Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Mitt terrarie projekt

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Re: Mitt terrarie projekt

Inlägg av Sammie »

Oddball skrev:Finns inget som säger att du måste ha ventilationen på framsidan.
Det viktiga är att du har någon typ av rotation på luften bara.
Jo det förstår jag, undrade egentligen mer om en vanlig luftpump för akvariebruk ger tillräklig cirkulation i en burk med de måtten?
Oddball

Inlägg av Oddball »

Ok då förstår jag.
Det borde nog räcka om du får till utpyset på nåt finurligt sätt.
Såg att det fanns billiga vattenspridare som man kunde sno strilröret ifrån (rakt rör med solfjädervinklade småhål) för 59 spänn.
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Nu är jag i slutskedet av bygget på den nya burken, måtten blev 80x45x100 (LxDxH) istället för vad jag skrev tidigare.

Förvisso lär det dröja ett bra tag innan det är dags att skaffa grodor men jag har funderat lite på hur många grodor (D. leucomelas) jag kan ha på den ytan?

En annan fundering jag hade var om grodorna kommer att utnytja höjden till fullo? Har för mig att leucomelas är till största del marklevande? Det skulle ju vara lite tråkigt om de stannade på marken när jag byggt terrariet så högt.

Det kommer bilder på hela bygget så snart jag blir färdig och har planterat den.
Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av Necrophagist »

Kan då meddela att en akvariepump räcker inte. Då jag har använt en "tillräckligt" stark pump för att röra runt luften i terrariet inte har gjort någon större skillnad. Bättre är at skaffa ett terratie med tillräcklig vent, och anpassa luftfuktigheten efter det. Mitt gamla terrarie var ett ombyggt akvarium med lite ventilation.
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Okej, det var det jag var rädd för. Men eftersom att jag fått höra olika så kör jag helt enkelt igång burken, ser ifall pumpen är tillräklig och i värsta fall är det inte värre än att jag får montera in fläktar. Skulle jag få problem med mögel är det bara att ha skjutglasen öppna tills problemet är åtgärdat då jag enbart kommer att ha växter där i åtminstone ett par månader frammåt.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Sammie skrev:måtten blev 80x45x100 (LxDxH)

hur många grodor (D. leucomelas) jag kan ha på den ytan?

En annan fundering jag hade var om grodorna kommer att utnytja höjden till fullo? Har för mig att leucomelas är till största del marklevande? Det skulle ju vara lite tråkigt om de stannade på marken när jag byggt terrariet så högt.
leucomelas brukar nog klättra ganska friskt om möjlighet ges. 1 meter är ju ganska högt. Det beror nog också på hur torrt det blir längre upp och om det finns några gömställen högre upp.
Du kan nog ha en grupp på ca 5 st i den burken.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Okej, nu vet jag ju inte hur fuktigt det kommer vara i toppen då jag inte kört igång burken ännu. Men jag tror det kommer vara ganska fuktigt där uppe också, vattenfallet börjar ca 15cm från toppen och slangen från foggern mynnar ut vid mitten av terrariet. Gömställen finns det gott om, har satt in 10st krukor i bakgrunden för de icke epifytiska växterna, samt att det är rätt mycket rötter som sticker ut en bra bit, ett par sträcker sig nästan ända fram till fronten. Dessa är placerade vid kanterna för att inte blockera ljuset allt för mycket.

5st låter lagom, hur bör könsfördelningen på dessa vara? Om det spelar någon roll dvs.

Tack för svar :)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Bara för att förtydliga så menade jag inte att det måste vara fuktigt överallt. Tvärt om bör det finnas gott om partier som torkar upp ganska fort efter regn.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Sammie skrev:5st låter lagom, hur bör könsfördelningen på dessa vara? Om det spelar någon roll dvs.
Tack för svar :)
Om du skaffar dina leucomelas från samma källa så får du antagligen djur som vuxit upp tillsammans. Min erfarenhet är att dom unga djuren är nästan sociala, och gärna klättrar upp och sätter sig tillsammans i samma planta. Det är inte osannolikt att dom blir mer revirhållande (och mer marklevande!) när dom blir fullvuxna. Så, skaffa fem och skulle det bli bråk när dom blir könsmogna får du väl sälja av ett par stycken.

Terrariet du talar om är ganska högt. Du kommer med andra ord att få svårt att få ner tillräckligt med ljus till bottnens växter. Det gör inget; du har ju tydligen förberett för växtlighet lite högre upp, och då är det bara naturtroget med ett lager döda löv som bottentäckning. Höjden gör också att du får bra skorstenseffekt. Luftintag nedtill och utlopp upptill, och du kommer att få luftväxling 'gratis'.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Sammie

Inlägg av Sammie »

Simon skrev:Bara för att förtydliga så menade jag inte att det måste vara fuktigt överallt. Tvärt om bör det finnas gott om partier som torkar upp ganska fort efter regn.
Nä men det vet jag, det är väll egentligen luften som ska vara fuktig i första hand. Inte inredningen, även om det inte heller ska vara snustorrt.

Tack tii Lars för det utförliga svaret :)
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"