Tror jag inte. Hoppisarna brukar ju gå/hoppa på vattenytan, så ynglen kommer knappast att komma åt dem. Om du vill ha något levande vore nog mygglarver, daphnier, e.dyl. bättre. Djupfrysta borde de också funka.Hotrider skrev:Tror ni de kan ta hoppstjärtar?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tricoloc/leucomelas yngel
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Tricoloc/leucomelas yngel
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Då sitter dom kvar på alarna i ditt område. Leta rätt på gamla alar längs något dike så kan du nog få tag på några på grenar en bit upp.Hotrider skrev:Inte hittat några alkottar tyvärr...
Nix. Men röda mygglarver (köps frusna i zoo-affärer). Som vanligt: försiktigt så det inte blir "overfeeding".Hotrider skrev:Tror ni de kan ta hoppstjärtar?
Spirulinapulver (Hälsokostaffären; köp pulver, inte tabletter!). Kostar ett par hundralapper för en burk om 100 eller 200 g. Räcker mycket länge. (Så länge att jag blandar det i flugsmeten...)
/Lars Ö
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Hur tycker ni jag ska göra med vattnet?
Hittade även Sera Super Activ hemma, det ska ju ge svartvatteneffekt, kanske använda det vid ev. vattenbyte?
Ska testa mygglarverna strax, har det hemma med
Som sagt, väldigt tacksam för er hjälp!
Hittade även Sera Super Activ hemma, det ska ju ge svartvatteneffekt, kanske använda det vid ev. vattenbyte?
Ska testa mygglarverna strax, har det hemma med
Som sagt, väldigt tacksam för er hjälp!
MVH
Oskar
Oskar
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Kan inte tänka mig att det är skadligt utan det kommer nog att ha ungefär samma effekt som alkottarna. Du kan ju för säkerhets skull dosera lite i underkant.Hotrider skrev:Hur tycker ni jag ska göra med vattnet?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej Hotrider och Drewes!drewes skrev:Kan inte tänka mig att det är skadligt utan det kommer nog att ha ungefär samma effekt som alkottarna. Du kan ju för säkerhets skull dosera lite i underkant.Hotrider skrev:Hur tycker ni jag ska göra med vattnet?
Jag klistrar in en annan tråds innehåll då det känns relevant. I klippet om vattenberedning berättar de att de använder 10x den dos man skall ha i akvarium. Jag tänkte på den uppgiften när jag läste denna tråd ... Nu kan man göra på lite olika vis och i klippen som följer används några metoder som andra väljer att göra annorlunda med. Men men. Håll till godo!
Introduktionsvideo:
Äggläggningsplats:
Bedömning av ägg:
Förvaring av ägg:
Kläckning - del 1:
Kläckning - del 2:
Loggbok/märkning av dina ägg:
Vattenberedning:
Vattenbyte:
Att mata sina grodyngel:
Grodynglens olika utvecklingsstadier:
Några problem man kan stöta på:
Behållare för uppfödning av grodyngel:
Grodynglen blir små grodor:
Smågrodor:
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Använder oxå alkottar, men inte alls lika stor koncentration. Max 2st kottar /l vatten.
Matar mina yngel enbart med Tetra min granulat och Sera micron.
Vill varna för användning av röda mygglarver, eftersom de är starkt allergiframkallande. Ett vanligt problem inom akvariehobbyn.
/Bengt
Matar mina yngel enbart med Tetra min granulat och Sera micron.
Vill varna för användning av röda mygglarver, eftersom de är starkt allergiframkallande. Ett vanligt problem inom akvariehobbyn.
/Bengt
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Sera Micron är ett bra foder, inte minst för småfisk. Det är extremt finmalet och gör det extremt lätt att överdosera med. Mitt tips är att använda en målarpensel, enkel barnvariant. Doppa toppen och knacka försiktigt loss foder.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

I vattenberedning snackar de om löv i slutet, funkar det endast med de löven han snackar om? Är ju som sagt osäker på ifall det är Leucomelas eller Tricolor...
Det står inte på min förpackning hur mycket man ska tillsätta, men lägger i tills vattnet får "té" utseendet.
Det står inte på min förpackning hur mycket man ska tillsätta, men lägger i tills vattnet får "té" utseendet.
MVH
Oskar
Oskar
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Det som finns i de där löven är såvitt jag vet garvsyra. Syftet med att använda dem är alltså samma som med alkottar, eklöv eller boklöv, nämligen att de ger en svartvatteneffekt. Om vissa arters yngel äter mandellöv borde de också äta ek- och boklöv. Det finns säkert sådana här på forumet som har erfarenheter med det.
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Har tyvärr en burk där det luktar riktigt jäkla surt, antar att det skulle behövas göra ett vattenbyte?
Jag har ekblad, alkottar samt seras svartvattenprodukt, skulle nog inte skada att mixa det och slänga i det nya vattnet?
Något jag bör tänka på förutom samma temp?
Jag har ekblad, alkottar samt seras svartvattenprodukt, skulle nog inte skada att mixa det och slänga i det nya vattnet?
Något jag bör tänka på förutom samma temp?
MVH
Oskar
Oskar