Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
375 liter regnskog
-
MarkusB
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2021
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: 93 liter regnskog
Ja en hel frontruta är ju snyggt och ska man bara mata räcker det ju att lyfta tillräckligt med ena handen och mata med andra. Verkligen schyst av dig att göra en skiss.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Tack så mycket för den fina skissen! Någon med lite bättre förståelse förstår nog hur det hänger ihop men jag fattar inte riktigt vad som är vad. Det kommer nog så småningom när det fått smälta in. 
Poängen är väl att rutan sluter tätt i ovankant när den väl åker ner i sitt spår. Hur detta ser ut är jag inte riktigt med på men det kommer nog när polletten trillat ner.
Poängen är väl att rutan sluter tätt i ovankant när den väl åker ner i sitt spår. Hur detta ser ut är jag inte riktigt med på men det kommer nog när polletten trillat ner.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Efter att fått lite fler skeptiska svar till mitt upplägg med akvariet på höjden (i den andra tråden jag startade, flummigt av mig) har jag börjat fundera på att köra det som det är. Nu blir problemet att övertyga sambon om en bra plats för det. Lars Ö gav ju ett bra tips att skaffa en ensam azureushane som kallar på sin hona. Han menade att min sambo borde smälta då och vill att han ska ha en tjejgroda att umgås med. 
Jag kanske ska ge mig in på operation övertalning då. Vad tycker ni andra och hur ska jag övertyga min sambo om det geniala med grodor? Jag vill ha!!!
Jag kanske ska ge mig in på operation övertalning då. Vad tycker ni andra och hur ska jag övertyga min sambo om det geniala med grodor? Jag vill ha!!!
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Men,... Varför konstra till det med skjutlister och sånt?
Våra grodor är små och väger under 5 gram. En frontruta som lutar 5-6 cm bakåt sitter jättesäkert på plats utan skjutlister i överkant eller på sidorna.
Man kan skjuta den åt vänster eller höger (för att få en springa att mata/spraya genom) alt lyfta bort om man vill komma in att fixa med växter osv. Eller tvätta glaset...
Alltså: om frontglaset står i en U-list i underkant så räcker det. Förutsatt alltså att det lutar bakåt en aning.
Det finns en beskrivning på gamla hemsidans gadget-avdelning.
http://hem.passagen.se/frogkeeping/ --> gadgets
Våra grodor är små och väger under 5 gram. En frontruta som lutar 5-6 cm bakåt sitter jättesäkert på plats utan skjutlister i överkant eller på sidorna.
Man kan skjuta den åt vänster eller höger (för att få en springa att mata/spraya genom) alt lyfta bort om man vill komma in att fixa med växter osv. Eller tvätta glaset...
Alltså: om frontglaset står i en U-list i underkant så räcker det. Förutsatt alltså att det lutar bakåt en aning.
Det finns en beskrivning på gamla hemsidans gadget-avdelning.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Här är en skiss över en liknande lösning.LarsÖ skrev:Men,... Varför konstra till det med skjutlister och sånt?
Våra grodor är små och väger under 5 gram. En frontruta som lutar 5-6 cm bakåt sitter jättesäkert på plats utan skjutlister i överkant eller på sidorna. (...) Det finns en beskrivning på gamla hemsidans gadget-avdelning.

Istället för skjutlist har man en U-list i nederkant som man ställer täckglasskivan (en hel stor, inte delad) på, löst. Den lutar med sin egen tyngd mot gavelkanterna och överdelen. Detta är fullständigt flugtätt och när du skall jobba i terrariet har du full tillgänglighet.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Oddball
Jag har ett väldigt bra argument för att ha lister som håller rutan på plats.
Barn!
Men har man sina terrarier i en 100% barnfri miljö så är det ju inga problem med fristående rutor.
Barn!
Men har man sina terrarier i en 100% barnfri miljö så är det ju inga problem med fristående rutor.
-
MarkusB
- SDS-medlem

Jag har en klåfingrig katt som är intresserad av allt som rör sig. Finns det någon annat som ligger bakom den lutande fronten än infästningen? Är det bra för kondens eller nåt annat?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Den är lånad men publicerad med benäget tillstånd av ägaren men ja, det är rätt program. Väldigt snygg. Kolla gärna http://www.dendroboard.com/forum/parts- ... -step.html där han visar hur man bygger, steg för steg.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!