners. Size: Female 2.0-2.6 mm; male 2.0-2.5 mm. Maturity: Only females have been pitfall trapped on the Faroes in July and August (Bengtson et al. 2004). In Britain adults of both sexes are found throughout the year with most records around autumn (Harvey et al. 2002). Habitat: Mainly in rich grass heaths and meadows around human habituations but also found in a shrub heath away from buildings (Bengtson et al. 2004). Elsewhere in northern Europe the species is found in a wide variety of habitats but usually synanthropic. Origin and breeding status: Introduced species, breeding confirmed. Range: Recorded for the first time on the Faroes in 1988 and found on Viðoy, Borðoy, Kunoy, and Eysturoy (Bengtson et al. 2004). Occurs scattered in Scotland but is absent from Orkney and Shetland (Harvey et al. 2002) and only found a few times in Icelandic greenhouses (Agnarsson 1996). The Faroe Islands thus appear to hold the northernmost outdoor breeding populations of this species in north west Europe. The species is now almost cosmopolitan in distribution but is thought to originate from New Zealand.

Där har ni lite. Det är saxat härifrån: http://www.jorgenlissner.dk/faroespiders.aspx

En bild också:
http://www.jorgenlissner.dk/images%5CPi ... 7_8274.JPG

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"