Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bygge av vivarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Pear

Bygge av vivarium

Inlägg av Pear »

Hej! Jag är ny här på forumet och har haft både saltvattensakvarium med korallrev samt sötvatten med Amazonasbiotop. Nu har jag endast ett terrarie med ökenbiotop med Leopardgecko.
Nu till min tråd!
Jag är i inne i planeringen av ett vivarium. Har ett terrarium pågång med måtten: L65xB50xH60 cm / 195L helglas.
Tanken är att bygga upp bottensubstratet med keramikmakaroner + filtermatta+lekakulor sedan överst bark. Eftersom jag har ett duschsystem står hemma kommer jag att koppla in det. Vattnet blir osmosvatten då denna apparat också finns.
När jag funderat på dränering av vatten så funderar jag på att borra botten och ha en genomföring med en kran på, då blir det lätt att tömma vatten som samlas i botten. Vet inte om jag skall köra med falsk botten eller bara bygga upp subtratet direkt på glasbotten, vattnet kommer ju lägga sig bland lekakulorna, så jag får hålla koll på nivån för tömning.
Vad tror ni som har erfarenhet av vivarium? Jag kommer säker med mera frågor och tankar här i tråden.

Peter
Västerås
Pear

Re: Bygge av vivarium

Inlägg av Pear »

Jo ett tillägg i planerna: Det skall bli regnskogsbiotop. Sedan är terrariet försett med skjutdörrar och ventilationsdel uppe på toppen.
Det är ca 12-14 cm från botten upp till skjutglasets nedre kant.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Pear skrev:När jag funderat på dränering av vatten så funderar jag på att borra botten och ha en genomföring med en kran på, då blir det lätt att tömma vatten som samlas i botten. Vet inte om jag skall köra med falsk botten eller bara bygga upp subtratet direkt på glasbotten, vattnet kommer ju lägga sig bland lekakulorna, så jag får hålla koll på nivån för tömning.
Välkommen!!
Hulteke här på forumet borde ha en massa idéer vad gäller genomförningar. Det har skrivits en del om det också så det kan vara värt att göra en sökning på forumet. Det samma gäller olika bottenmodeller.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 323 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej.
Det är jag som är den där Hulteke. :)
Titta här till att börja med: forum/viewtopic.php?f=19&t=405
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Pear

Inlägg av Pear »

Här är burken som jag skall bygga till ny grodburk.
Bild
Pear

Inlägg av Pear »

Tack Hulteke för länken. Jag har sedan tidigare en grodburk Exoterra byggt med fogskum, rötter,torv mm. Det har dräneringsbotten med leca mm, och bottenavrinning.
Pear

Inlägg av Pear »

Min nuvarande grodburk som är i drift.

Bild

Bild
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"