Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

O. pumilo varianter och deras favoritbromelias ...

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

O. pumilo varianter och deras favoritbromelias ...

Inlägg av RicardH »

Hej.

Jag är i planeringstagen för pumilio. Ser när jag tittar runt att bromeliorna ligger bra till när det gäller uppklättrade grodor.

Mina enkla frågor är:
  • Har olika pumilio-varianter favoritbromeliaarter som de hellre väljer för äggläggning etc?
  • Vilken då och till vilken variant?
Mvh
Ricard
Senast redigerad av 1 RicardH, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: O. pumilio varianter och deras favoritbromelias ...

Inlägg av Simon »

Jag har svårt att tro att det skulle vara så olika preferenser för olika varianter. Men jag brukar försöka hitta bromelior som är små men ändå håller mycket vatten. Men det är mest för att det är praktiskt. Jag har hittat yngel i filmburk också. Vissa använder inte bromelior alls utan gör små träd av filmburkar eller annat. Det gör det naturligtvis lättare att se ynglen vilket jag sällan gör. Jag har också hört om trädgårdsslang som man viker i ena ändan och sätter en klämma på.

I Bocas del Toro skulle jag säga att den överväldigande majoriteten av yngelplatser inte är bromelior utan bladveck på Dieffenbachia, Helicaonia, Xanthosoma och liknande och annat som kokosnöt- och kakaoskal eller plastskräp.

Det verkar som att populationerna i naturen i huvudsak är begränsade av tillgången till yngelplatser.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Simon skrev:Jag har svårt att tro att det skulle vara så olika preferenser för olika varianter.

Det verkar som att populationerna i naturen i huvudsak är begränsade av tillgången till yngelplatser.
Hej Simon och tack för ditt svar. Det var efter besöket hos dig som jag blev pumilio-frälst. Min tanke med denna tråd är att det kanske är det och att det är en delförklaring till att några får resultat och andra inte. Om filmburksträd och plastskräp gör jobbet lika bra, så är det ju bevisligen ointressant vilka bromelior man använder. Tack för input.

Några andra teorier?
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Nu har jag ju inte testat så jättemånga olika sortes bromelior, så det kanske finns någon annan som har gjort det och märkt någon skillnad.

En population vi stötte på var runt en skräphög vid en strand. Det var mest kokosnötskal och plast och skräpet måste ha uthjort yngelplatserna för dem. Det fanns inga grodor längre bort men JÄTTEMÅNGA inom en radie av ca 25 meter från högen.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Simon skrev:Nu har jag ju inte testat så jättemånga olika sortes bromelior, så det kanske finns någon annan som har gjort det och märkt någon skillnad.
I sådnat fall finns ett jätteläge att dela med sig av dessa erfarenheter nu! :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Mina pumilio föredrar att hålla till i en stor Neoregelia. De har även Guzmania, Vrisea och någon okänd att hålla till i. Men väljer utesltande en stor kompakt Neoregelia som håller relativt mycket vatten.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Tack Ludvig och ni andra! :)
Jag hittade följande info på pumilio.dk så nu är det bara ut och jaga!
Neoregelia compacta:
En af de større bromelier, som kan blive helt op til 50 cm i diameter og er virkelig flot. Hvis den får rigtig meget lys, vil de inderste blade blive røde som det kan ses på billedet med blomsten. Planten formerer sig ved at sende en ny stængel ud, hvor en ny plante skyder frem - Den nye plante kan så klippes af og plantes. Pumilio'erne er rigtig glade for dem og kan godt lide at gemme sig i de store tragter, mens de store blade er et yndet kaldested.

Neoregelia schultesiana "Fireball":
Utrolig god størrelse og kan nå en diameter på 20 - 25 cm, hvilket gør den perfekt til mindre terrarier. Planten formerer sig ved at sende en ny stængel ud, hvor en ny plante skyder frem - Den nye plante kan så klippes af og plantes. Under stærk belysning bliver bladene helt røde, som ses på et par af billederne. "Fireball'en" er mine pumilio'ers yngleplante nr. 1 og er derfor et must i alle mine terrarier til dem.

Vriesea splendens:
Utrolig flot plante med sine mørkegrønne blade med sorte striber. Denne plante findes i flere størrelser og jeg har brugt de små af slagsen, som kan blive op til ca 50 cm i diameter. Når man køber planten vil den typisk have en rød blomst, som ligner et spyd. Blomsten plejer jeg at klippe af, da jeg har fået af vide den så lever længere. Når den har blomstret skyder der en eller flere nye planter op i den gamle, som så lige så stille forsvinder som de nye vokser frem. Mine pumilio'erne yngler i dem, men grundet størrelsen er de bedst egnet til lidt større terrarier.

Aechmea orlandiana:
En af de større bromelier og virkelig flot. Den bliver ca 40 cm i diameter og det samme i højden. Den har rigtig store vandsaminger og virker yderst lovende.

Aechmea nudicaulis "Rubra":
En høj smal bromelie med et rødligt skær på bladene. Bladene er aflange og firkantede med tjørne. Denne plante findes også uden rødligt skær.

Guzmania theresa:
Lille bromelie der er meget dekorativ. Den bliver ca 15-18 cm i diameter. Efter min mening er planten for lille til pumilio'er og bør kun bruges til mindre arter eller dekoration.

Hybrider:
Der findes utrolig mange hybrider og de varierer naturligvis rigtig meget, da det kommer an på hvilke bromelier, der er krydset. De afbilledede hybrider er ukendte, men mine pumilio'er er yderst glade for dem og yngler i dem.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Jag gillar inte Guzmania, dom växer för fort. (Ynglena hinner inte utvecklas för det kommer skott för ofta)
Vriesea däremot är min favorit bromelia, dom håller hur länge som helst.
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Confessor skrev:Vriesea däremot är min favorit bromelia, dom håller hur länge som helst.
Håller med, en stor fördel med den är att den tål att "trimmas" hårt utan att ta skada, blir ju annars ganska stor och växer snabbt ur små terrarier.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"